Skall jag välja Intel 14700KF eller 14900KF?

Permalänk
Medlem

Skall jag välja Intel 14700KF eller 14900KF?

https://www.webhallen.com/se/product/364969-Intel-Core-i7-147...
https://www.webhallen.com/se/product/364971-Intel-Core-i9-149...

Sjukt osäker på vad ja skall bygga med för något, men jag kommer ju använda datorn både till att rendera och spela på, är det så att i9an blir väldigt varm (verkar vara lite åsikter om detta runt nätet), hade ju tänkt använda en vanlig luftkylare då ja inte är en person som borde hålla på med vatten. Jag lutar just nu åt i7an...

Pengarna är inte ett jätteproblem, men jag vill ju inte heller överbetala och jag kommer inte överklocka eller något sådant. Är det så att jag borde kolla på en AMD i stället (i så fall vilken?).

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

Motsvarande AMD är r7 9700x / r9 9900x

Presterar inte lika bra men är billigare med, du får jämföra med moderkort och ram och så, kan bli betydligt billigare med ett AMD system är dock dåligt insatt på de vanliga cpuerna då jag enbart optimerar datorn för spelande med en X3D processor.

Jag skulle personligen inte köpt en modern i9 pga värmeutvecklingen då jag föredrar tyst luftkylning.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Någon anledning till att du kollar på den förra generationen? Annars är ju den nuvarande generationen, d.v.s. 265K eller 285K, betydligt energieffektivare om du är orolig över värmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Någon anledning till att du kollar på den förra generationen? Annars är ju den nuvarande generationen, d.v.s. 265K eller 285K, betydligt energieffektivare om du är orolig över värmen.

Okunskap, ja förväntade mig nästan att få ett svar som detta dock hehe, känns alltid som att man är där i slutet av generationen.

Vad heter de nya, ser inte de eller kollar ja fel kanske... (verkar inte ha kommit ut? Eller missförstod ja nu?)

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Kostar ju massvis mer, 14e generationen är mer prisvärd just nu än ryzen 9000 om man får tag på billiga moderkort.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Om jag hade varit du hade jag tittat på en AMD processor överlag, jag sitter för tillfället på en 14700KF och har inte haft mer än problem med den. Det är först nu ca 1 år senare jag börjat få tempsen under kontroll, har både contact frame och vatten kylare vilket man kan tycka är tillräckligt för att ha stabil temperatur under load. DET VAR DET INTE. Jag fortfarande tvungen att låsa processorn till 200w för att få en bekväm temp vilket för mig är 74-76c dock med spikes upp till 95c.

Hoppas jag har avskräckt dig nu, om inget annat har du fått insikt i hur du kan tämja tempsen om du väljer att gå intel. Värt att nämna är att jag också kör en liten överklockning på processorn trotts att jag har låst den 200w.