Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

HP vill göra det tryggare att köpa begagnad dator

Permalänk
Melding Plague

HP vill göra det tryggare att köpa begagnad dator

Föreslår ett system liknande Carfax som ska visa servicehistorik och annat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kanon, i kombination med lite bättre möjlighet till byte/reparation/uppgradering av komponenter etc. så kan det ju bli större värde i att köpa en laptop med lyxigt chassi.

Permalänk
Medlem

De kan ju börja med att göra så deras skrivare fungerar UTAN konton, prenumerationer, krav på specifik färg/toner osv osv.

Permalänk
Avstängd

Skeptisk! Vad kommer egentligen att räknas som service? Kommer det vara bundet till HP:s egen service? Det vill säga, kommer det i praktiken bara vara en extra skatt, precis som när man tvingas köpa HP:s DRM-låsta patroner och toner till skrivaren?

Vad behöver egentligen en tre år gammal PC för service, förutom att blåsa ur dammet? Om det inte är någon lödning som har släppt på moderkortet så fungerar den oftast väldigt bra.
Är det däremot en lödning som har släppt, då är maskinen oftast bara skrot, eftersom det är för dyrt med reservdelar.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem

Service? De menar tvångsinstallering av mer bloatoch nåt kass disk clean program? Kanske en putsduk gnids lite på skärmen också.

Förstår att HP själva tycker det här men har aldrig hört behovet ute hos kunder.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Man kan ju förstå att en bil behöver service. Byta olja, kolla bromsar osv. Men en dator? Wtf liksom..😅

Det största problemet med användare som inte fattar vad de gör är ju all skit de installerar. Ingen annan lär väl behöva "serva datorn"

Permalänk
Medlem

Ett sätt för dom att sätta serienummer på prylarna och förhindra uppgraderingar.

Låter det som för mig i.a.f. Är väl ingen som går runt och tycker det är jobbigt att köpa begagnad dator?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk

Jag har länge förespråkat bättre spårbarhet att det på en dator/komponenter ska gå se drifttimmar, om den har varit överklockad etc

Men jag lyssnade på publik service radion igår där de pratade om att framförallt ungdomar köpte några konstiga piller från helt okända från nätet. Och de sa att det värsta som skulle kunna hända vore att pillerna inte funkade. -Jag undrade lite hur det stod till med de på public service?

Nå exakt samma sak med begagnad dator till företag. Det värsta som kan hända är inte att datorn går sönder. Så begagnad hårdvara med okänt ursprung är endast till för privatpersoner eller väldigt små enskilda firmor som ensam snickare,

Permalänk
Medlem

Enligt orginalartikeln ska en del av SSD:n tas i anspråk som cyklisk buffert för att spara telemetri. Sensorerna som läses ska hanteras utanför OS:ets kontroll. Det framgår inte explicit hur den cykliska bufferten ska tömmas, men det ska finnas betrodda applikationer i OS:et, så man kan gissa att dessa ska skicka telemetri till HP. Det finns nog en och annan branch som just nu använder HP som inte tycker att det är så lockande med telemetri.

Det här luktar som speciallösning för Windows och avsaknad av enkel tillgång till sensor-hårdvaran i framtiden.

Det första man gör om man vill återanvända en företagsdator är väl troligen att slita ut SSD:n, så då får man ”hoppas” att all data redan är exporterad till HP. Om inte SSD:n är fastlödd förstås, då är detta slitage på en viss area av disken på vilken man förstås beräknar livslängden med denna användning och alltså nu faktiskt bestämmer en längsta livslängd på hela datorn.

Permalänk
Medlem

Hög risk att detta bara görs som en pengamaskin för HP.
Typ: Du måste serva/reparera enbart hos HP-auktoriserad partner. Enbart med original delar. Du får inte serva själv. Delarna blir kodade till maskinen (typ som Apple gör)

Allt i syfte till att generate mer intäkt efter försäljning av maskinen. Under täckmanteln att det är för användarnas ”trygghet” .

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Japp detta bådar inte gott. Låsta datorer som inte kommer ut på beg-marknaden förutspår jag.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Hedersmedlem

Serviceintervall: minst 1 service per år eller 1.000.000 miljoner knapptryckningar, det som kommer först (ej seriös ).

Service-steg:
- byte tangentbordsbrytare
- backlight-kontroll
- kabelkontroll (fästen m.m.), syftar förstås på internal kablar
- Kontroll av repor i skärm och döda pixlar m.m.
- Inbränningskontroll
- Dammrengöring
- Memtest och prime95, eller liknande i 24h + GPUtester
- SSD-hälsa
- inspektion av portar
- inspektion för övriga fysiska skador
- Oberoende Fuktskadekontroll?

idk. Inget jag tycker hör hemma i datorer regelbundet, men kanske meningsfullt att standardisera som opt-in-engångstjänst inför beg-försäljning . Riskerar dock att bli väldigt dyrt... Eller om man vill ha en second opinion om bolaget som sålt en en dator eller lämnat garanti bråkar

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Om jag skulle köpa en begagnad dator, så är jag mer orolig om den till 99% består av icke-utbytbara delar än om du inte lämnat in den hos "Dator-Doktorn som bootar allt" för defragmentering etc vart tredje år

Visa signatur

Nuvarande rigg:
CPU: AMD 9800X3D; RAM: 32 GB; GPU: AMD 9700 XTX
Flest datorer när han dör vinner...

Permalänk
Medlem

Känns bara som sett att tjäna pengar på onödig service.

Om de gör datorer där de kan byta ut batteri och rengöra damm lätt så räcker det. Inte mer som behövs efter 3 år om de inte tappat dem eller nått.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Alla företag och organisationer jag har arbetat med genom åren, både i sverige och utanför bytar ut sina datorer baserat på när ett nytt avtal ska förnyas eller nuvarande håller på att gå ut. Ja visst finns det datorer som åker in på service eller lämnas tillbaka för de är defekta men intervallen på avtalen är de som styr när de bytas ut i sin helhet och inte deras skick eller prestanda.

Visa signatur

Intel 9600k - 1080Ti - 32gb ram
AMD Threadripper 1920x - Asus GTX 1070 - 48gb ram
Intel 5820k - MSI GTX 1070 - 16gb ram

Permalänk
Medlem

Jag gissar att Microsoft inte kommer gilla detta; fullt fungerande kontorsdatorer säljs vidare utan att de få ta del av smaskiga supportavtal? Då ser de hellre att man tvingas köpa ny Windows-licens, minst.

En god ide dock.
Tror att HWInfo redan visar det mesta.
Skulle vilja att man la till "Total power on time", "Total bytes written to disk" och "Total time screen on".
HP bör gå till EU med förslaget.

Permalänk
Sötast

Hahahaha, ja de fyra cheferna satt på sin fikarast och undrade hur de tillsammans kunde förändra världen till det bättre. De ville göra något riktigt bra för miljön och göra sitt bidrag till att stävja den globala uppvärmningen.

De lade därför massor av mötestid, utvecklingsplanering och tid för att skapa det som presenterade i nyheten. De är kända för att bidra till välgörenhet.

De har ingen som helst form av tanke bakom detta för att tjäna pengar inte först på försäljningen och sedan på serviceintervall, sedan på "orginalprodukter/delar" och tillsist på återförsäljningen av samma produkt. Ingen chans alls. De lovar, med handen på hjärtat!

Allt som allt är det en väldigt bra idé att försöka återbruka istället för att återvinna, men då kan man presentera idén ärligt istället.
De vill tjäna mer, inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Hahahaha, ja de fyra cheferna satt på sin fikarast och undrade hur de tillsammans kunde förändra världen till det bättre. De ville göra något riktigt bra för miljön och göra sitt bidrag till att stävja den globala uppvärmningen.

De lade därför massor av mötestid, utvecklingsplanering och tid för att skapa det som presenterade i nyheten. De är kända för att bidra till välgörenhet.

De har ingen som helst form av tanke bakom detta för att tjäna pengar inte först på försäljningen och sedan på serviceintervall, sedan på "orginalprodukter/delar" och tillsist på återförsäljningen av samma produkt. Ingen chans alls. De lovar, med handen på hjärtat!

Allt som allt är det en väldigt bra idé att försöka återbruka istället för att återvinna, men då kan man presentera idén ärligt istället.
De vill tjäna mer, inget annat.

Mjo, man kan kallt räkna med att HP hade tänkt casha in någonstans i kedjan. Miljöaspekter och kundernas eventuella trygghet tas bara i beaktning när de sammanfaller med de egna ekonomiska intressena.

Håller med om att lite ärlighet kring det inte skulle skada, fattar inte varför det alltid tycks sitta så långt inne att erkänna att man vill vinstmaximera. Till och med lagen stipulerar att aktiebolag ska drivas med vinstsyftet i första rummet om inget annat angetts i bolagsordningen, det är ju liksom ingenting konstigt eller så.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Det här känns lite som utlåsningsmetoder maskerat som godhetssignalerande.
Vem får access till HP's nya mjukva för detta? Förmodligen inte småfirmor som säljer begagnade laptops.

Permalänk
Medlem

Köper du maskiner från HP köper många (de flesta?) med carepack under 3 år inkl onsite.
Det är rimligen den dom vill lägga med logg från, inte att kreti och pleti byte ngt annat i maskinen.
Kör du grejor som inte är certade tappar du vissa bitar i supportledet.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

De kan ju börja med att göra så deras skrivare fungerar UTAN konton, prenumerationer, krav på specifik färg/toner osv osv.

Kör en av deras nyare pagewide hemma, har inget av det du nämner och allt lirar utan problem.
Det enda jag tappar med att inte köra patroner från HP är att den inte kan läsa ut lika mkt data och givetvis säger att det inte är orginal.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Japp detta bådar inte gott. Låsta datorer som inte kommer ut på beg-marknaden förutspår jag.

Det kommer bli likt IBM/Lenovo där du inte får byta extempelvis wifi-kort pga bios-whitelist.

SSD, RAM, brukar gå att byta däremot. Hur det är med skärm, trackpad/tangentbord vet jag inte.

...Vilket inte är så långt ifrån Apple där inget går att laga enkelt. (lim, lödning och serienummer på allt)

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Det kommer bli likt IBM/Lenovo där du inte får byta extempelvis wifi-kort pga bios-whitelist.

SSD, RAM, brukar gå att byta däremot. Hur det är med skärm, trackpad/tangentbord vet jag inte.

...Vilket inte är så långt ifrån Apple där inget går att laga enkelt. (lim, lödning och serienummer på allt)

Lenovo har tagit bort whitelist på Wi-Fi kort iallafall på ThinkPads från T450 och nyare. Jag kunde byta Wi-Fi kort på den T460 jag hade iallafall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Lenovo har tagit bort whitelist på Wi-Fi kort iallafall på ThinkPads från T450 och nyare. Jag kunde byta Wi-Fi kort på den T460 jag hade iallafall

jag har inte provat, men det är återkommande kritik på bl.a. reddit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Kör en av deras nyare pagewide hemma, har inget av det du nämner och allt lirar utan problem.
Det enda jag tappar med att inte köra patroner från HP är att den inte kan läsa ut lika mkt data och givetvis säger att det inte är orginal.

Det var ju bra. Folk brukar ha problem efter senare firmware-uppdateringar. Men blockerar man internetaccess så slipper man ju uppdateringarna men det är ju trist om de kommer uppdaterade.

Sen går det ju inte att scanna/skrivit från mobilen utan ett HP-konto vilket är jäkligt störande. Men det kanske skiljer från modell till modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Du kan nog räkna med precis tvärtom att ALLT kommer kräva login etc för spårbarheten :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

När jag kollade på detta senast (typ 20 år sedan..) var det legala aspekter bakom. Lenovo behövde ett sätt att garantera att de följde lagen gällande vilka radiosignaler som datorn skickade ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

När jag kollade på detta senast (typ 20 år sedan..) var det legala aspekter bakom. Lenovo behövde ett sätt att garantera att de följde lagen gällande vilka radiosignaler som datorn skickade ut.

Det handlar ju ofta om "bara" en inställning på mjukvaru-sidan (firmware) så det argumentet är dåligt från deras sida

Visa signatur

Permalänk

Nej, tack! Inte mer lagrade data hos storförerag som vill hindra kunden från att förfoga över köpt egendom! Deras förfarande med skrivarna visar vart dom vill komma🙄

Visa signatur

pictorhayes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Det handlar ju ofta om "bara" en inställning på mjukvaru-sidan (firmware) så det argumentet är dåligt från deras sida

Fast "bara" var förmodligen inte tillräckligt exakt för ett företag som IBM.