Permalänk
Medlem

Laglig ordlista?

Ponera att jag vill göra ett eget lexikon, dvs en ordbok, i form av mjukvara.
Jag äger en ordbok i pappersform, och jag antar att det är lagligt för mig att skriva av hela den ordboken, och använda den som källa i mitt lexikon-program. Det är ju trotts allt bara befintliga ord, sådant material kan väl inte upphovsskyddas?

Men jag tycker att det är jobbigt att skriva av ett lexikon i bokform, så jag gör ett program som extractar alla orden från tex Wordfinder. Detta är väl exakt samma handling som den ovan, och om den ovan är laglig, så borde väl den sistnämnda också vara det?

Är det då fritt fram för mig att använda min nyskapade ordlista i mitt eget lexikon?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Borde vara det om den inte avänds i kommersiellt syfte :\

Visa signatur

(\_(\
(=’ :’)
(,(”)(”)

Permalänk
Medlem

Vad är det som säger att den inte får användas i kommersiellt syfte då? Jag kan ju lika gärna ha tagit alla orden från tomma intet.

Det finns ju många företag som har gett ut ordlistor, och hur bevisar de att de har skrivit dem själva, och inte moddat en annans ordlista?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Man kan upphovsskydda sina förklaringar på ord..

Om du tänkte använda det själv bara så är det garanterat lagligt, om du hade tänkt att ge ut det gratis är det lite klurigare, och om du hade tänkt sälja det är det nästan garanterat olagligt..

Jag vet inte vad Wordfinder är, men om det har ett licensavtal kan det vara smart att läsa igenom det.

Edit-
Ang att du kan ha skrivit det själv så skulle du ju kunnat råka skriva en exakt kopia av en bok, men sen när du försöker sälja den så kan du nog tyvärr inte säga att du bara råkade skriva en likadan..

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myris
Man kan upphovsskydda sina förklaringar på ord..

Om du tänkte använda det själv bara så är det garanterat lagligt, om du hade tänkt att ge ut det gratis är det lite klurigare, och om du hade tänkt sälja det är det nästan garanterat olagligt..

Jag vet inte vad Wordfinder är, men om det har ett licensavtal kan det vara smart att läsa igenom det.

Förklaringar kan jag förstå, men jag är altså bara ute efter raka översättningar, i stil med "car=bil". Ingen kan väl upphovsskydda det?

Edit:
Ang att du kan ha skrivit det själv så skulle du ju kunnat råka skriva en exakt kopia av en bok, men sen när du försöker sälja den så kan du nog tyvärr inte säga att du bara råkade skriva en likadan..

Men en ordlista går ju inte direkt att skriva på så många varierande sätt, om man altså bara vill ha översättningarna, dvs, inga förklaringar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du pratar om ett datorprogram så kan det garanterat upphovsskyddas, men en bok är klurigare, kanske..

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
i stil med "car=bil". Ingen kan väl upphovsskydda det?

Nej. Och ingen vet vilken ordlista du har plagierat heller, så det är nog rätt lugnt där

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Nej. Och ingen vet vilken ordlista du har plagierat heller, så det är nog rätt lugnt där

Så ser jag också på det

Visa signatur
Permalänk
Medlem

skriv av du bara, ingen kan nog stämma dig, annars får du bränna alla ordböcker du har hemma efter att du är klar för att undanröja alla bevis :P... själv skulle jag bli ganska less efter 1a sidan.
Men har man inge bättre för sig så är det nog en jätte bra sysselsättning *harkel*

Man kanske borde sätta alla som inte har nån "sysselsättning" att skriva av ordlistor så man får sysselsättning till 100%

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lanfear
skriv av du bara, ingen kan nog stämma dig, annars får du bränna alla ordböcker du har hemma efter att du är klar för att undanröja alla bevis :P... själv skulle jag bli ganska less efter 1a sidan.

Jag tänker naturligtvis inte skriva av en ordbok manuellt, utan skriva ett program som plockar ut orden från en digital ordbok.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

alltså det är ju GIVETVIS inte olagligt... ett ord betyder ju vad det betyder.. och skriver du själva "ordboksprogrammet" själv så är det ju helt o hållet ditt..

car BETYDER ju bil..

Visa signatur

"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."

Permalänk
Medlem

ursäkta att jag drar upp den här gamla tråden men jag letar själv efter en ordlista. hur går det med din ?
skulle jag kunna få den ?

Visa signatur

"Anyone who puts a small gloss on a fundamental technology, calls it proprietary, and then tries to keep others from building on it, is a thief."
-Tim O'Reilly "http://iiice.net/~ice/stuff/secret_msg.wav" - who?

Permalänk
Medlem

Jag skulle påstå att det är olagligt att kopiera texten ur en ordbok, en ordbok är som vilken annan bok som helst, och adom flesta är upphovsrättskyddade. Om du (vad du nu gjorde, detta är ju en lite gammal tråd) bara skall kopiera översättningen rakt av som du sa (bil=car) så kommer ingen kunna säga att du tagit det från dennes ordbok.
Ett ord är inte alltid gratis så som Jejje påstår. Det är ju exempelvis inte lagligt att piratkopiera sagan om ringen-boken, trots att det bara är ord i den. Det ändrar ingenting även om det är nåt mer än ord, en story så att säga, det är fortfarande olagligt, samma sak med en ordlista.

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nulleman
Jag skulle påstå att det är olagligt att kopiera texten ur en ordbok, en ordbok är som vilken annan bok som helst, och adom flesta är upphovsrättskyddade. Om du (vad du nu gjorde, detta är ju en lite gammal tråd) bara skall kopiera översättningen rakt av som du sa (bil=car) så kommer ingen kunna säga att du tagit det från dennes ordbok.
Ett ord är inte alltid gratis så som Jejje påstår. Det är ju exempelvis inte lagligt att piratkopiera sagan om ringen-boken, trots att det bara är ord i den. Det ändrar ingenting även om det är nåt mer än ord, en story så att säga, det är fortfarande olagligt, samma sak med en ordlista.

Ord är alltid gratis, du kan inte tvinga någon att betala för att han använder ett ord.
Sen är det skillnad på ett ord och en följd av ord (en bok). Där är det följden av ord som gör att det uppnår det man vanligtvis kallar för verkshöjd, och för att du ska kunna ha upphovsrätt på något så krävs att det uppnår verkshöjd mao.
En ordlista skulle enligt mig inte kunna upphovsrättskyddat då den inte uppnår verkshöjd.

För att ett verk ska skyddas krävs att det har "höjt sig till en viss grad av självständighet och originalitet".
http://www.javascript.nu/copy.shtml

Alster som saknar verkshöjd (och därför ej skyddas av upphovsrätt) är t.ex. enstaka ord, sakupplysningar, postadresser och liknande information av trivial natur.
http://www.csd.uu.se/datorhandboken/DHB/node271.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IcE
ursäkta att jag drar upp den här gamla tråden men jag letar själv efter en ordlista. hur går det med din ?
skulle jag kunna få den ?

Jag fick ut hela engelsk-svenska ordlistan från WordFinder, men jag la ner projektet några dagar senare bara... Tror faktiskt inte att jag har kvar den, men jag ska kolla när jag kommer hem.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lanfear
...Men har man inge bättre för sig så är det nog en jätte bra sysselsättning *harkel*...

Hehe ja... Att Linus Torvalds skrev linux handlade ju en del om att han inte hade nått att göra...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Oki, kanske har fel på i den saken då,.

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare