Permalänk

Oskärpa i sport på TCL 65" MQLED80

Jag köpte nyligen en TCL 65" MQLED80. Det är som bekant 120 hz och bör vara en helt okej tv för sport.

Men jag upplever tydlig oskärpa på bollen (t ex golf och fotboll) när den rör sig snabbast. Borde inte den här tv:n klara det bättre? Kan det vara en fråga om inställning/kalibrering?

Främst märks det vid golf. När sändningen följer golfbollen i luften kan jag ibland se det som 2-3 bollar bredvid varandra (om ni förstår hur jag menar).

Permalänk
Medlem

Jag tvivlar på att sändningen har 120 Hz, så det lär inte hjälpa med en 120 hz skärm.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Skrivet av FX9:

Jag tvivlar på att sändningen har 120 Hz, så det lär inte hjälpa med en 120 hz skärm.

Tack för svaret. Så problemet ligger troligtvis i sändningen från Viaplay?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cesarsampaio:

Ja troligen.
Men det kan ju finnas inställningar i tvin ändå som kan göra fenomenet lite bättre eller sämre. Så ta en titt genom inställningarna och lek runt lite, kolla de förinställda (game mode, film mode med mera) först och se
Efter det så djupdycker man lite mer när man har hittat en som man gillar och ser om det går att få ännu lite bättre och ser vad man kan hitta och åstadkomma

Tips: skriv upp vad inställningen som du ändrar på stod på som standard, så kan du alltid ändra tillbaka om du inte gillade det.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Skrivet av cesarsampaio:

höst troligen.

är väl genrellt sänt i 30hz möjligen 60hz i vissa fall. några 120hz är iaf inga tvsändninger oavsett.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av cesarsampaio:

Främst märks det vid golf. När sändningen följer golfbollen i luften kan jag ibland se det som 2-3 bollar bredvid varandra (om ni förstår hur jag menar).

Klockrent exempel på hur för mycket och för dålig interpolering påverkar. Kör du sport-läget måhända? Det brukar ge sämst resultat på just sport.

Reglaget bör heta Bildstabilisering på den modellen och med reglaget runt 3–6 får du mjukare rörelser utan allt för stora fel. Om det reglaget står på 10 blir det tydliga fel, likt dubbla bollar, fotbollspelare får tillfälligt tre armar och så vidare.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Klockrent exempel på hur för mycket och för dålig interpolering påverkar. Kör du sport-läget måhända? Det brukar ge sämst resultat på just sport.

Reglaget bör heta Bildstabilisering på den modellen och med reglaget runt 3–6 får du mjukare rörelser utan allt för stora fel. Om det reglaget står på 10 blir det tydliga fel, likt dubbla bollar, fotbollspelare får tillfälligt tre armar och så vidare.

Du är verkligen en stjärna. Fantastiskt att man kan få den här hjälpen.

Jag har kört sportläge. Och bildstabilisering stod på 10.

Vilket bildläge skulle du rekommendera för just sport-tittare? Det finns även ett reglage som heter ”Skärpa - (Minska rörelseoskärpa för scener med mycket rörelse)”. Även den står på 10 från start. Påverkar den något i det här fallet?

Återigen tack för hjälpen, väldigt uppskattat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cesarsampaio:

Vilket bildläge skulle du rekommendera för just sport-tittare? Det finns även ett reglage som heter ”Skärpa - (Minska rörelseoskärpa för scener med mycket rörelse)”. Även den står på 10 från start. Påverkar den något i det här fallet?

Game mode eller standard skulle jag säga troligen. 🤔

Och när det gäller den anda grejen så är det väll bara att testa och se

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av cesarsampaio:

I grunden är det film-läget eller filmmaker som är det rätta för alla användning. Det är samma bildstandard oavsett om det är sport eller film. Däremot är film-lägena anpassade för tittande i mörkt rum med dämpad belysning och en karaktär där ögonen kan ta till sig nyanser, vilket sällan är situationen man har för sporttittande. Därför kan sådant som standard/normal-läget fungera bättre med mindre fippel av inställningar.

Sportlägen har egenskapen att de endast överdriver allt. Holländska fotbollspelare ser ut som brinnande facklor som springer på radioaktivt slime och liknande.

Den andra inställninen på reglaget, kallas ofta de-blur, har i princip aldrig någon praktiskt synbar effekt. Det ska i teorin minska eftersläp på material i hög frekvens, alltså det som från början är inspelat i 50 eller 60 FPS. Av det du tittar på är materialet typiskt i 25 FPS. Och när man väl testar med material i de frekvenserna är det ingen praktisk effekt. Man kan ana vissa förändringar med testmaterial men inte mer.