Permalänk
Medlem

Cool 'n' Quiet

Jag har ett ASUS K8V och en AMD 64 3200+ och jag får inte igång Cool 'n' Quiet funktionen.
Det jag tror är felet är att jag inte hittar processorn i enhetshanteraren och det gör att jag inte kan installera någon drivrutin till processorn. Är det någon som vet vad man kan göra för att få processorn att synas i enhetshanteraren?

Jag har även tankat ner *.exe drivrutinen från www.amd.com men det programet säger att den inte hittar någon processor heller.

Visa signatur

amd 64 3200+ | asus k8v deluxe | 1 gb | geforce 4 ti4200 | 2 x raptor i raid 0

Permalänk
Medlem

Antagligen har ditt moderkort inte stöd för Cool'n'Quite. Kolla på asus hemsida om det går att lösa genom en BIOS flash.

EDIT: råkade snubbla över detta på www.aceshardware.com när jag läste en recenssion:

So how can you make sure you can save power and lower noise levels thanks to Cool'n'Quiet? You need:

Windows XP SP1 and AMD's CPU driver
or Linux SuSE 9.0 and the powernowk8 driver
Athlon 64
A Motherboard with BIOS support for Cool'n'Quiet. So far we are sure that the following boards work: MSI K8T Neo, ASUS K8V and EPOX 8HDA3+.

These are the steps you have to take to activate Cool'n'Quiet:

Flash the BIOS to a version that includes Cool'n'Quiet (for example, MSI K8T Neo: BIOS version 1.1)
Enable Cool'n'Quiet in the BIOS
Download and install AMD's Athlon 64 CPU driver.
Set XP's energy management to minimal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vetemjol
Antagligen har ditt moderkort inte stöd för Cool'n'Quite. Kolla på asus hemsida om det går att lösa genom en BIOS flash.

EDIT: råkade snubbla över detta på www.aceshardware.com när jag läste en recenssion:

So how can you make sure you can save power and lower noise levels thanks to Cool'n'Quiet? You need:

Windows XP SP1 and AMD's CPU driver
or Linux SuSE 9.0 and the powernowk8 driver
Athlon 64
A Motherboard with BIOS support for Cool'n'Quiet. So far we are sure that the following boards work: MSI K8T Neo, ASUS K8V and EPOX 8HDA3+.

These are the steps you have to take to activate Cool'n'Quiet:

Flash the BIOS to a version that includes Cool'n'Quiet (for example, MSI K8T Neo: BIOS version 1.1)
Enable Cool'n'Quiet in the BIOS
Download and install AMD's Athlon 64 CPU driver.
Set XP's energy management to minimal

Jag har gjort precis som du säger men det skiter sig när jag ska installera drivrutinen till cpu'n..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Asus har lite programvara för Cool 'n 'Quiet på sin hemsida för K8V Deluxe. Har du testat med dem?

Visa signatur

Antec Sonata II | Seasonic S12II 380W | Asus P5B | C2Q Q6600 | Scythe Ninja Plus B | 2x1024 Corsair | PowerColor Bravo X700 PCIe | 500GB + 160GB Seagate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crose
Asus har lite programvara för Cool 'n 'Quiet på sin hemsida för K8V Deluxe. Har du testat med dem?

Jo de har jag.. för att den ska fungera behöver man drivrutinerna till cpu'n..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag tycker inte om den funktionen .. så har slagit av den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DuaK
jag tycker inte om den funktionen .. så har slagit av den.

Så du har fått igång det? Var du tvungen att göra nåt speciellt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ne jag har inte använt det .. men läst mkt om det.. läst i manualen och på internet .. gillar inte funktionen helt eneklt.. så jag har det på disabled i BIOS.

Permalänk
Medlem
Citat:

ne jag har inte använt det .. men läst mkt om det.. läst i manualen och på internet .. gillar inte funktionen helt eneklt.. så jag har det på disabled i BIOS.

Dom som testat det har ju sagt att man inte förlorar nån prestanda? Vad har man att förlora på det?

Permalänk
Medlem

Kanske tycker att det är störande om fläkten snurrar upp och ner då och då, själv tycker jag att det är en jättebra feature.

Visa signatur

Antec Sonata II | Seasonic S12II 380W | Asus P5B | C2Q Q6600 | Scythe Ninja Plus B | 2x1024 Corsair | PowerColor Bravo X700 PCIe | 500GB + 160GB Seagate

Permalänk

Jag har samma problem, måste man ha sp1 för att det ska fungera?

Visa signatur

AMD 64 3200+ 0.09 @ 32.719s SPI 7000b-AlCu | MSI K8N PLATINUM | 2x512 DDR400 Corsair Value | Leadtek 6800LE | 200GB Maxtor 10 SATA | LiteOn DVD 16x DL | LG 1730B | Aspire 500w plexi | plexilåda

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bastardofsweden
Jag har samma problem, måste man ha sp1 för att det ska fungera?

JA, jag läste det tidigare i tråden

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Får man fråga vad det är med den du inte gillar?

Permalänk

Jag har exakt samma problem, men hittar tyvärr ingen lösning på det. Men mitt moderkort är ett MSI K8T Neo 2. JAg har gjort som alla säger att man ska, men lite svårt att installera drivisen när Xp vägrar visa processorn bland enheterna.

Visa signatur

Ronk it to the limit...