Permalänk
Medlem

Hjälp med Excel 2

Det gick så bra förra gången, så jag testar min lycka här igen.

Säg att jag har en kolumn med en massa värden, tex:

0
5
3
24
6
0
0
9
13

Hur kan jag få ut det nästminsta nummeret, i det här fallet 3?

Tack på förhand.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad pysslar du med för skumma saker i excel egentligen pojkvasker

=MINSTA(A:A;2)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ah, tackar!

Skriver en sammanställning över alla anställda på företaget jag jobbar på, men lönestatistik, och sådant.

Börjar fatta tycke för Excel, riktigt härligt och minst sagt kraftfullt program. Funktionsspråket kunde ha varit bättre, men det är nog en vanesak.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tacka vet jag engelska versionen. När man börjar slänga in lite VBA makron osv i Excel så är det ruskigt kraftfullt program.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtermin8
Tacka vet jag engelska versionen. När man börjar slänga in lite VBA makron osv i Excel så är det ruskigt kraftfullt program.

Ooo, ja!

Men så urbota dumt att översätta skriptspråket, altså funktionsnamnen, riktigt dåligt. Hur kul är det att behöva skriva OM() och ANTAL()... Usch!

Förr har jag bara jobbat med engelska versionen, så när jag satte mig vid den svenska kände man sig ju som en riktig nybörjare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den stora frågan är ju om man gör ett excelblad med svenska funktioner kommer det sen att fungera i en engelskversion av programmet? Sen känns det lättare att göra allt i vbeditorn där allt är engelskt istället för att behöva blanda mellan språken.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jodå, funktionerna översätts automatiskt till den versionen av Excel man öppnar filen i, så inga problem där.

Jag gillar funktionseditorn i Excel (iaf i Office XP), eftersom den använder sig av färgkoder för att visa villka celler som är valda osv. Men som du säger, kanske är bäst att skriva allt i vbeditorn, ändå.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Ja de har ju gjort något otroligt dumt med att översätta funktionsspråket. Eftersom det tydligen ska fungera mellan de olika språken så borde man väll i svensk version få välja vilket man ska köra i.

Minns ännu när vi i skolan skulle börja med excel och kom till OM-funktioner.
Om vafan då tänkte jag...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG