Behöver hjälp, DP kabel gick itu i skärmen

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp, DP kabel gick itu i skärmen

Hej!

Lite kontext om det kan hjälpa:
Jag skulle dra ur displayportsladden ur min skärm, så jag tryckte in knappen och började dra inte jättehårt. Den ville inte komma ut så jag tyckte lite hårdare på knappen och så drog jag kontakten lite åt sidorna för att få den att lossna. Helt plötsligt släpper knappens motstånd och sladden börjar komma ut. När jag kollar på sladden då är den helt förstörd och bara typ dataspåren är kvar, hela kontakten sitter kvar i skärmen

Hur får jag ut den? Kabellåset sittet fortfarande fast i skärmen

Bilder: https://imgur.com/a/dlfGGIp

Tack i förhand!

Permalänk
Bildexpert 📺

Du använder en lämplig smal tång som kan gripa tag om låset och kontaktblecket som är kvar. Dra ut.

Till exempel något som ser ut så här från Classe:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du använder en lämplig smal tång som kan gripa tag om låset och kontaktblecket som är kvar. Dra ut.

Till exempel något som ser ut så här från Classe:
https://images.clasohlson.com/medias/sys_master/h7c/h08/68502475210782.png

Tång funkade fint, fast istället för att öppna låset så man kan dra ut den, så böjde den hela kontakten så den åkte ut.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Jag tycker att hela den här låsmekanismen är otroligt dåligt designad. Ofta så är det svårt att komma åt ordentligt att låsa upp även om det oftast går bra. Man skulle behöva ha ett verktyg varje gång känns det som.

Hoppas att allt gick bra i slutändan.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Skrivet av blade80:

Jag tycker att hela den här låsmekanismen är otroligt dåligt designad. Ofta så är det svårt att komma åt ordentligt att låsa upp även om det oftast går bra. Man skulle behöva ha ett verktyg varje gång känns det som.

Hoppas att allt gick bra i slutändan.

Håller med, saken är den att grafikkort , skärm är dyrare och svårare att laga än själva kabeln även om man kan göra det. Därför är jag alltid försiktig och låter det heller ta tid och lirkar hellre en massa så ja kasst är det, har dessutom råkat paja HDMI och den har ju inte ens samma fastlåsningsfunktion.
Men fasen när man håller på med nån molex på moderkort eller grafikkort som låst sig. Det hatar jag verkligen.

Sen kan vi snacka bil, diverse kontakter på bil är ännu värre. Inte ovanligt att det blir sår och rinner blod som man får skita i just då för man vill blir färdig nån gång. En del ställen är som "jag ser att jag kommer riva upp sår men det finns inget annat sätt så det är bara att göra det" Finns ingens standard på bli heller.

Skulle fasen aldrig vilja ha det som yrke. ger mig fasen på att bilmekar ser nya konstruktioner på kontakter varje vecka.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Hoppas denna typ av USB-C kontakt blir vanligare framöver så man slipper ta fram tången.

Permalänk
Bildexpert 📺

Man verkar överlag ha frångått den där låsmekanismen på moderna DP-kablar. Ingen av de certifierade kablar jag stött på har haft den. De nyper fast rätt bra ändå.

Däremot har jag med tång tagit bort hylsan som fastnar precis så där vid två tillfällen. Båda har haft låsmekansimen och en kontakt av hård och bräcklig plast.

Skrivet av Zeddfox:

Tång funkade fint, fast istället för att öppna låset så man kan dra ut den, så böjde den hela kontakten så den åkte ut.

Lät som det gick bra men inte utan skador på skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Man verkar överlag ha frångått den där låsmekanismen på moderna DP-kablar. Ingen av de certifierade kablar jag stött på har haft den. De nyper fast rätt bra ändå.

Däremot har jag med tång tagit bort hylsan som fastnar precis så där vid två tillfällen. Båda har haft låsmekansimen och en kontakt av hård och bräcklig plast.

Lät som det gick bra men inte utan skador på skärmen?

Ser nu att jag skrev lite dåligt. Skärmen funkar fint, inget fel med den. Kontakten som satt kvar däremot såg knappt ut som displayport längre när jag var klar med den.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Zeddfox:

Ett tips för framtiden är att det för snart tre år sedan äntligen blev möjligt att bifoga bilder direkt i inlägg!

Skrivet av blade80:

Jag tycker att hela den här låsmekanismen är otroligt dåligt designad. Ofta så är det svårt att komma åt ordentligt att låsa upp även om det oftast går bra.

Japp, helt värdelös! Kommer aldrig köpa eller välja en DP-kabel med låsmekanism igen. Det funkar ju hur bra som helst utan de förbaskade "tänderna".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charles Finley:

Hoppas denna typ av USB-C kontakt blir vanligare framöver så man slipper ta fram tången.

<Uppladdad bildlänk>

Låsmekanismscirkeln är sluten...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|