Så här gör du för att få PERFEKT tv-ut. (Bara Radeon)

Permalänk
Medlem

En snabb (och förmodligen ganska dum fråga)...

Finns det ngn risk att man förstör tv:n när man använder en sådan kabel? Om den är felkonstruerad t.ex...

Och några till...

Hur gör ni om ni har ett 9800 Pro... där finns två utgångar... en vga och en dvi... hur löser ni det smidigast? Och på tvn har man väl oftast bara en rgb-scart-ingång... ivarjefall har min Panna det... bra lösning... ? scartväxel kanske... ?

Permalänk
Medlem

Anvil: Om du mäter upp varje ledare i kabeln så de är rätt kopplade efter lödningen så skall det inte vara något problem med att något går sönder, kom ihåg bara att koppla in kabeln med både dator och tvn avstäng för säkerhetsskull.

Och när man har en VGA och en DVI-utgång på grafikkorten så använder du bara DVI->VGA adaptern så du få 2st VGA-utgångar. Själv använder jag bara en VGA-utgång eftersom jag endast har HTPCn ansluten till tvn.

En bra manuell RGB-scartväxlen finns på Clas Ohlsson för ca200kr som inte orsakar någon bildkvalitetsförsämring. Jag har 2st RGB-scartar på min Sony TV men jag behöver egentligen 4st så jag kör scartväxlen mellan min PS2a, HTPC och digitalboxen och det funkar kanon (förutom att jag måste växla manuellt).

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Anvil, scartväxel är det smidigaste! Du kan använda vga:n till skärmen och dvi:n till den här kabeln. Eller tvärtom om du så vill
Angående risker, kan tänka mig att det finns en liten risk......lika bra att göra rätt från början

Jonas, så det går att dra ljudet i kabeln också? Lust att löda lite mer? Polaren vill ha en kabel......

Visa signatur

Stationär: Asrock Dual VSTA | AMD Opteron 170 | Sapphire X800XT | 2*1024 MB Corsair XMS | 1*Raptor 74 Gb | 2*Seagate 250 Gb | 1*Seagate 500 Gb | NEC 3540 | Logitech MX1000 | Icemat Black Second Edition |
Laptop: IBM 600X
Telefon: W880

Permalänk
Medlem

pezmannen: Jag tänkte mig bara en liten knapp (eller switch) som i på-läge låter +5V gå till blanking-pinnen på scarten och får tv:n att ställa in sig för RGB. I av-läge blir spänningen till blanking-pinnen förstås 0, och tv:n funkar precis som vanligt. Men som Wizard säger, en scart-växel är det ultimata eftersom den löser "alla" problem.

Timppa: Jo, det går faktiskt att få med ljud också. Jag tror inte att ljudkvaliteten blir så bra över långa avstånd, men ljud blir det...och en kabel mindre till tv:n.
Du (eller din polare) kan ju PM:a mig så ska jag se vad jag kan göra.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Wizard pratar om en dvi -> vga adapter, var hittar jag en billig sådan?

Sedan en fråga om att ansluta kabeln mellan tv och datorn... man ska alltså koppla in kabeln när både tvn och datorn är avstängda... gissar på att man ska ha sänkt upplösningen innan man stängt av också... eller?

(Detta står säkert i den ypperliga manualen... men jag är på dåligt humör och orkar inte läsa den nu...

[edit]

hade denna dvd->vga konvertern funkat?
http://www.microhard.se/product.asp?id=892

Permalänk

Hittar flera scartväxlar på clasohlsson. Är alla av samma kvalité?

Permalänk
Medlem

Anvil, du hittar en konverter i lokala datorbutiken.

Visa signatur

Stationär: Asrock Dual VSTA | AMD Opteron 170 | Sapphire X800XT | 2*1024 MB Corsair XMS | 1*Raptor 74 Gb | 2*Seagate 250 Gb | 1*Seagate 500 Gb | NEC 3540 | Logitech MX1000 | Icemat Black Second Edition |
Laptop: IBM 600X
Telefon: W880

Permalänk
Medlem

Funkar detta för mig också, som bara har 2 DVI utgångar, alltså ingen VGA.
Kan jag använda en av mina VGA adaptrar?

Visa signatur

P4 3,6Ghz - 2Gb ram - X800XT-PE 256Mb - 2x200Gb SATA - WD Raptor 74GB S-ATA 8MB 10K RPM **Exet fick ta datorn - använder nu laptop** [spoiler]PS3 :)[/spoiler]

Permalänk
Medlem

Anvil: Fick du inte med en adapter med grafikkortet? Brukar ju alltid följa med sådana iaf till de ATi korten jag köpt. Ang. upplösningen så kan du ju ändra den efter du startat om datorn efter du kopplat in tvn eftersom du har monitorn kopplad också. Om man kör som jag, endast tvn inkopplad, så måste man lägga in Powerstrip och värdena och sedan justerar jag in bilden genom att fjärrstyra datorn med min bärbara via WinVNC.

Pezmannen: Det är art.nr. 38-1311 på Clas Ohlsson som jag menar. De billigare med runda scartkablar anslutna är det kass skärmning på och man kan få störningar. Använd endast "platta" scartkablar eller runda med bättre skärmning så slipper du störningar och dålig bild.

Doxie: Du skall kunna använda din adapter.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

OK en snabb fråga.

Jag har lött kablen och allt funkar fint, skitbra bild och så när man kollar på film eller bakgrundsbilden men när jag drar ett fönster tex ps så hoppar vissa ljusa färjer väldigt mycket .

Är det vanligt eller har ni perfect bild hela tiden ?

Jag har senaste PS och ati:s drivers

Permalänk
Medlem

nissse: Det är på grund av att din tv visar interlaced bild som bilden hoppar. Tyvärr inget att göra åt, om man inte vill köpa en tv som kan visa progressiv bild förstås.
Det är skarpa kontraster och skarpa horisontella linjer som gör sig dåligt med interlaced bild.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

ok tack. Eftersom man får så bra support här så passar jag på at fråga en annan sak med

Jag kör nu med 1024 x 576 och vissa filmer och dom flesta bilder blir inte fulscreen längre (jag kör meedio)

Och eftersom MrJonas verkar kunna allt sånt här så passar jag på att fråga här istället för på meedios forum.

Tack på förhand

Permalänk

Sagt och gjort. Jag sprang direkt till Clas Ohlsson och köpte en scartväxel (art.nr. 38-1311). Problemet är att när jag kollar på vanlig tv (alltså rgb av på scartkontakten) och vill kolla text-tv så ligger datorbilden "bakom" och flimrar. Gör jag något fel?

Permalänk
Inaktiv

Någon som vet hur man kollar om tvn klarar RGB-in ? Jag har en väldigt gammal tv från typ 85-90.

Om den inte stödjer det kan man koppla via video/dvd sen till tvn?

Permalänk
Medlem

alltså ja ha ett problem.....ja har lött ihop en sån där kabel...men då ja ska he in timings så "låser sej" powerstrip. de gå inte ändra någonting.. jag är säker på att ha valt bildskärm nr. 2.. när jag ha bildskärm nr.1 så gå de ändra allt men inte då ja ha "2:an" kan de vara mitt powerstrip som är konstigt?? eller är de drivrutinerna?? min tv är en luxor 2001 (gammal):D

Permalänk
Medlem

En trevlig grej i PowerStrip är att man kan aktivera Hot keys. Klicka på PowerStrip-ikonen. Välj Options -> Hot key manager. Scrolla ner till "Toggle multiple monitors" och klicka i Hot key selection-rutan och tryck sedan ner den knapp du vill kombinera med Ctrl+Alt, Ctrl+Shift eller Win+Shift.

På min TV, när jag aktiverar tv-ut:en med Hot Keyn, vill inte 720x576 aktiveras. För att göra detta får man lägga till en Hot key till. Under display profiles på PS-ikonen, välj configure. Välj sedan Secondary monitor och klicka på "Save as...". En profil som heter "720 x 576 pixels, TrueColor (32 bits)" ska nu ha sparats i rullningslisten till vänster. Gå nu in i Hot keys igen och välj denna profil, och lägg därtill en hot key.

Nu är det bara att trycka på sin första hot key-kombination för att aktivera TV-ut (extended mode) och sedan nästa kombination för att aktivera profilen 720x576.

Visa signatur

Sony Bravia 40W2000 | ASUS A8N5X | AMD X2 3800 | Corsair TWINX2048-3200C2 v1.2 | Gigabyte X1650 Pro Silentpipe II | Black DIGN 3E HTPC Case | Mac OS X 10.4.8

Permalänk
Medlem

pezmannen: Troligen är scart-växeln inte så bra skärmad som man skulle önska. Testa att avaktivera monitor #2 för att se om störningarna försvinner.

nissse: Har du ett WS-theme i Meedio? Det kanske inte spelar någon roll, men du kan ju testa det som heter HDTVme. Annars är det nog bäst att fråga på Meedios forum...

SeZq: Nej, det kommer tyvärr inte att funka att koppla via videon. Det enklaste sättet att ta reda på om kabeln kommer att funka är väl att låta en stationär DVD-spelare skicka ut RGB och se om det blir bild på din tv. Du kan också söka på Google och se om du hittar något...

dLapinb: Det är nog drivrutinerna eller PS som är boven. När jag råkade ut för samma sak räckte det att starta om Powerstrip för att "låsa upp". Efter inläggning av nyaste Catalyst och PS så försvann problemet helt...

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

wizard: nix... fick tyvärr ingen konverter till mitt oem-kort... 9800 pro levererat med en dell-dator... :/ blir till att köpa... skulle det funka med den jag länkar till i mitt föregående inlägg?

Permalänk
Medlem

tack MrJonas... de hjälpte:D ja får bild å så.....men enda problemet är att text å sånt flimmrar lite ungefär som me en vanlig tv-ut kabel....ja vet att man måste finjustera....men vilka värden ä de man ska pilla på??? Bästa tråden ever:D
*KLISTRA DEN!!!!!!!*

Permalänk
Medlem

anvil: Den ska funka, köp den du...

dLapinb: Flimret kommer du inte ifrån, hur mycket du än justerar, det är tv:ns fel att det blir så. Se bara till att du har rätt färger och rätt storlek på bilden så kan du nöja dig sen.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Någon som provat att dra ljudet via scarten? kvalité? bilder?

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk
Medlem

jo ja ha inkopplat både ljud och bild via kabeln... funkar fint....ingen jätte kvalitet kanske men den duger gott åt alla som inte är överkräsna;P
MrJonas......tack för alla svar:D en sista fråga bara.... bakrundsbilden på datorn är i rätt storlek och på tv:n blir den "dubbelt så stor" och tv:ns bild verkar sakna "kanter" d.v.s om man drar ett fönster så stoppar de ingenstans..men de kanske inte gör någonting?? zoomplayer är väl den spelaren man ska använda??

edit: bilden kanske är en aningen varm (röd)....va ska man ändra då??
edit2: Macen: tack för tipsen:D hjälpfulla!!

Permalänk
Medlem

the_guru: Om man är "överkräsen" så är det digital koppling till en hemmabioreciever som gäller. Detta kan också göras genom TP-kabeln.
Den kvalitet man får genom analog koppling i TP-kabeln räcker gott och väl till tv:ns inbyggda högtalare.

dLapinb: Varsågod!
Kolla i min FAQ för svar och lösningar på dina frågor, allt står där.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

hehe....en fråga till:P en kompis till mej ha ett problem... han kan inte installera rage 3D han kommer till de då man ska välja skin sen händer inge mer.....i msconfig syns rage3D men de finns inte i egenskaper>avancerat va kan va fel??

Permalänk
Medlem

dLapinb: Jag har också haft det felet, och jag vad inte exakt vad som gjorde att det funkade till slut. Jag började i alla fall med att avinstallera Rage3D, och sen efter omstart ta bort allt som hade med Rage3D att göra ur registret. För att det skulle funka var jag sen tvungen att installera R3D 2 gånger, på varandra, för att få det att funka.
Det finns fler som inte lyckats med Rage3D, testa att söka på Google (groups).

Man behöver egentligen inte använda Rage3D för att få fram nya upplösningar, Powerstrip funkar också. I PS gäller det bara att komma ihåg att lägga till upplösningen (knappen Add Custom Resolutions) för alla skärmar man har.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

MrJonas: va använder du för program för att ta bort avinstallerade filer helt??

Permalänk

Alltså, nu har jag problem...

Jag har installerat om datorn och nu så kör jag TV'n (Samsung 32" WS) i VGA-utgången istället för DVI, för att kunna köra 1024x576. Men nu har jag två problem:

1. Tiling vägrar stänga av sig. Jag stänger av det i powerstrip, men det försvinner inte. Powerstrip rapporterar att Tiling är OFF, men jag har fortfarande samma problem (stabil "bild", men dumt mönster istället för bild i allt annat än 256 färger).

2. Jag begriper inte hur jag ska kunna få lägga till upplösningen 1024x576. Jag kan inte välja den i Rage3D och den finns inte att välja sedan jag försökt lägga till den i Powerstrip. Tips?

Har senaste drivarna, catalyst 4.11 och ett Radeon 9250.

EDIT: Lyckades lösa problemen... Hittade svaret på hur man ställde upplösningen i Mr Jonas inlägg strax ovan: man måste lägga till den nya upplösningen för bägge skärmarna. Det sjuka var att man också var tvungen att sätta Tiling OFF för bägge skärmarna!

Mr Jonas: Vad tror du om att lägga till i din fina FAQ att man måste göra dessa ändringar för bägge skärmarna?

Permalänk
Medlem

dLapinb: Om du menar grafikkortsdrivrutiner så använder jag Driver Cleaner, http://www.drivercleaner.net/

losdrivare: Bra att du lyckades lösa det! Jag ska lägga in det där i min faq, jag visste faktiskt inte att man var tvungen att stänga av tiling för båda skärmarna...
Edit: Fixat!

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

MrJonas: då jag ändrar färg på Powerstrip > Color Profiles så ändras bara bilden runt om filmen inte själva filmen!! Filmen går i kraftig Blåskala på tv:n men inte på dataskärmen hur kan man ändra färgen i filmen (jag använder zoom player och Thomson timings)......sen en annan fråga....då man ha inkopplat tv:n så piper den med en hög ton....ä de skadligt för bildröret eller gör de ingenting ((NY Thomson TV!!)) tack för alla svar hittils;)

edit: funkar widescreen upplösningen på en vanlig tv också??

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrJonas
losdrivare: Bra att du lyckades lösa det! Jag ska lägga in det där i min faq, jag visste faktiskt inte att man var tvungen att stänga av tiling för båda skärmarna också...
Edit: Fixat!

Jag misstänker starkt att det här var det som till exempel Fish på sidan 42 gick bet på... Jag måste själv ha fått till det av en slump första gången jag fick det att fungera. Jag minns att det inte funkade första gången försökte stänga av tiling och jag måste helt enkelt ha missat vilken bildskärm jag ställde på andra gången.

Sen nu med 1024x576 och TV'n kopplad till VGA- istället för DVI-utgången så måste jag säga att skillnaden i bildkvalitet är ÄNNU större än steget från S-video till 720x576! Förutom att jag har en rätt självklar minskning i pixelering så är det är en helt ENORM skillnad i färgdjup! Så stor faktiskt att jag funderar på om allt var som det skulle förut. Innan hade jag synliga skillnader mellan färgtoner, ungefär som om det bara var 16 bitars färgdjup trots att jag ställt in 32 bitar (ja, jag är säker!). Är det någon som har nåt förslag på vad det kan bero på?