Köpråd -välja rätt datorbutik

Permalänk
Medlem

Har ett bra exempel här som passar in i tråden.

Var på IKEA häromdagen och frågade en säljare, om jag köper den här
garderoben och monterar upp den, kan jag då ångra mitt köp? Jag menar om den inte finns uppmonterad i butiken så vet jag ju inte hur den kommer se ut?

Säljaren svarar:
Nej det kan du inte då betraktas varan som begagnad, så det kan du inte.

Fundersam går jag därifrån... men kan inte släppa det.. så jag hugger en annan lite yngre säljare och ställer samma fråga.

Då säger han..
- Jo det framgår ju inte riktigt av våra regler men om alla skulle veta detta så skulle IKEA inte göra så bra vinster... Så visst går det bra att ångra köpet.. (sen satte han fingret mot munnen i en hyshande förmaning)..

Nöjd som jag var gick jag och köpte garderoben vetande att det säkert inte skulle bli något problem.

Sen vill jag också passa på att ge ett råd till alla på sweclockers. Det kan vara mycket bra att kolla upp vilka garantitider datorkomponenter har nuförtiden.

En del exempel från Komplett.se
Intel Boxade CPU 5år.
Western Digital Special Edition diskar 3år
Wester Raptor diskar 5år
Asus moderkort 3år
Plextor brännare 2år
De flesta grafikkorten 3år

Det kan vara värt betydligt mer än om komponenterna kostar en tia mindre hos någon konkurrent...

Tackar för mig.

Visa signatur

Intel P4C 2.6@3.25GHz || Asus P4C800-E Deluxe || GeForce Ti4600 || 2048 MB PC4000 DDR || CNPS7000Cu || ZM80A-HP || 2x 17" EIZO TFT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beer
Köpte från PCbutiken förra veckan.. Leveransen var sen och det saknades en fläkt i paketet

Mailade och letade tel nummer till dem.. Får inte svar på mailen jag har skickat ( har skickat 1 varje dag i 5 dagar nu ) De svarar inte.. har provat alla mail adresser som dom har..
Sen så hittar jag inget tel. nummer.. står inget på sidan och inget på fakturan...

Så mitt råd är att sprida till alla ni känner och varna dem...

www.pcbutiken.com är adressen

Tja när jag beställde från dom i våras så tabbade dom sig, men kompenserade mig mycket bra. Svarade på samtliga mina mail. Varorna levererades inom rimlig tid. Tyker det är en bra butik med bra priser, speciellt på nätdelar.

Sprid det till alla ni känner!

Skulle jag följa allas råd här på forumet att inte handla på de nätbutiker som fått skit här skulle det inte finnas några butiker att handla av. Istället för att läsa om all dynga som kastas på butiker som schabblat, för det gör alla, mer eller mindre, skulle det vara kul att läsa lite gott om butiker också.

Med det menar jag inte att man inte får skriva av sig om saker som hänt när man shoppat på nätet och det skitit sig, för att t.ex få råd m.m. men mindre allmän smutskastning tack.

:-]

Visa signatur

ABIT IC7-G v2.7 - 2.8@3.3 - Zalman 7000CU - 2x1024 GEIL@ CL 2.5-4-4-8, 1:1- HIS X800XT PE - Lian Li 65B

Permalänk
Medlem

Att det uppstår problem med butikerna har att göra med att man måste vara serviceutåtriktad om man ska jobba inom handel och försäljning. Kan man ta hand kunderna på ett bra sätt genom att svara på mail, telefonsamtal etc. När det kunskapen hos personal på datorbutikerna så krävs det att rätt personal tar hand kunderna.

En missnöjd kund betyder minst 100 förlorade kunder.

Permalänk
Medlem

Ursäkta men om personen i fråga - får ett utbyteskort får han ej 3 månader på denna - det är helt fel. Tycker att du skall ta det med ko direkt

A, Köper du en produkt - med 1, 2 eller 3 års garanti.
B denna produkt går sönder under ngn av garantitiden.
C Butiken erbjuder dig en annan vara - med mycket kort garantitid osv. Utan att informera dig om detta och du skall då klart och tydligt accepterar detta, alltså den förkortade garantin.
Gör du detta - har du dej själv att skylla
D Säger butiken inte ett dyft - så fortsätter din garanti att gälla - som det vore ursprungsprodukten A.

Detta är fakta, Orkar du inte jobba mot datorbutiken. Köp av andra butiker.
Det gör jag. Dels för att det är enklare att ta med butikerna (när man är i butiken) dels för att du som köpare har det betydligt lättare att argumentera mot - butiken och personerna i denna.

E, f, och g. utläs av texten.

Ang att delge det positiva - Det finns det inte många som klarar.
Tag bara om ngn frågar om en butik e bra. Då säger oftast någon och några - små saker - typ returer fungerar bra osv. Men säger ngn nått dåligt, så har dom ofta inte försökt ta det hela med butiken - om det beror på att dom inte klarar av detta eller butiken inte har denna service - går ej att avgöra.
Det av den enkla andledningen - att det inte är många butiker som får försvara sig. Utan att ett gäng noobs - lägger sig i.

Därav rekommenderar jag alltid - skriv inte här om du inte har försökt att ta det hela med butiken.
Denna konversation - kan vara skriftlig - för att du då har det på pränt. Och kan stå för vad du säger - om det nu är krititk som är negativ eller kritik som är positiv. Se bara på ordet kritik. Vem ser att det är ngt positivt i detta ord?

Det är ungefär 100ggr svårare att säga något glatt - positivt - trevligt, än det är att säga det motsatta.

Pröva - bara en dag - för att själv se. Kämpa och du har glädjat många andra.
Överge skadeglädjen - nu.

Ang kompletts garantier.

klipp

En del exempel från Komplett.se
Intel Boxade CPU 5år.
Western Digital Special Edition diskar 3år
Wester Raptor diskar 5år
Asus moderkort 3år
Plextor brännare 2år
De flesta grafikkorten 3år
klipp

dem anger sina märkesleverantörers garantier. Vilket du får hos alla andra butiker. Ställ frågan som Ikea killen sade, men ställ den inte till vem som helst

komplett, har tyvärr gjort bort sig mot mig och en del kompisar, fast det tar jag inte upp igen.

Så dom är inte ofelbara.
men dom ville kompensera mig ca 4 månader - efter det att jag hade gått till en annan butik. Vilket dom kan få kredit för, men det tog alldels för lång tid för dom att inse det hela, så jag kastade deras alternativ - dirket. 4månader - lol.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Mina synpunkter.
Datorbutiken gör flera saker rätt och en sak fel.
De behöver inte byta grafikkortet efter ett år. och 3 månaders garanti på utbytesdelen är standard. att säga att de inte löste problemet är fel. då det inte är samma problem.
Felet enligt mig är att du inte fick en likvärdig produkt i utbyte. Den låg säkert samma i pris och prestanda men tydligen inte i garanti.
Sparkle kommer inte att byta detta, gainward kommer inte heller att åtgärda detta då det inte är deras kort. Du borde ha fått ett nytt gainward kort redan till att börja med så hade det här inte hänt.

db är nog inte lagligen skylldig att lösa problemet men de borde göra det ur goodwill synvinkel.

Permalänk
Medlem

alla borde veta vid detta nu att man ska undvika dataprince men jag säger det iaf. annars kan ni ju läsa tråden som 10000 redan andra har läst.

Visa signatur

Har CNCfräs