Ursprungligen inskrivet av nickeh
Jag kan inte påstå att jag skulle rekommendera Datorbutiken om man vill slippa en massa bökigheter när, om varan går sönder.
För att delge mina erfarenheter:
Maj 2002: Jag köper grafikkort, minne, moderkort och processor.
Moderkortet var ett GA7VRXP rev 1.1
Grafikkortet var ett Gainward GF4 ti4200 (3 års garanti)
Efter några månader slutade tv-out att fungera på grafikkortet och rev1.1 av moderkortet led utav designfel. Dessa returnerades. Det gick faktiskt smärtfritt även om jag fick klara mig utan dator under nån månads tid.
Jag fick alltså ett nytt grafikkort i retur. Och ett nytt moderkort av rev 2.0
April 2003:
Grafikkortet börjar krångla igen, jag mailar gasinward och dom berättar om att det troligast är problemet med dåliga kondensatorer som dom hade på en produktionsserie.
Jag returnerar kortet till datorbutiken. Denna gång går det också ganska bra, börjar få rutin på att returnera saker till db.com, däremot tar det rätt lång tid denna gång. Jag fick återigen vara utan min dator.
Efter nån månad så kommer returen, ett nytt grafikkort av tillverkaren Sparkle.
Jag tänkte inte så mycket på det satte in kortet och det fungerade tills ca 4 månader senare då datorn helt plötsligt vägrar att starta...
Jag börja testa alla komponenter iondividuellt och kommer fram till att grafikkortet är dött.
Tar kontakt med datorbutiken för att undersöka om det är ett garanti fall.
(Eftersom det ahr gått ett år sedan jag köpte kortet men bara 4 månader sen returen.) Enlig dem så fhar jag ingen chans alls att få ett nytt från dem. (Vilket jag tycker är undligt då det är ett fel som dom mislyckats att rätta till).
Datorbutiken ger dock bara tre månaders garanti på returvaror. Så jag vände mig till sparkle dom hänvisar mig till datorbutiken som i sin tur säger att jag inte alls kan få något nytt kort.
Jag mailar Gainward bara för att kolla med dem. Dom svarade att jag skulle skicka ned mitt kort till tyskland så skulle jag få ett nytt.
Men eftersom jag nu har ett sparkle så kan jag ju inte göra det.
Så nu har jag under flera månader mialat fram och tillbaka med db.com support men dom anser inte att jag har rätt till min garanti på 3 år som följde med kortet som jag köpte. Detta förstår jag inte hur det kan fungera faktiskt.
Ha dock i åtanke att detta är ett fall där det gått fel. Tänk på hur många som beställer på db.com och gör era slutsatser från det.
Jag vill med detta inlägg inte smutskasta db.com eller glorifirea dem.
Jag delger mig av vad som hänt för att folk skall se hur det kan gå om man har otur. Huruvida db.com agerat rätt eller fel är upp till läsaren.
Min åsikt är att det är skumt men det verkar hopplöst att driva detta vidare.