Köpråd -välja rätt datorbutik

Permalänk
Medlem

Köpråd -välja rätt datorbutik

Jag vill bara ge er alla ett råd när ni ska köpa itprodukter.

Ni ska undvika Datorbutiken.com (Svenska Shoppingsajterna AB) eftersom de i sina försäljningsvillkor avskriver sig från allt ansvar.

Datorbutiken.com kan en sak och det är att sälja.
Om det senare skulle bli problem med den köpta produkten hos butiken, så tar de en avgift för att ta sin tid för att testa produkten.

När man väljer datorbutik så priset ofta en avgörande roll varför man väljer datorbutiken.com, men efter att ha köpt itprodukter hos datorbutiken och inte fått rätt hos ansvarig på företaget, så kommer jag i fortsättningen att handla mina itprodukter hos Komplett och Dustin.

Komplett och Dustin har låga priser och bra service och skillnaden på priset mellan Datorbutiken.com och Komplett är inte särskilt stor.

Så jag rekommenderar er alla att handla hos Dustin, Komplett eller någon annan datorbutik.

Permalänk

Re: Köpråd -välja rätt datorbutik

Uj, detta måste förtydligas.
I våra Köpvillkor står att läsa följande, första stycket:
"
Tillämplighet
Dessa köpvillkor är tillämpliga i fall Svensk eller annan tillämplig lag ej föreskriver villkor som är i konflikt med desamma. För privatkonsumenter gäller Konsumentköplagen samt Distansavtalslagen, och för företag - Köplagen. Köplagen är, till skillnad från Konsumentköplagen, dispositiv vilket innebär att företag kan avtala annat än vad lagen föreskriver.
"

Detta innebär att om det nu skulle vara så att något av det som står i våra villkor står i motsats till vad som föreskrivs av lagen så gäller lagen. Detta stycke finns med som ren information, inget företag får ha tvingande villkor som ger privatkonsument sämre villkor än vad t ex Konsumentköplagen föreskriver för då gäller alltid villkoren enligt Konsumentköplagen.

De flesta företags Köpvillkor är allmänt hållna för att de skall gälla
både privatkonsument och näringsidkare. Trots detta bör det ej finnas en endaste punkt i våra Köpvillkor som skulle stå i kontrast mot vad lagen föreskriver.

Om det är så att vi tagit ut en avgift för att testa en produkt så görs detta endast om det visar sig att det inte finns några fel på produkten.
Om det å andra sidan _är_ fel på produkten så debiteras givetvis aldrig någon avgift.

Du får gärna maila mig och ge mig ditt namn och returnummer så kan jag redogöra för vad som hänt i just detta specifika fall.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bfred
Jag vill bara ge er alla ett råd när ni ska köpa itprodukter.

Ni ska undvika Datorbutiken.com (Svenska Shoppingsajterna AB) eftersom de i sina försäljningsvillkor avskriver sig från allt ansvar.

Datorbutiken.com kan en sak och det är att sälja.
Om det senare skulle bli problem med den köpta produkten hos butiken, så tar de en avgift för att ta sin tid för att testa produkten.

När man väljer datorbutik så priset ofta en avgörande roll varför man väljer datorbutiken.com, men efter att ha köpt itprodukter hos datorbutiken och inte fått rätt hos ansvarig på företaget, så kommer jag i fortsättningen att handla mina itprodukter hos Komplett och Dustin.

Komplett och Dustin har låga priser och bra service och skillnaden på priset mellan Datorbutiken.com och Komplett är inte särskilt stor.

Så jag rekommenderar er alla att handla hos Dustin, Komplett eller någon annan datorbutik.

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

Du har tydligen inte läst SweClockers regler där det klart och tydligt står:

Citat:

§9 Marknadsföring och försäljning
Det är förbjudet att skapa eller sprida marknadsföring för egen eller andras näringsverksamhet. Försäljning och annonsering får inte förekomma i forumet. Som privatperson ska du då använda Marknad.

Reglerna återfinns här

Visa signatur

(\_(\
(=’ :’)
(,(”)(”)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EDDuL
Du har tydligen inte läst SweClockers regler där det klart och tydligt står:

Reglerna återfinns här

Vem riktar du detta mot? Första inlägget som uppmanar till en bojkot och rekomenderar andra butiker eller det andra där kritiken besvaras?

Permalänk

hur många data- butiker använder sig av konsument-köplagen
jag tänker på att för det mesta saknas svensk manual
då kan man hävda att varan är felaktig läs konsument lagen 16&

Visa signatur

drb

Permalänk
Medlem

Re: Köpråd -välja rätt datorbutik

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bfred
Jag vill bara ge er alla ett råd när ni ska köpa itprodukter.

Ni ska undvika Datorbutiken.com (Svenska Shoppingsajterna AB) eftersom de i sina försäljningsvillkor avskriver sig från allt ansvar.

Datorbutiken.com kan en sak och det är att sälja.
Om det senare skulle bli problem med den köpta produkten hos butiken, så tar de en avgift för att ta sin tid för att testa produkten.

Så jag rekommenderar er alla att handla hos Dustin, Komplett eller någon annan datorbutik.

Komlett
Varor som vi inte hittar något fel på, dvs som inte är defekta, kommer returneras till kund i samma skick som de skickades till oss. Fraktkostnad och testavgift (200kr exkl moms) debiteras då kund.

Dustin

Dustin AB förbehåller sig rätten till produktkontroll av returgods, debitering av returavgift 250 kronor per returnerad produkt samt debitering av testavgift. Saknar returnerad vara returnummer återsändes varan mot postförskott avseende Dustin AB porto och expeditionsavgifter.

Så vad jag kan se så är det väll gängse praxis att du får stå för kostnaden om du skickar in varor som inte är defekta.

Så jag kan inte förstå vad du gnäller om

Visa signatur

Asus a7m266dual..XP1700*2..
Matrox550*512ddr266.. hyundai stingray p4 2,53 ati mobility9000
mini me p4 2,66 512ddrt400*2

Permalänk
Medlem

Jag varit i kontakt via mail med Fredrik Strand på Datorbutiken.com om det du skriver om, så jag avslutar härmed denna diskussion.

Permalänk
Hedersmedlem

...Och snälla, byt topic. Man får ju för sig att det är en objektiv presentation, men det kan man nog inte kalla det. Trevligt att få ett svar direkt från DB!

Permalänk
Medlem

Jag kan inte påstå att jag skulle rekommendera Datorbutiken om man vill slippa en massa bökigheter när, om varan går sönder.

För att delge mina erfarenheter:

Maj 2002: Jag köper grafikkort, minne, moderkort och processor.
Moderkortet var ett GA7VRXP rev 1.1
Grafikkortet var ett Gainward GF4 ti4200 (3 års garanti)

Efter några månader slutade tv-out att fungera på grafikkortet och rev1.1 av moderkortet led utav designfel. Dessa returnerades. Det gick faktiskt smärtfritt även om jag fick klara mig utan dator under nån månads tid.
Jag fick alltså ett nytt grafikkort i retur. Och ett nytt moderkort av rev 2.0

April 2003:
Grafikkortet börjar krångla igen, jag mailar gasinward och dom berättar om att det troligast är problemet med dåliga kondensatorer som dom hade på en produktionsserie.
Jag returnerar kortet till datorbutiken. Denna gång går det också ganska bra, börjar få rutin på att returnera saker till db.com, däremot tar det rätt lång tid denna gång. Jag fick återigen vara utan min dator.
Efter nån månad så kommer returen, ett nytt grafikkort av tillverkaren Sparkle.
Jag tänkte inte så mycket på det satte in kortet och det fungerade tills ca 4 månader senare då datorn helt plötsligt vägrar att starta...
Jag börja testa alla komponenter iondividuellt och kommer fram till att grafikkortet är dött.

Tar kontakt med datorbutiken för att undersöka om det är ett garanti fall.
(Eftersom det ahr gått ett år sedan jag köpte kortet men bara 4 månader sen returen.) Enlig dem så fhar jag ingen chans alls att få ett nytt från dem. (Vilket jag tycker är undligt då det är ett fel som dom mislyckats att rätta till).
Datorbutiken ger dock bara tre månaders garanti på returvaror. Så jag vände mig till sparkle dom hänvisar mig till datorbutiken som i sin tur säger att jag inte alls kan få något nytt kort.

Jag mailar Gainward bara för att kolla med dem. Dom svarade att jag skulle skicka ned mitt kort till tyskland så skulle jag få ett nytt.
Men eftersom jag nu har ett sparkle så kan jag ju inte göra det.

Så nu har jag under flera månader mialat fram och tillbaka med db.com support men dom anser inte att jag har rätt till min garanti på 3 år som följde med kortet som jag köpte. Detta förstår jag inte hur det kan fungera faktiskt.

Ha dock i åtanke att detta är ett fall där det gått fel. Tänk på hur många som beställer på db.com och gör era slutsatser från det.

Jag vill med detta inlägg inte smutskasta db.com eller glorifirea dem.
Jag delger mig av vad som hänt för att folk skall se hur det kan gå om man har otur. Huruvida db.com agerat rätt eller fel är upp till läsaren.
Min åsikt är att det är skumt men det verkar hopplöst att driva detta vidare.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickeh
Jag kan inte påstå att jag skulle rekommendera Datorbutiken om man vill slippa en massa bökigheter när, om varan går sönder.

För att delge mina erfarenheter:

Maj 2002: Jag köper grafikkort, minne, moderkort och processor.
Moderkortet var ett GA7VRXP rev 1.1
Grafikkortet var ett Gainward GF4 ti4200 (3 års garanti)

Efter några månader slutade tv-out att fungera på grafikkortet och rev1.1 av moderkortet led utav designfel. Dessa returnerades. Det gick faktiskt smärtfritt även om jag fick klara mig utan dator under nån månads tid.
Jag fick alltså ett nytt grafikkort i retur. Och ett nytt moderkort av rev 2.0

April 2003:
Grafikkortet börjar krångla igen, jag mailar gasinward och dom berättar om att det troligast är problemet med dåliga kondensatorer som dom hade på en produktionsserie.
Jag returnerar kortet till datorbutiken. Denna gång går det också ganska bra, börjar få rutin på att returnera saker till db.com, däremot tar det rätt lång tid denna gång. Jag fick återigen vara utan min dator.
Efter nån månad så kommer returen, ett nytt grafikkort av tillverkaren Sparkle.
Jag tänkte inte så mycket på det satte in kortet och det fungerade tills ca 4 månader senare då datorn helt plötsligt vägrar att starta...
Jag börja testa alla komponenter iondividuellt och kommer fram till att grafikkortet är dött.

Tar kontakt med datorbutiken för att undersöka om det är ett garanti fall.
(Eftersom det ahr gått ett år sedan jag köpte kortet men bara 4 månader sen returen.) Enlig dem så fhar jag ingen chans alls att få ett nytt från dem. (Vilket jag tycker är undligt då det är ett fel som dom mislyckats att rätta till).
Datorbutiken ger dock bara tre månaders garanti på returvaror. Så jag vände mig till sparkle dom hänvisar mig till datorbutiken som i sin tur säger att jag inte alls kan få något nytt kort.

Jag mailar Gainward bara för att kolla med dem. Dom svarade att jag skulle skicka ned mitt kort till tyskland så skulle jag få ett nytt.
Men eftersom jag nu har ett sparkle så kan jag ju inte göra det.

Så nu har jag under flera månader mialat fram och tillbaka med db.com support men dom anser inte att jag har rätt till min garanti på 3 år som följde med kortet som jag köpte. Detta förstår jag inte hur det kan fungera faktiskt.

Ha dock i åtanke att detta är ett fall där det gått fel. Tänk på hur många som beställer på db.com och gör era slutsatser från det.

Jag vill med detta inlägg inte smutskasta db.com eller glorifirea dem.
Jag delger mig av vad som hänt för att folk skall se hur det kan gå om man har otur. Huruvida db.com agerat rätt eller fel är upp till läsaren.
Min åsikt är att det är skumt men det verkar hopplöst att driva detta vidare.

Mina synpunkter.
Datorbutiken gör flera saker rätt och en sak fel.
De behöver inte byta grafikkortet efter ett år. och 3 månaders garanti på utbytesdelen är standard. att säga att de inte löste problemet är fel. då det inte är samma problem.
Felet enligt mig är att du inte fick en likvärdig produkt i utbyte. Den låg säkert samma i pris och prestanda men tydligen inte i garanti.
Sparkle kommer inte att byta detta, gainward kommer inte heller att åtgärda detta då det inte är deras kort. Du borde ha fått ett nytt gainward kort redan till att börja med så hade det här inte hänt.

db är nog inte lagligen skylldig att lösa problemet men de borde göra det ur goodwill synvinkel.

Permalänk
Medlem

precis min åsikt. Skriver ju att dom gånger jag skickade in korten under garanti tiden så flöt det bra. Att det skulle dröja ett tag räknade jag med så det blev ingen stor sak för det.

Men det känns heltklart väldigt dumt att köpa en vara med 3 års garanti utan att få använda den.

Alla skyller på varandra och ingen gör något egentligt fel. Men återigen så känner man sig lurad på konfekten

Datorbutiken har blivit mycket bättre än vad dom har varit och har idag en mycket trevlig support avdelning. Men i vissa fall som detta så kan dom inte göra något åt problemet utan att tappa på det.
Det är synd då dom tappar kunder på sådant som dom själv inte riktigt styr.

Sen så måste man tänka på att det nöjda kunder inte är likan belägna om att delge sig utav sina erfarenheter som de missnöjda är.

Visa signatur
Permalänk

Verkar som om detta ärende hamnat i "ingenmansland". Inget fel har egentligen begåtts men det har i slutändan blivit "fel" ändå. Maila gärna mig ditt namn och returnr så skall jag se om vi kan lösa detta på något sätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickeh
precis min åsikt. Skriver ju att dom gånger jag skickade in korten under garanti tiden så flöt det bra. Att det skulle dröja ett tag räknade jag med så det blev ingen stor sak för det.

Men det känns heltklart väldigt dumt att köpa en vara med 3 års garanti utan att få använda den.

Alla skyller på varandra och ingen gör något egentligt fel. Men återigen så känner man sig lurad på konfekten

Datorbutiken har blivit mycket bättre än vad dom har varit och har idag en mycket trevlig support avdelning. Men i vissa fall som detta så kan dom inte göra något åt problemet utan att tappa på det.
Det är synd då dom tappar kunder på sådant som dom själv inte riktigt styr.

Sen så måste man tänka på att det nöjda kunder inte är likan belägna om att delge sig utav sina erfarenheter som de missnöjda är.

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk

Jag köpte ett moderkort därifrån för någon månad sen, brände det (troligen) och fick pengarna tillbaka, men dom har inte kvar moderkortet så jag beställde från Komplett. Jag kan hålla med om att Datorbutiken.com inte är bra, tog ca 2veckor innan jag fick grejerna, sen när det inte funkar så fick jag vänta ytteliggare en månad innan jag fick pengarna.

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "

Permalänk

Uj då, du fick alltså pengar tillbaka för ett moderkort du troligen bränt? Maila mig ditt kundnr så får vi nog ta och skicka en faktura

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiX-2k
Jag köpte ett moderkort därifrån för någon månad sen, brände det (troligen) och fick pengarna tillbaka, men dom har inte kvar moderkortet så jag beställde från Komplett. Jag kan hålla med om att Datorbutiken.com inte är bra, tog ca 2veckor innan jag fick grejerna, sen när det inte funkar så fick jag vänta ytteliggare en månad innan jag fick pengarna.

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk

Du måste argumentera med Db här.
Så här står det på KO hemsida:

"Enligt lagen kan du reklamera fel på en vara upp till två år efter köpet. Att du fått en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att du under garantitiden slipper bevisa att felet fanns på leveransdagen, vilket du måste styrka efter garantitiden (eller åtminstone göra sannolikt)."

Ett kort som slutar fungerar efter 4 månader borde varit trasigt från början (mer eller mindre).
Db har åtgärdat det första problemet inte följdproblemet. Det borde inte bara handla om goodwill i sådan här fall, för om det är ett urspungsfel har du all rätt att få det ordnat.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skeptison
Du måste argumentera med Db här.
Så här står det på KO hemsida:

"Enligt lagen kan du reklamera fel på en vara upp till två år efter köpet. Att du fått en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att du under garantitiden slipper bevisa att felet fanns på leveransdagen, vilket du måste styrka efter garantitiden (eller åtminstone göra sannolikt)."

Ett kort som slutar fungerar efter 4 månader borde varit trasigt från början (mer eller mindre).
Db har åtgärdat det första problemet inte följdproblemet. Det borde inte bara handla om goodwill i sådan här fall, för om det är ett urspungsfel har du all rätt att få det ordnat.

Om den funkade fint i 4 månader. hur bevisar du då att felet fans från fabrik?

Permalänk

Bevisfrågan är så klart vara knepig.
Men frågan som ska ställas är snarare om det är rimligt att ett kort slutar funka efter 4 månader.
Svaret är självklart nej.
Signaturen nickeh:s första kort slutade funka efter ett tag och då fick

Om det beror på att användaren har tagit sönder prylen faller ju allt.
Har för mig nåt om att butiken å sin sida måste kunna visa på det i så fall.
Så här står igen på KO hemsida:
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCatego...

"Garantier
Som du även kan läsa under punkten "Säljarens ansvar vid fel" finns från och med den 1 juli 2002 en ny bestämmelse i konsumentköplagen. Den innebär att fel som visar sig inom sex månader efter det att varan levererades anses ha funnits vid leveransen, om inte säljaren visar annat eller det är oförenligt med varans eller felets art. Denna bestämmelse gäller i princip för alla varor, även begagnade."

Ovan garanti är inget frivilligt åtagande från säljarens sida (som jag tolkar det).
Är annars inte helt säker på hur Ko resonerar om raklamationsfall och ursprungsfel.

Permalänk
Medlem

Jag har snackat med KO och dom sa inget om det med sex månader.
Dom tyckte att jag skulle göra en retur men då ligger ju bevisbördan på mig och det är svårt att bevisa något då det gäller fall som dessa.

Jag har snackat med dbmannen nu, jag fick genast ett ordentligt svar.
Synd att jag inte kunde fått ett liknande svar av supporten från början!
Känns som om datorbutikens support i vissa fall är lite väl mån om sitt egna skinn. Dom besvarade de flesta frågor med att garantin gått ut även de frågor där svaret inte passade
t.ex. frågade jag hur det gällde med retur av varor och då svarade dom heltenkelt att garantin hade gått ut.
Några mail senare så lyckades jag dock få ett svar.

Datorbutiken.com har i detta fall inte agerat olagligt.

Men däremot kommer jag nog att välja en loka datorbutik i fortsättningen pga. allt strul med att skicka varor fram och tillbaka som en tok.
Bättre att låta en butik sköta det då dom har lite mer kraft en en enskilld konsument.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Uj då, du fick alltså pengar tillbaka för ett moderkort du troligen bränt? Maila mig ditt kundnr så får vi nog ta och skicka en faktura

Klockrent!

Permalänk

ja älskar db's spara kundvagn funktion sånt vill vi ser mera av...

Permalänk
Medlem

Det verkar som att många som klagar på db här inte har speciellt stor kännedom om hur andra datorföretag fungerar, kanske för att de enbart handlat av db och inte har andra att jämföra med. Av erfarenhet kan jag lugnt säga att dustin och komplett inte alltid är speciellt mycket bättre, även om de är lättare att få kontakt med kan det ta lång tid med reklamationer från dem.

Permalänk

Ja, det känns som man har mer rättigheter då också när man handlar i butik. För vad jag antagligen missade lite sent igår och blandade ihop är distansavtalslagen och konsumentköplagen. Den första gäller tex internethandel och den andra i en affär (men är inte säker på rak arm om den gäller internethandel).

Känner igen strulet när det blir fel på grejer och mycket dyrare än man tänkt. Den ändå lilla vinsten man oftast gör via nätet kan snabbt vändas i förlust.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickeh
Jag har snackat med KO och dom sa inget om det med sex månader.
Dom tyckte att jag skulle göra en retur men då ligger ju bevisbördan på mig och det är svårt att bevisa något då det gäller fall som dessa.

Jag har snackat med dbmannen nu, jag fick genast ett ordentligt svar.
Synd att jag inte kunde fått ett liknande svar av supporten från början!
Känns som om datorbutikens support i vissa fall är lite väl mån om sitt egna skinn. Dom besvarade de flesta frågor med att garantin gått ut även de frågor där svaret inte passade
t.ex. frågade jag hur det gällde med retur av varor och då svarade dom heltenkelt att garantin hade gått ut.
Några mail senare så lyckades jag dock få ett svar.

Datorbutiken.com har i detta fall inte agerat olagligt.

Men däremot kommer jag nog att välja en loka datorbutik i fortsättningen pga. allt strul med att skicka varor fram och tillbaka som en tok.
Bättre att låta en butik sköta det
då dom har lite mer kraft en en enskilld konsument.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

köpa dator

Hej!
Jag har en fråga..
jag tänkte köpa en ny dator.
Det ja ska använda den mest till är CS.
Jag tänkte lägga ut ca 10 000, max 12 000 (kan även lägga ut nåra kr till om de skulle göra stor skillnad i prestanda)

Jag har mus, tangentbord och ljudkort, kan även ta en gammal skärm, högtalare från stereon och brännare från en gammal burk. (fast ska nog ändå köpa en lite snabbare cd-rom)

Har massa kompisar som försökt hjälpa mig, och visst, dom kan väl sina grejer, men ja tycker ändå inte att ja blir mkt klokare!

Skulle va skitbussigt om någon kunde dra ihop något snyggt till mig, eller iaf hjälpa mig lite på traven

Tack på förhand!

/Johan

Permalänk
Medlem

Re: köpa dator

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orka
Hej!
Jag har en fråga..
jag tänkte köpa en ny dator.
Det ja ska använda den mest till är CS.
Jag tänkte lägga ut ca 10 000, max 12 000 (kan även lägga ut nåra kr till om de skulle göra stor skillnad i prestanda)

Jag har mus, tangentbord och ljudkort, kan även ta en gammal skärm, högtalare från stereon och brännare från en gammal burk. (fast ska nog ändå köpa en lite snabbare cd-rom)

Har massa kompisar som försökt hjälpa mig, och visst, dom kan väl sina grejer, men ja tycker ändå inte att ja blir mkt klokare!

Skulle va skitbussigt om någon kunde dra ihop något snyggt till mig, eller iaf hjälpa mig lite på traven

Tack på förhand!

/Johan

Lol, nu är du inne i fel tråd.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArchDeviL
"!"

Såna där skitinlägg kan vi vara utan, dessutom räknas det som bumpning, vilket inte är så snällt mot trådskaparen

Visa signatur

Little white flowers Will never awaken you. Not where the black coach of Sorrow has taken you. Angels have no thoughts
Of ever returning you. Wouldn’t they be angry If I thought of joining you?

Not only did I disturb your precious Angels, I also shredded their silken wings and drank their holy icor

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av u70617725
hur många data- butiker använder sig av konsument-köplagen
jag tänker på att för det mesta saknas svensk manual
då kan man hävda att varan är felaktig läs konsument lagen 16&

Det stämmer inte helt riktigt.
Det beror på vad du köper. Om du är en vanlig konsument finns det konsumentpackade produkter med manual etc. De produkterna säljs som Retail.
Och manualer behöver inte vara på svenska ifall de klassas som tekniskt avancerade produkter.

Sen behöver det inte följa med manual över huvudtaget till tex. hårddiskar som klassas om en reservdel.

Om du köper en förgasare till en bil så kan den ligga i en brun förpackning utan manual.
De som köper förgasare till en bil är oftast bilmekaniker eller har någon annan utbildning att montera den.

Tyvärr förekommer det att folk som inte är utbildad på elektronik meckar hemma och har sönder den ena och det andra pga. ren okunskap. Sen går de till butiken och gnäller att processor brann upp bara för att det inte fanns en manual på svenska som förklarade att cpuflänsen måste monteras åt rätt håll. Tragiskt men sant.

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Medlem

Re: Re: köpa dator

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Lol, nu är du inne i fel tråd.

sry, är ny på detta forum =P
försökte att inte skriva i fel, men nu ser ja lite bättre hur de funkar här så får försöka hitta rätt.

Permalänk
Medlem

Köpte från PCbutiken förra veckan.. Leveransen var sen och det saknades en fläkt i paketet

Mailade och letade tel nummer till dem.. Får inte svar på mailen jag har skickat ( har skickat 1 varje dag i 5 dagar nu ) De svarar inte.. har provat alla mail adresser som dom har..
Sen så hittar jag inget tel. nummer.. står inget på sidan och inget på fakturan...

Så mitt råd är att sprida till alla ni känner och varna dem...

www.pcbutiken.com är adressen

Permalänk
Medlem

PCbutiken.com drivs av FPW-Trading AB och har tel. 018-463501