Permalänk
Medlem

Ny NAS och diskar

Vilken NAS rekommenderar ni?

Har tidigare haft en Synology DiskStation ds213+ som har fungerat bra. Kört Raid1.
Tänker att det är dags att skaffa en ny NAS. Hört att Synology lanserar nya NAS-serien Plus som kräver speciella hårddiskar om man vill ha full funktionalitet. Gäller det även för mjukvaruuppdateringar av ex en DS224+?

Främsta anledningen till NAS är säkerhet på lagrade filer.

Det jag tänker mig är en NAS med 18TB+ plats speglad (så minst raid1).
NAS + Diskar för runt 11-12k. Kan möjligtvis öka lite om det finns något som är väldigt mycket bättre.

Vad för diskar 18TB+ rekommenderar ni som inte låter för mycket? (Köpte en Seagate Exos X18 ST18000NM000J 256MB 18TB för några år sedan och den låter riktigt mycket, var tvungen att skaffa en låda till disken för att få ner ljudet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zwaaaap:

Har tidigare haft en Synology DiskStation ds213+ som har fungerat bra. Kört Raid1.
Tänker att det är dags att skaffa en ny NAS. Hört att Synology lanserar nya NAS-serien Plus som kräver speciella hårddiskar om man vill ha full funktionalitet.

Så vitt jag kan bedöma så verkar det gå att "aktivera" en disk i en gammal diskstation, så. Har du kvar den gamla och den klarar diskstorleken, så kan det ju vara en omväg tills nån har gjort ett verktyg för att lösa problemet.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Jag har en Synology DS723+ och två stycken Toshiba MG09 på 18TB vardera i ett RAID-system. Diskarna är enligt Synology inte "godkända" men de fungerar ypperligt. Sannolikt är de inte "godkända" för att de är för bra.

https://storage.toshiba.com/enterprise-hdd/cloud-scale-capaci...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marathonkillen:

Jag har en Synology DS723+ och två stycken Toshiba MG09 på 18TB vardera i ett RAID-system. Diskarna är enligt Synology inte "godkända" men de fungerar ypperligt. Sannolikt är de inte "godkända" för att de är för bra.

https://storage.toshiba.com/enterprise-hdd/cloud-scale-capaci...

Mja, sannolikt är att de inte är godkända för att:
1. man har inte betalat Synology för att testa/godkänna dem
1b. Synology har inte testat dem på eget bevåg
2. de är inte sålda av Synology

Finns ju också möjligheten att de är testade och icke godkända av Synology.
Tror inte riktigt på att de är testade, bedömda "för bra", och sedan icke-godkända...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Så vitt jag kan bedöma så verkar det gå att "aktivera" en disk i en gammal diskstation, så. Har du kvar den gamla och den klarar diskstorleken, så kan det ju vara en omväg tills nån har gjort ett verktyg för att lösa problemet.

Så här står det i manualen:
"8TB (2X 4TB hard drives) (The actual capacity will differ according to volume types.)"
https://global.download.synology.com/download/Document/Hardwa...

Eftersom det står så har jag antagit att jag inte kommer kunna stoppa in större diskar än 2X 4TB i ds213+. Vet ni om det är så eller går det att stoppa i större diskar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Mja, sannolikt är att de inte är godkända för att:
1. man har inte betalat Synology för att testa/godkänna dem
1b. Synology har inte testat dem på eget bevåg
2. de är inte sålda av Synology

Finns ju också möjligheten att de är testade och icke godkända av Synology.
Tror inte riktigt på att de är testade, bedömda "för bra", och sedan icke-godkända...

Du har uppenbarligen missuppfattat mitt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zwaaaap:

"8TB (2X 4TB hard drives) (The actual capacity will differ according to volume types.)"

Eftersom det står så har jag antagit att jag inte kommer kunna stoppa in större diskar än 2X 4TB i ds213+. Vet ni om det är så eller går det att stoppa i större diskar?

Det som Synology menar är att en disk på 4TB inte tillåter lagring på 4TB då en disk på 4TB egentligen inte är 4TB. Dessutom tar operativsystemet en del av utrymmet.
Men specifikationerna anger att DS213+ inte klarar av att hantera större diskar än 4TB.

Missade ett ord
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det som Synology menar är att en disk på 4TB inte tillåter lagring på 4TB då en disk på 4TB egentligen inte är 4TB. Dessutom tar operativsystemet en del av utrymmet.
Men specifikationerna anger att DS213+ inte klarar av att hantera större diskar än 4TB.

Nja , snarare att om du kör diskarna i nån form av raid så kan du "förlora" lagringsutrymme.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Nja , snarare att om du kör diskarna i nån form av raid så kan du "förlora" lagringsutrymme.

En disk märkt som 4TB har inte ett lagringsutrymme på 4TB då tillverkarna uppger diskstorlek som TB och inte det som de egentligen skall vara, TiB.
En disk som anges vara 1TB stor har i verkligheten en lagringskapacitet på 931GiB, vilket är den storlek som Windows visar.

Således "förlorar" du lagringsutrymme enbart för att tillverkarna uppger kapaciteten som GB och inte GiB.

https://support.assurestor.com/support/solutions/articles/160...

Operativsystemet för NASen tar också en del av utrymmet.

Permalänk
Medlem

En disk märkt som 4TB har inte ett lagringsutrymme på 4TB då tillverkarna uppger diskstorlek som TB och inte det som de egentligen skall vara, TiB.
En disk som anges vara 1TB stor har i verkligheten en lagringskapacitet på 931GiB, vilket är den storlek som Windows visar.

Således "förlorar" du lagringsutrymme enbart för att tillverkarna uppger kapaciteten som GB och inte GiB.

https://support.assurestor.com/support/solutions/articles/160...

Operativsystemet för NASen tar också en del av utrymmet.

Alldeles riktigt men nu är det inte det det handlar om här.

"The actual capacity will differ according to volume type"

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | Synology DS 411j

Permalänk
Hedersmedlem

En disk märkt som 4TB har inte ett lagringsutrymme på 4TB

Resten stämmer ju, men du behöver inte förvirra till det sådär.

Det de syftar på är väl som sagt snarare att det beror på RAID. Kör du två 4 TB i RAID0/motsvarande får du ju 8 TB lagring, men kör du dem i RAID1/motsvarande får du 4 TB lagring.
(Och ja, man får ju 4 TB. Inte 4 TiB, men det är något helt annat.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Alldeles riktigt men nu är det inte det det handlar om här.

"The actual capacity will differ according to volume type"

Det är precis det jag skriver om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Resten stämmer ju, men du behöver inte förvirra till det sådär.

Det de syftar på är väl som sagt snarare att det beror på RAID. Kör du två 4 TB i RAID0/motsvarande får du ju 8 TB lagring, men kör du dem i RAID1/motsvarande får du 4 TB lagring.
(Och ja, man får ju 4 TB. Inte 4 TiB, men det är något helt annat.)

Min tolkning är att Synology syftar till diskarnas storlek. Används 1TB x 2 får man som mest 2TB. Använder man 1 st 1TB och 1 st 2TB får man som mest 3TB, för att inte krångla till det.

"Volume type" berör således diskens kapacitet som man vill använda.

Permalänk
Medlem

Du har uppenbarligen missuppfattat mitt inlägg.

Förklara då vad menas. Jag tror fortfarande inte att synology har testat din modell av diskar och specat dem som NOK för att de för bra. Jag tror det är sannolikare att man inte har testat dem alls.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zwaaaap:

Jag tror att nasen inte är testad (av synology), med större diskar. Kan eller kan inte fungera med större. Men synology tar inget ansvar.

En chansning man får ta, eller om nån annan har testat och kan berätta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är precis det jag skriver om.

Nej det gör du inte , skapar du med två lika stora diskar en raid 1 volym så får du motsvarande 1 disk lagring , om du däremot skapar en raid 0 volym så har du två diskars lagringsutrymme.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Förklara då vad menas. Jag tror fortfarande inte att synology har testat din modell av diskar och specat dem som NOK för att de för bra. Jag tror det är sannolikare att man inte har testat dem alls.

Men det är ju vad jag skriver!
Notera att jag satt "godkända" inom citationstecken!
Det är med diskarna precis som med internminne till moderkort, bara för att vissa internminne inte finns med i listan på "testade/godkända" minnen betyder inte det att de inte fungerar.

Samma sak här, jag skrev att diskarna jag köpt till min Synology inte är "godkända" men de fungerar fint ändå. Synology kommer att "protestera" (vänligen notera citationstecknen igen) när den startas upp och diskarna sitter i.

Väl medveten om att varken Synology eller moderkortstillverkarna kan testa alla diskar/minnen på marknaden och därmed klassa dem som godkända/icke godkända får man göra sitt val ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Nej det gör du inte , skapar du med två lika stora diskar en raid 1 volym så får du motsvarande 1 disk lagring , om du däremot skapar en raid 0 volym så har du två diskars lagringsutrymme.

<Uppladdad bildlänk>

Det är inte det som jag svarat TS.

Permalänk
Medlem

Jag inser att ni som läst mitt inlägg angående att MG09 inte är "godkända" av Synology helt missar citationstecknen.
Citationstecken kan användas för att markera att något, som i detta fallet, inte behöver vara som det är skrivet.
Att jag satte citationstecken kring "godkända" var för att markera att Synology inte har med dem i sin "lista" av olika skäl men att de för den sakens skull inte kommer att fungera.
Notera att "lista" är satt inom citationstecken just för att i mjukvaran i Synology finns ingen egentlig lista utan det är mjukvaran som skapar denna "lista".

Nu kanske ni förstår vad citationstecken kan innebära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zwaaaap:

Vilken NAS rekommenderar ni?

Tänker att det är dags att skaffa en ny NAS. Hört att Synology lanserar nya NAS-serien Plus som kräver speciella hårddiskar om man vill ha full funktionalitet. Gäller det även för mjukvaruuppdateringar av ex en DS224+?

Främsta anledningen till NAS är säkerhet på lagrade filer.

Det jag tänker mig är en NAS med 18TB+ plats speglad (så minst raid1).
NAS + Diskar för runt 11-12k. Kan möjligtvis öka lite om det finns något som är väldigt mycket bättre.

Som jag redan nämnt, en DS223 plus två stycken MG09 på 18TB kommer att landa på mellan 11000 och 12000 kronor, beroende på varifrån du köper varorna.
Det blir en utmärkt NAS. Diskarna håller mycket hög kvalitet, snurrar med 7200 varv/minut och håller en behagligt låg ljudnivå.

Permalänk
Medlem

Men det är ju vad jag skriver!
Notera att jag satt "godkända" inom citationstecken!
Det är med diskarna precis som med internminne till moderkort, bara för att vissa internminne inte finns med i listan på "testade/godkända" minnen betyder inte det att de inte fungerar.

Samma sak här, jag skrev att diskarna jag köpt till min Synology inte är "godkända" men de fungerar fint ändå. Synology kommer att "protestera" (vänligen notera citationstecknen igen) när den startas upp och diskarna sitter i.

Väl medveten om att varken Synology eller moderkortstillverkarna kan testa alla diskar/minnen på marknaden och därmed klassa dem som godkända/icke godkända får man göra sitt val ändå.

Jag inser att ni som läst mitt inlägg angående att MG09 inte är "godkända" av Synology helt missar citationstecknen.
Citationstecken kan användas för att markera att något, som i detta fallet, inte behöver vara som det är skrivet.
Att jag satte citationstecken kring "godkända" var för att markera att Synology inte har med dem i sin "lista" av olika skäl men att de för den sakens skull inte kommer att fungera.
Notera att "lista" är satt inom citationstecken just för att i mjukvaran i Synology finns ingen egentlig lista utan det är mjukvaran som skapar denna "lista".

Nu kanske ni förstår vad citationstecken kan innebära.

Jag tolkade ditt "inte "godkända"" precis vad det står, att synology inte har godkänt dem. Nu säger du att du skriver nåt slags ironiskt inte som betyder att de funkar, trots att synology inte säger att de ska det...
Finns ingen chans till självransakning angående formuleringar? Speciellt om nu fler missförstår...

Skit samma, grattis till dina "icke" fungerande diskar...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Zwaaaap:

Detta betyder helt enkelt att det är en maximal hårddiskstorlek på 4 TB styck som stöds officiellt av Synology. Sedan är det fritt fram att experimentera med större diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Jag tolkade ditt "inte "godkända"" precis vad det står, att synology inte har godkänt dem. Nu säger du att du skriver nåt slags ironiskt inte som betyder att de funkar, trots att synology inte säger att de ska det...
Finns ingen chans till självransakning angående formuleringar? Speciellt om nu fler missförstår...

Skit samma, grattis till dina "icke" fungerande diskar...

Någon självransakan behövs inte. Den som förstår vad citationstecken innebär, inte enbart ett citat, förstår det jag skrev från början. Jag har inte redigerat inlägget och kommer inte att redigera inlägget. Istället beklagar jag att så få förstår hur texten skall läsas.

Ironi handlar det inte heller om utan. Det handlar helt enkelt om att tillverkare anger vissa begränsningar som man inte alltid behöver följa.

Permalänk

Rörande NAS skulle jag egentligen rekommendera Synology, har kört dem i många år och är egentligen ganska nöjd. Dock med deras senaste utspel angående diskar och kompatibilitet så är jag mer tveksam. Det kommer säkerligen cirkulera diverse script (som det redan gör) för att hacka sig runt detta men det är inget jag vill pyssla med iallafall.
Hårddiskar jag kört är WD Red Plus, de har haft klart bäst ljudnivå av samtliga modeller jag testat.
Skulle jag köpa ny NAS idag skulle jag dock överväga ett annat märke, UGreen ser intressant ut, men jag har ingen erfarenhet av dessa (ännu).

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

lätt sidospår hade jag tidigare en Netgear ReadyNAS men kändes inlåst och de dumpade support för den modellen. Uppgraderade till Linux-server som går finfint - dels med valfri diskar i valfria konfigurationer, dels flytta över diskar till ny hårdvara. Funkar på vanliga Linux-distros (ex. Ubuntu) med Samba, så finns renodlade NAS-distro:s. Anslutningar till Windows, Mac och Android-lur, inkl. med synkprogram som Syncthing. Kräver lite mer kunskap men ger betydligt fler möjligheter.

Fotnot: kör Ubuntu med 2 st 18 TB Toshiba MG09 i RAID1 plus diverse 14 TB och 8 TB som backup på Ryzen 5700X, 32 GB RAM och 7 SATA-anslutningar + 2 NVMe.

Visa signatur

MSI Prestige 16 Ryzen 9 AI 4K OLED (tidigare Dell XPS 17, MSI GS73VR)
Byggen: Simply Red (2015) - Liten Lian Li (2011)

Permalänk
Medlem

Någon självransakan behövs inte. Den som förstår vad citationstecken innebär, inte enbart ett citat, förstår det jag skrev från början. Jag har inte redigerat inlägget och kommer inte att redigera inlägget. Istället beklagar jag att så få förstår hur texten skall läsas.

Ironi handlar det inte heller om utan. Det handlar helt enkelt om att tillverkare anger vissa begränsningar som man inte alltid behöver följa.

Det som förvirrar i alla fall mig är det fetstilta din sista mening; resten går att förstå:

Sannolikt är de inte "godkända" för att de är för bra.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem

Som jag redan nämnt, en DS223 plus två stycken MG09 på 18TB kommer att landa på mellan 11000 och 12000 kronor, beroende på varifrån du köper varorna.
Det blir en utmärkt NAS. Diskarna håller mycket hög kvalitet, snurrar med 7200 varv/minut och håller en behagligt låg ljudnivå.

Låter som ett bra alternativ, tack!

Dock skulle det ju vara najs om det gick att stoppa in större diskar i ds213+ som jag redan har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crimson One:

Detta betyder helt enkelt att det är en maximal hårddiskstorlek på 4 TB styck som stöds officiellt av Synology. Sedan är det fritt fram att experimentera med större diskar.

Hittade den här sidan: https://kb.synology.com/en-af/DSM/tutorial/Why_does_my_Synolo...

Där står det 16TB för ds213+. Betyder det att om jag uppdaterar DSM för ds213+ borde den klara av diskar på 16TB utan problem?

Permalänk
Medlem

När jag frågar ChatGPT "ds213+ max disk size" svarar den:

For the Synology DS213+ NAS:

The maximum single drive size it officially supports is 16TB per drive (based on the latest drive compatibility updates from Synology).

Since the DS213+ has 2 drive bays, the total maximum raw capacity would be around 32TB (2 × 16TB).

Originally, when it was first released (around 2013), it officially supported smaller disks (like 4TB or 6TB), but with later DSM updates, it can now handle much larger drives like 16TB or even higher — depending on the specific drive model and firmware.

Important tips:

Make sure you're running the latest DSM version available for DS213+ to ensure full large disk support.

Use drives that are on Synology’s compatibility list for best reliability (though non-listed drives often still work).