Stabilitetsproblem - CPU eller minnet?

Permalänk
Medlem

Stabilitetsproblem - CPU eller minnet?

Igår började min dator plötsligt bli lite instabil. Startade om två gånger när jag laddade ner lite saker via modem. När jag sedan testade att köra PCmark 2002 så klarade den det två gånger, men den tredje kraschade den ut till skrivbordet med ett felmeddelande som talar om fel i huffmantabellen (det var på jpegtestet).

Jag misstänker att det kan vara ett hårdvarufel, antagligen minnet. Hade tidigare en dator som alltid kraschade när man spelade spel pga ett trasigt minne. Ska testa att köra lite memtest86 eller liknande. Undrar bara hur man kan skilja på vad som är ett felaktigt minne från vad som är fel på CPU:n? Minnestesterna använder ju CPU:n, och CPU-testerna brukar kräva minne...

Problemet är att jag inte har alternativa delar att byta med.

Visa signatur

Shuttle SB61G2 | P4 2.6C @ 3 | Hitachi Deskstar 7k250 SATA 120Gb | 512 Mb DDR400 TwinMOS | NEC ND2500 8xDVD+-R/RW | Samsung 172x TFT

Permalänk
Medlem

Det låter klokt att prova memtester, du kan ju köra nått CPU stabilitetstest också.

Visa signatur

"The best hacker is the one you've never heard about." <-- Oldschool

Permalänk
Medlem

Öka på spänningen till CPUn och se om det hjälper. Om inte, klocka ner minnet till minimum och se om det fortsätter att krascha.