Problem med fläktar (Zalman S2 TG)

Permalänk
Medlem

Problem med fläktar (Zalman S2 TG)

Jag har en ny dator med chassi Zalman S2 TG och har två problem med fläktarna:

1. Fläktarna i chassit låter lite väl mycket. Efter lite efterforskning så visar det sig att chassits två in-fläktar på framsidan är kopplade direkt till nätagget och kör därför alltid på max.

Hur går man tillväga som byggar-noob att byta ut dessa två fläktar och koppla de "rätt" (till moderkortet?) så att de kan följa värmebehov bättre? Vad kostar sådana här fläktar ungefär?

2. Ut-fläkten på baksidan av chassit snurrar aldrig. Hur felsöker jag vad som är fel här? Den är köpt från Inet så jag kan lämna in den för detta, men om det är något enkelt som går att fixa själv så gör jag gärna det.

Tack för alla tips och råd!

Permalänk

hur är de kopplade?

Molex/sata power kontakt?

beroende på vad fläktarna har för kontakt kan du ev få byta ut dem till modeller som ansluts med vanliga 3 eller 4 pin fläktkontakter.

fläktarna behöver inte vara så dyra

Arctic P12 är riktigt trevliga fläktar för typ 70:-/st om man köper value pack, annars har du noctua för ~350:- stycket som är lite tystare vid samma mängd luft flyttad men också typ 4x dyrare.

så handlar om en avvägning mellan prestanda och prislapp mer eller mindre.

personligen har jag kört Arctic p12 fläktarna nu i ett par år och är nöjd de är tystare än både min D15 kylare och gpu kylare.

Edit:
Ser ut som att medföljande fläktar ansluts direkt till nätagget med molex så byta ut dem är nog din enda lösning.

ser ut som att det finns en anledning till att chassit kostar ~500:-

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows