Permalänk

Ny skärm till grabben

Hej allihopa

Det är så att jag håller på kolla en ny skärm till grabben. (Lite till mig oxå såklart då jag spelar ibland jag med )

I dagsläget har han en AOC 32" 144Hz som dock inte funkar längre på 144Hz då det får scanlines över halva skärmen och nedåt.
120Hz funkar dock hyfsat men har oxå börjat visa scanlines när skärmen är kall i början. Sen försvinner dom efter 1 min eller så, och så va det förut med 144Hz oxå. Känner att denna sakta men säker håller på ge upp.

Det jag funderar på är mellan dessa 2. Är det några som har nån av dessa eller vet lite mer vilken man ska ta. Tänker max 4000kr och förhoppningen är att köpa eventuellt på BF ifall det blir nån sänkning.
Samsung:en är ju lite mer än 4000kr men 200kr gör inte så mycke och den kanske blir billigare på BF
Asus:en har 180Hz overclocked. Nackdel med det? Har för mig att nuvarande AOC har 144Hz overclocked och kanske därför efter ett tag börjar ge upp? Nån kanske har bättre koll på sånt.

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/gamingskarm-31...

Vilken hade ni valt?

Visa signatur

- AMD Ryzen 7 5700X3D - Asus TUF Gaming B550 - Fury Beast 32GB -
- Asus RTX 4060 Dual OC Evo - Asus TUF Gaming 850W -
- be quiet! Pure Rock 2 - NZXT H6 Flow RGB-

Permalänk
Moderator

Jag hade inte valt någon av dem då de båda har VA panel, men det är ju lite av en personlig preferens.

Vet du vad skillnaderna är generellt på TN/VA/IPS/OLED? Om inte så rekommenderar jag att du söker lite på det först och även kikar på möjligheterna att testa respektive teknik på plats i någon butik. Nu kan ju en skärm med VA panel skilja sig mot en annan med VA panel, men bra att känna till de generella för- och nackdelarna iaf.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Medlem

Förmodligen har ni redan kollat, men innan ni lägger pengar på ny skärm, har ni kollat om det nuvarande felet kan lösas med en annan kabel?

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem

Båda funkar super, bara koppla in och börja gamea

Permalänk
Skrivet av shugge:

Jag hade inte valt någon av dem då de båda har VA panel, men det är ju lite av en personlig preferens.

Vet du vad skillnaderna är generellt på TN/VA/IPS/OLED? Om inte så rekommenderar jag att du söker lite på det först och även kikar på möjligheterna att testa respektive teknik på plats i någon butik. Nu kan ju en skärm med VA panel skilja sig mot en annan med VA panel, men bra att känna till de generella för- och nackdelarna iaf.

jodå. Jag har koll. Men nu är det tyvärr det man får ta för det priset och dom specen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av oooskar:

Förmodligen har ni redan kollat, men innan ni lägger pengar på ny skärm, har ni kollat om det nuvarande felet kan lösas med en annan kabel?

Jodå. har testat flera kablar tills jag började googla lite och det är väldigt vanligt fel på dessa skärmar. Vissa har fått gå ner till 60Hz efter ett tag då felet blivit värre med tiden och vissa värmer upp skärmens nedre kant med hårfön föratt slippa problemet vid start. Tydligen nån lödning som inte är som det ska.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboDanne:

Hej allihopa

Det är så att jag håller på kolla en ny skärm till grabben. (Lite till mig oxå såklart då jag spelar ibland jag med )

I dagsläget har han en AOC 32" 144Hz som dock inte funkar längre på 144Hz då det får scanlines över halva skärmen och nedåt.
120Hz funkar dock hyfsat men har oxå börjat visa scanlines när skärmen är kall i början. Sen försvinner dom efter 1 min eller så, och så va det förut med 144Hz oxå. Känner att denna sakta men säker håller på ge upp.

Det jag funderar på är mellan dessa 2. Är det några som har nån av dessa eller vet lite mer vilken man ska ta. Tänker max 4000kr och förhoppningen är att köpa eventuellt på BF ifall det blir nån sänkning.
Samsung:en är ju lite mer än 4000kr men 200kr gör inte så mycke och den kanske blir billigare på BF
Asus:en har 180Hz overclocked. Nackdel med det? Har för mig att nuvarande AOC har 144Hz overclocked och kanske därför efter ett tag börjar ge upp? Nån kanske har bättre koll på sånt.

Vilken hade ni valt?

En skärm med upplösning 3440x1440 är ganska tungdrivet, vad används det för GPU i datorn?

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/skarmar-till...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Arctic Liquid Freezer III Pro 360 - NZXT C1200 - Antec Flux - Hitscan Hyperlight - Keychron K2 HE Wireless - Fosi Audio K5 Pro Gaming - Beyerdynamic DT 990

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboDanne:

Jodå. har testat flera kablar tills jag började googla lite och det är väldigt vanligt fel på dessa skärmar. Vissa har fått gå ner till 60Hz efter ett tag då felet blivit värre med tiden och vissa värmer upp skärmens nedre kant med hårfön föratt slippa problemet vid start. Tydligen nån lödning som inte är som det ska.

Okej, det var tråkigt att höra, men bra att ni kollat i alla fall. Lycka till med nyköp! Jag har tyvärr inga konkreta tips själv.

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Skrivet av andreasa64:

En skärm med upplösning 3440x1440 är ganska tungdrivet, vad används det för GPU i datorn?

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/skarmar-till...

RTX4060 som jag dock är sugen på uppgradera till 9070XT eller RTX5070ti.

Grejen är ju att han gärna vill ha lika stor eller större vad han har nu (eller så är det jag) han bryr sig inte så värst mycke av kvalite då han är bara 9år. Kör Fortnite och Roblox. Men jag snor den ibland till lite spel och arbete så ser gärna mycke arbetsyta oxå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboDanne:

Grejen är ju att han gärna vill ha lika stor eller större vad han har nu (eller så är det jag) han bryr sig inte så värst mycke av kvalite då han är bara 9år. Kör Fortnite och Roblox. Men jag snor den ibland till lite spel och arbete så ser gärna mycke arbetsyta oxå.

Förstår! Om ni kommer uppgradera GPUn så är ju någon av dom skärmarna du länkade fina, bara att tuta och köra

Dom ser väldigt snarlika ut i specifikationerna dock är det bättre ljusstyrka på ASUS skärmen så hade nog tagit den p.g.a det

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Arctic Liquid Freezer III Pro 360 - NZXT C1200 - Antec Flux - Hitscan Hyperlight - Keychron K2 HE Wireless - Fosi Audio K5 Pro Gaming - Beyerdynamic DT 990

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboDanne:

När tillverkarna säger att en skärm har ett OC-läge så är det egentligen inte överklockning det handlar om, utan att skärmen kan köras i en upplösning som kan orsaka kompatibilitetsproblem med äldre grafikkort och därför behöver aktiveras manuellt. Det är med andra ord inga problem med att köra en skärm i OC-läge, det är vad skärmen är gjord för.

Eventuella problem brukar däremot ofta dyka upp vid högre frekvenser först eftersom defekta komponenter kan göra att skärmen får svårt att hänga med, men det är mer ett symptom än en orsak.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera https://www.inet.se/produkt/2227292/dell-34-alienware-aw3425d... den har inga av dom problem som vissa VA-skärmar kan ha. Funkar jättebra i snabba fps-spel, bra färger i mitt tycke.

Visa signatur

Fractal Define 7 C ~ ASUS Z790-F ~ Intel 13700K ~ Noctua NH-D15 ~ NVIDIA 5080 FE ~ ASUS PG32UCDP
Fractal Meshify 2 C ~ Gigabyte B550 G X V2 ~ AMD 5700X3D ~ Thermalright PA 120 SE ~ MSI RX 6800 ~ Dell AW3425DWM

Permalänk

Tack för alla svar.
Sprang över detta erbjudande och då mer rätt spec men även IPS panel, MEN märket? Nån som har erfarenheter? Hittade inte mycke info på nätet heller förutom att det är typ Power´s "egna" märke.

https://www.power.se/datorer-och-surfplattor/bildskarmar-och-...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboDanne:

3440x1440 kan vara lite tufft för ett RTX4060 men det fungerar, körde med ett RX 6650 som presterar typ som ett 4060 i den upplösningen fram till RX 9070 släpptes.
Och det fungerade helt okej men man fick kompromissa och köra en del inställningar på medium och low i många spel. Samt att det fanns spel som indiana jones great cirkle som i stort sett var ospelbara pga 8GB minne.
Är han bara 9 så lär han inte bry sig allt för mycket om att köra höga inställningar bara onödigt dyrt att vänja honom vid det nu.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb