Därför stiger bredbandspriserna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

vattenkloset.

Jag har alltid tyckt att det är märkligt att vi inte har en buffert från dusch/handfat som sedan används av toastolen.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

EQT

Skrivet av klk:

Gissar att ägarna till GlobalConnect har som affärsidé att köpa upp bolag för att skapa monopol. Det är EQT som äger GlobalConnect och det är så de skapar "avkastning". Stora fonder är en cancer för hela samhällen.

Precis som du skriver finns det en väldigt simpel förklaring till högre priser "utan anledning", och det svaret är EQT. Hela deras idé går ut på att mjölka pengar ur konsumenter utan att tillföra något extra värde. Det enda du tjänar på EQT är om du är aktieägare, annars är du en gigantisk förlorare på allt som dom rör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Jag har varit Bahnhofkund sen urminnes tider, mycket för deras engagemang för användares rättigheter. Men efter att ha läst inlägg på swecklockers om att de smyghöjer priset så kollade jag själv mitt pris. Och jovisst, mitt pris låg högre än nyteckningspriset vilket är utanför alla kampanjer ska tilläggas. Påpekade detta via mejl till kundtjänst och fick omedelbart utan minsta krångel sänkt till "standardnivå". Känner mig lite blåst på det faktiskt. Ett sviket förtroende helt enkelt.

Ska nu Globalconnect sluta sig till krämaregänget så är det ett ämne för Uppdrag granskning kan jag tycka. Nu ska jag säga att jag inte vet om mitt nät har nåt med globalconnect att göra. Vi har ett kommunalt stadsnät i Karlstad som jag tror är helt standalone (riktigt bra!). Sen trodde jag väl att resten av nätet hörde till Bahnhof, men det kanske bara var vad jag fick itutat mig.

Det är ganska standard inom denna branch, direkt när man hotar med att säga upp avtalet är leverantörerna beredda att sänka priset. Jag tror att det beror på att de flesta inte försöker göra det utan betalar det begärda priset men det skulle inte funka om alla gjorde det.
Jag köper Bahnhofs argument utifrån att det är så här det fungerar hos alla bolagen och jag kan även köpa att leverantören kan behöva göra prisjusteringar men det diskuteras väldigt sällan om att nätägarna driver på prishöjningarna, som i mitt exempel när GlobalConnect vill få till att leverantören ska börja börja betala per gigabyte.
Att någon kund sedan kan få lite lägre månadskostnad löser ju inte grundproblemet.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Det är ganska standard inom denna branch, direkt när man hotar med att säga upp avtalet är leverantörerna beredda att sänka priset. Jag tror att det beror på att de flesta inte försöker göra det utan betalar det begärda priset men det skulle inte funka om alla gjorde det.
Jag köper Bahnhofs argument utifrån att det är så här det fungerar hos alla bolagen och jag kan även köpa att leverantören kan behöva göra prisjusteringar men det diskuteras väldigt sällan om att nätägarna driver på prishöjningarna, som i mitt exempel när GlobalConnect vill få till att leverantören ska börja börja betala per gigabyte.
Att någon kund sedan kan få lite lägre månadskostnad löser ju inte grundproblemet.

Det är definitivt vanligt inom branchen men detta fick mig att byta från Bahnhof. Notera att det är skillnad på att sänka priset till lägre än normalt när någon tänk lämna tjänsten och att ha ett lägre standard pris som INTE är kampanj utan att ge de nya lägre priset till nuvarande kunder. Det handlar alltså inte ens om special deals med lägre pris under ordinarie vilket så klart inte är hållbart om de gjorde det för ofta.

Det är problemet att priset höjs lite sen sjunker igen men inte fan sänker de standard priset folk har då innan de klagar (snackar om folk utan långa bindningstider nu, 1 månaders kontrakten) vilket är det sviniga. Men ja de har inte fel att det är vanligt inom branchen, det här inlägget fick mig att byta leverantör tillslut: #20756237

edit: Kan säga att när jag sa upp mitt Bahnhof kontrakt så försökte de om och om igen att få mig att ta nytt lägre pris istället för att lämna de, jag sa till de att så länge deras policy att höja pris och inte sänka för existerande kunder när standard priset går ner existerar så är jag inte intresserad av att vara kund hos de.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Reglera nätägarna i elnätet också. De är girigbukar av högsta klass. Det är helt sjukt att nätavgiften är dyrare än elförbrukningsräkningen.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Låt säga att du signar upp för på bredband 2 idag med 12 mån bidningstid, i maj/juni hade du fått en höjning trots det, de bara struntar i den delen, inte kollat trustpilot just idag men de har kört så i system i säkert minst 4 år nu.

Ja, nej... Det var inget svar på mina frågor. Jag har ett avtal som löper till 2027, med bahnhof och har inte fått någon höjning.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem

Priserna på bredband skiljer sig ofta mellan bostadsrätt och hyresrätt. Kommunala bostadsbolag är ofta giriga filurer som ser chansen att suga ut några extra kronor. De som bor i bostadsrätt kanske betalar 150 kr/mån, medan den som bor hos ett kommunalägt bostadsbolag får betala över 300 kr/mån för samma tjänst.

Problemet är Telia. De beter sig fortfarande som på Televerkets tid – de vill ha monopol på allt. Se TV-serien om Jan Stenbeck – där beskrivs hur svinigt Televerket betedde sig. På tidigt 80-tal fick man till exempel inte ha automatkopplade växlar utan tillstånd från Televerket.

I Stockholm, där 5G-nätet är hyfsat, kan man faktiskt använda 5G istället för fiber. Visst – det är värdelöst för spel, men för allt annat duger det. På min arbetsplats har de satt upp rundstrålande antenner, och vi kommer upp i 300 Mbit/s. Kostnaden är cirka 170 kr/mån istället för 1 000 kr/mån som företag får betala, plus kostnaden för att installera fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Priserna på bredband skiljer sig ofta mellan bostadsrätt och hyresrätt. Kommunala bostadsbolag är ofta giriga filurer som ser chansen att suga ut några extra kronor. De som bor i bostadsrätt kanske betalar 150 kr/mån, medan den som bor hos ett kommunalägt bostadsbolag får betala över 300 kr/mån för samma tjänst.

Problemet är Telia. De beter sig fortfarande som på Televerkets tid – de vill ha monopol på allt. Se TV-serien om Jan Stenbeck – där beskrivs hur svinigt Televerket betedde sig. På tidigt 80-tal fick man till exempel inte ha automatkopplade växlar utan tillstånd från Televerket.

I Stockholm, där 5G-nätet är hyfsat, kan man faktiskt använda 5G istället för fiber. Visst – det är värdelöst för spel, men för allt annat duger det. På min arbetsplats har de satt upp rundstrålande antenner, och vi kommer upp i 300 Mbit/s. Kostnaden är cirka 170 kr/mån istället för 1 000 kr/mån som företag får betala, plus kostnaden för att installera fiber.

Jag håller Helt med...

(Allt är inte spel heller).

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Hon vet säkert mäst vad som kan va' bäst, o hon talar som en läsarpräst. 😊 Absolutely Vodka. 😊 Chili 🌶 Mobil = Nyskapande på GHz... ✅

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Så ofantligt glad över att fibern där jag bor är kommunal och inte ägt av företag som globalconnect.

Skrivet av Napster91:

Håller med dig i sak, och detta är offtopic. Dock kan jag intyga att vatten kommer kräva stora höjningar framöver.

Det här talar väl emot fördelen med kommunalt/statligt ägande/drift.

Där har du oerhörda eftergifter i underhåll, så det är billigare idag, men som princip fungerar det (tyvärr) inte heller.

Permalänk
Medlem

Min förra hyresvärd bytte från Wetternet till Telia. Telia vann upphandlingen för de betalar hyresvärden och tar i gengäld ut mycket högre nätavgift. De kan sedan ha lägre pris för tjänsten än konkurrenterna och vinner därmed de allra flesta avtalen där med sitt nyvunna lokala nätmonopol.
Snygg deal, den ena tar ut dold hyreshöjning, och den andre får lokalt monopol och kan underminera konkurrenternas förutsättningar för att ta ut storvinst. Konsumenten är maktlös.

Permalänk
Skäggig legend

Idag har jag Tele2 600/600 och tv med rätt många kanaler inkl 8 egenvalda och Viaplay. Efter alla rabatter och kaos med bytet från Telia till Tele2 betalar jag 449kr. Det anser jag är ett kanonpris.

Men det är verkligen dyrt med bredband idag ja.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Jag köper Bahnhofs argument utifrån att det är så här det fungerar hos alla bolagen

fast det stämmer juh inte längre, Obenet har lovat att sänka folks priser automatiskt.
det är dessutom ett ganska hjärndött argument "att alla gör så" "bredband2 begår mord så då borde vi oxå göra det"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det här talar väl emot fördelen med kommunalt/statligt ägande/drift.

Där har du oerhörda eftergifter i underhåll, så det är billigare idag, men som princip fungerar det (tyvärr) inte heller.

Njaa som jag förstått det på fibra som driver det här så fungerar det ganska bra, sure viss utrustning är gammal och begränsar hastigheter men det byts ut först när någon ringer in och frågar om det, vilket lär hålla ner kostnader en hel del då det är ytterst få som ringer in om sånt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Njaa som jag förstått det på fibra som driver det här så fungerar det ganska bra..

Det här är ju i sammanhanget en ny bransch, bevisbördan ligger på dig om du menar att kommuner/staten skulle sköta det här på något annat sätt än el, vatten, avlopp, vägar osv.
Där vi har 50-100 år av evidens, där det alltid, utan undantag, missköts (varför den traditionella uppdelningen mellan privat/offentligt är dum, det är inte där skiljelinjen ligger)

Permalänk
Medlem

Så länge Bahnhof står för vad de står för och står stadigt utan att vika sig kommer jag att fortsätta att betala för deras bredband även om det är dyrare än någon konkurrent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det här är ju i sammanhanget en ny bransch, bevisbördan ligger på dig om du menar att kommuner/staten skulle sköta det här på något annat sätt än el, vatten, avlopp, vägar osv.
Där vi har 50-100 år av evidens, där det alltid, utan undantag, missköts (varför den traditionella uppdelningen mellan privat/offentligt är dum, det är inte där skiljelinjen ligger)

Det missköts inte pga Kommunalägt, det missköts pga att politikerna blandar sig i och ändrar regler/förutsättningar hela tiden.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Nätägare för kritisk infrastruktur bör vara stat/kommun, så som det är för vägar bör det vara för internet/el.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Nätägare för kritisk infrastruktur bör vara stat/kommun, så som det är för vägar bör det vara för internet/el.

Det löser inte grundproblemet, det blir en extra skatteintäkt men heter nätavgift istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det löser inte grundproblemet, det blir en extra skatteintäkt men heter nätavgift istället.

Nätavgifter går inte ens till staten....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nätavgifter går inte ens till staten....

Jag förstår inte hur du menar. Inkomstskatten går för det mesta inte till staten heller?

Permalänk
Medlem

Det missköts inte pga Kommunalägt, det missköts pga att politikerna blandar sig i och ändrar regler/förutsättningar hela tiden.

Peka ut någon specifik regel/lag-ändring som hindrar en ägare, privat eller annan, att underhålla sin befintliga verksamhet.
(att politiker drar in eller hotar att dra in subventioner räknas inte, det är någonstans en självklarhet med alla bidrag att dom inte är för evigt, och man kan inte både skylla på politiker, samtidigt som man lutar sig emot och är beroende av samma politiker)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag förstår inte hur du menar. Inkomstskatten går för det mesta inte till staten heller?

Natavgift får väl ändå elbolaget? Inte staten

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Peka ut någon specifik regel/lag-ändring som hindrar en ägare, privat eller annan, att underhålla sin befintliga verksamhet.

Det finns lag att verksamheten inte får göra vinst, vilket idagsläget ihop med att de inte får ha en fond gör det omöjligt att fondera underhållet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Jag tror det behöver ägas av en stiftelse vars syfte är att sköta och underhålla internetinfrastrukturen. Om det ägs av kommun eller private equity så finns det stora incitament att använda inkomsterna till annat. Private equity har avkastningskrav från pensionsfonder och liknande verksamheter medans kommun "behöver" pengarna till något mer brådskande.

Natavgift får väl ändå elbolaget? Inte staten

Nätägare får nätavgiften. I regel är det ett kommunalt ägt bolag eller ett privat bolag.

Permalänk
Medlem

Det finns lag att verksamheten inte får göra vinst, vilket idagsläget ihop med att de inte får ha en fond gör det omöjligt att fondera underhållet

Vilken lag förhindrar företag på en privat marknad att göra vinst? (som sagt, jag vill inte höra gnäll om att politiker har åsikter på hur pengar dom betalar ut, används)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Vilken lag förhindrar företag på en privat marknad att göra vinst? (som sagt, jag vill inte höra gnäll om att politiker har åsikter på hur pengar dom betalar ut, används)

https://www.stockholmvattenochavfall.se/artiklar-listsida/tax...

Deras egna regler

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag tror det behöver ägas av en stiftelse vars syfte är att sköta och underhålla internetinfrastrukturen. Om det ägs av kommun eller private equity så finns det stora incitament att använda inkomsterna till annat. Private equity har avkastningskrav från pensionsfonder och liknande verksamheter medans kommun "behöver" pengarna till något mer brådskande.

Nätägare får nätavgiften. I regel är det ett kommunalt ägt bolag eller ett privat bolag.

Nu tror jag vi pratar om olika saker, för el finns knappt några kommunala (om ens något?)
För fiber finns det säkert men där tror jag ,precis som med parkering att bolag köper nätet som en leasing

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Dåså! Yeah, det är inte rimligt. Alltså jag var inte med på den tiden 2005 när arbete i min brf gjordes. Det var en avskrivningstid med arbetskostnader + lån på 10 år som t.o.m var betalt året innan jag flyttade in (-15). Idag ligger det som tillägg på 'hyran/avgift' 139;-. Men ja, i det stora hela som du skriver. De allra flesta är total lurade

Ja om du har då låt oss säga 139:- på hyran för trafiken så kan man nog höfta att din föreningen har stått för fiolerna och ni kommer vara ganska trygga ifrån några "töntiga" höjningar. Då ni kan med ganska god säkerhet hoppa till en konkurrent om dagens lev bråkar.

Er förening kan "rösta med plånboken"

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Nu tror jag vi pratar om olika saker, för el finns knappt några kommunala (om ens något?)
För fiber finns det säkert men där tror jag ,precis som med parkering att bolag köper nätet som en leasing

Det finns hur många som helst. https://drivmedla.vti.se/kartor-och-statistik/elnatsagare

Permalänk
Medlem

För mig är Globalconnect ett par riktiga rövhattar och så kommer det vara, att en del går över till mobiltbredband för att ha lägre månadskostnad är sjukt att det är så.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: SAMSUNG G8 OLED/
"Konsol"-Dator: AMD 7950X,GPU: RTX 5080, 32GB DDR 5
ISP:1000/1000 Telenor