Permalänk
Medlem

Vad innebär egentligen "AMD/P4 OK"?

Köper man ett nytt nätaggregat så är det ju aldrig några problem med att ta reda på om det klarar AMD/P4 (det står i produktbeskrivningenen) men hur vet man om ett gammalt aggregat klarar det. Vad är egentligen skillnaden mellan dessa aggregat och "vanliga"?

Är övertygad om att frågan är ställd föut på formuet men jag lyckades inte specifiera min sökning tillräckligt för att inte få för många träffar....

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Medlem

största skillnaden är att AMD/P4 OK - nätaggen har en extra kabel som levererar 12V till moderkortet. Det kan vara skillnad i toleranserna för spänningarna också men det vet jag inte säkert..

Permalänk

En enkel försäkring för datorbutikerna också för att slippa en massa dumma frågor om den här funkar till det och det moderkortet.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Har ett lite äldre ATX agg som jag tänkt mig att använda. Kan man dra en "egen" kabel istället eller blir ngt fel då?

Skulle ju kunna testa istället men då får jag betala frakt och postförskott en gång till och dessutom vänta ytterligare några dagar på att det levereras. (Har inte beställt MB och processor ännu)

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Medlem

det finns en grej på kjell o co som gör om en molex till en sån 12V 4-pin-kontakt...
det går ju att dar dit 2st 12V och 2st jord också om man vill det, men det blir nog inte så stabilt eller snyggt

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen - det verkar ju som jag slipper köpa nätagg i alla fall. Tackar!

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080