Uppgradering av grafikkort från 2060 till 5060 Ti, verkar det vettigt?

Permalänk
Medlem

Uppgradering av grafikkort från 2060 till 5060 Ti, verkar det vettigt?

Hej!

Är lite novis på detta med uppgraderingar även om jag haft datorer ganska länge.
Så jag vänder mej till Sweclockers expertis...

1. Sitter idag på en AMD Ryzen 7 3700X och ett 2060.
Funderar på att köpa ett 5060 ti 16MB. Kommer jag att märka skillnad?
Och behöver jag uppgradera nätaggregatet (650W)?

2. Läst lite runt om att CPU och GPU kan "flaska" varandra. Hur märker/mäter man det?
Finns det något program man kan använda?

Ursäkta novisfrågorna,men om man inte frågar får man inget svar.

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk
Medlem

Du kommer märka skillnad ja men några frågor som ger mer insikt.

Vilken upplösning spelar du/har tänkt att spela i? Krav på inställningar? Fps?
Watt säger inte allt, kolla vad det är för nätaggregat specifikt, generellt har det blivit bättre än förr men alltid bra att kolla så det är ett vettigt iallfall.

Flaska märker man exempelvis om din cpu går på 100% men gpu på 50% så innebär det att grafikkortet inte kan sträcka på benen och ge så hög fps som det hade kunnat ge. Både nvidia och amd har inbyggda overlays i deras programvaror så du kan se cpu,gpu load, fps osv.
Generellt (nu får någon rätt mig) men så har det nästan alltid varit att du vill att gpu ligger på exempelvis 100% (om vi snackar att maxa ut fps) medan cpu ligger lägre, vilket lämnar prestanda till discord och andra saker med.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mildor:

1. Sitter idag på en AMD Ryzen 7 3700X och ett 2060.
Funderar på att köpa ett 5060 ti 16MB. Kommer jag att märka skillnad?
Och behöver jag uppgradera nätaggregatet (650W)?

Enligt TechPowerUp kan det ge nästan en dubblering av prestandan, så länge processorn orkar med.
Grafikkortet är också tillräckligt strömsnålt att fungera med 650W.

Skrivet av Mildor:

2. Läst lite runt om att CPU och GPU kan "flaska" varandra. Hur märker/mäter man det?
Finns det något program man kan använda?

Beror på vilka spel, grafikinställningar och mängden FPS du siktar på. Generellt är t.ex tävlingsinriktade spel begränsade av processorn där man spelar i låga upplösningar och/eller inställningar, och siktar på hundratals FPS. I mer grafiskt krävande spel där man nöjer sig med t.ex 60 FPS och spelar i 4K så är det generellt grafikkortet som är den begränsade komponenten.

Ett sätt att kolla processorns gräns kan man göra genom att mäta belastningen på grafikkortet inne i spelen. Med Nvidia (och deras overlay aktiverat) så ska man kunna få fram statistik genom Alt+R. Generellt vill man ha GPU runt 95-100% utnyttjande – annars kan det vara processorn som begränsar prestandan. Om då t.ex GPU är runt 50% istället, och du uppgraderar grafikkortet, så är det troligt att du skulle få ungefär samma FPS som med det gamla kortet.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.
Jag spelar oftast lite äldre spel... Dawn of man, U-boat, Fallout 4 osv
och nästan alltid i 1920x1080 upplösning.

Tanken är ju också att få lite framtidssäkring även om jag inser att jag kör i den lägre divisionen.

Permalänk
Medlem

5060ti 16GB känns som hyfsat bra köp om du betalar grundpriset på 5399kr.

Men tveksamt om du behöver det för sådana gamla spel.

Ditt 2060 är väl redan lite för nytt för Fallout 4. Spelet har en del problem med något nyare än GTX 1000 serien. Men du har väl löst det eftersom du har RTX kort.

Men helt klart att 16GB versionen är rätta köpet om du vill vara någorlunda framtidssäker.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Tack för svar.
Så CPUn kommer att hänga med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mildor:

Som sagt, du får kolla belastningen på grafikkortet i spelen du spelar.

I det värsta fallet så får du inga fler FPS, men du kan i alla fall öka grafikinställningarna (och/eller renderingsupplösningen via DSR/DLDSR för bättre kvalitet) och behålla ungefär samma FPS.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mildor:

Tack för svar.

Skrivet av Decster:

Som sagt, du får kolla belastningen på grafikkortet i spelen du spelar.

I det värsta fallet så får du inga fler FPS, men du kan i alla fall öka grafikinställningarna (och/eller renderingsupplösningen via DSR/DLDSR för bättre kvalitet) och behålla ungefär samma FPS.

Det bör dock nämnas att 5060-serien är PCIE5x8 och medan du inte tappar jättemycket att köra det i PCIE4x8 så är tappet betydligt större till PCIE3x8. Misstänker att ditt moderkort inte har PCIE4-stöd med tanke på processorn du kör med idag.

Så det är inte bara din CPU som riskerar att flaska tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Det bör dock nämnas att 5060-serien är PCIE5x8 och medan du inte tappar jättemycket att köra det i PCIE4x8 så är tappet betydligt större till PCIE3x8.

Det verkar inte vara så stor prestandaförlust enligt TechPowerUp.

Det @Mildor skulle kunna göra är att uppgradera grafikkortet först för att se om det hjälper tillräckligt mycket (om det nuvarande grafikkortet utnyttjas runt 100%), och fundera på en uppgradering av plattformen i framtiden någon gång om man känner att 3700X/DDR4/PCIE3-4 begränsar prestandan i nyare spel.

Visa signatur