är spel för korta?

Permalänk
Medlem

är spel för korta?

är det bara jag som tycker att de nyaste spelen är för korta? eller e det jag som sitter och spelar dem för mycket?

som tex. NFSU, det spelade jag ut på mindre än en vecka på hard. och sedan KOTOR spelade jag ut på 4 dagar.
asså visst det går ju att lira om och göra på olika sätt men hur kul e det, det e ju inte lika kul som att ha ett spel som varar i ca 1-2 månader
eller det kanske bara e jag som tycker så?

skriva gärna bra tips på bra spel men inga dryga som tex baulder gate och sånt

Permalänk
Medlem

Final Fantasy har allt en rätt grov speltid

Visa signatur

#tg98

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b1ff
Final Fantasy har allt en rätt grov speltid

jag kör pc så du vet det...
jag har ff7 till pc och har sett innan att man kan köpa 8:an...men de andra ve3t jag inte var man kan köpa och om dom fins till pc

Permalänk
Medlem

Finns bara Final Fantasy 7 och 8 till PC.

Visa signatur

Signatur

Permalänk
Medlem

Håller med. Däremot finns det ju mp-stöd på dom flesta nya spelen. Det förlänger spelen ganska mycket, med några år om man lyckas bra.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem

eller så är det du som spelar förmycket Om man sprider ut spelandet mera så ger det ju mer. Men det är svårt när det är så kul som det är

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Singelplayerdelen i spelen verka bli kortare och kortare. Call Of Duty är väl ett bra exempel ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klibbe
Håller med. Däremot finns det ju mp-stöd på dom flesta nya spelen. Det förlänger spelen ganska mycket, med några år om man lyckas bra.

bara så att jag kör med modem så mp kan man ju nästan glömma så länge man inte lanar

Permalänk
Medlem

Problemet är väl att man blir så inne i spelen att man sträckspelar dem istället för att försöka spara lite på dem ..

Spelade igenom 50% av Meroid Prime igår, från morgonen till kvällen.

Kom på efteråt hur korkat det var då det är ett av de bästa spelen jag spelat på läänge.. ångrar att jag inte sparade lite.. men nu är jag på slutbossen *nyft*

Permalänk
Avstängd

morrowind är ju alltid ett bra exempel på långt spel, förutsatt att man följer main questen och inte hoppar över allt.

Permalänk
Medlem

Re: är spel för korta?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av six_dice
KOTOR spelade jag ut på 4 dagar.

Hmm, KOTOR kallar jag ett långt spel, om man gör alla quests och inte stressar igenom. Fick ca 35 h speltid när jag tog god tid på mig, och det är rätt jobbigt att klämma in på 4 dagar.

Men ja, många spel är för korta, men jag tycker inte de har blivit kortare än vad de var förr.

Permalänk

Tycker dom ska satsa mer på spelandet än grafikken och detaljerna.....

Permalänk

Re: Re: är spel för korta?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Hmm, KOTOR kallar jag ett långt spel, om man gör alla quests och inte stressar igenom. Fick ca 35 h speltid när jag tog god tid på mig, och det är rätt jobbigt att klämma in på 4 dagar.

Men ja, många spel är för korta, men jag tycker inte de har blivit kortare än vad de var förr.

Jag är uppe i 17 timmars speltid nu, och jag har just kommit ifrån Dantoiine. Det var värst vad folk stressar hela tiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fillzan
Finns bara Final Fantasy 7 och 8 till PC.

Och 11an, som är ett onlinespel.

Visa signatur

7 tycker jag.

Permalänk
Medlem

Hmm bara jag som knappt lirar singelplayer delen på spel

Visa signatur

003

Permalänk

Orka klara ut KotOR på fyra dagar. Tog mig 42 timmar.

Permalänk
Medlem

Fyra dygn! Inte fyra dagar
Tog ca 42h för mig att klara KotOR första gången. Många sköna speltimmar där sedan kan man alltid spela det minst två gånger (god/ond) och på det sättet nästan fördubbla antalet speltimmar.

Tycker allmänt inte spel är för korta tycker dom är ganska lagom. Vet att många tycker att Max Payne 2 var väldigt kort men jag tyckte det var alldelles lagom. Man blev färdig innan det var uttjatat så att säga

Visa signatur

"Anyone who puts a small gloss on a fundamental technology, calls it proprietary, and then tries to keep others from building on it, is a thief."
-Tim O'Reilly "http://iiice.net/~ice/stuff/secret_msg.wav" - who?

Permalänk
Medlem

Håller med totalt. NFSU tog inte mer än 5-6rimmar att klara av, lkaså med Max Payne2, Prince Of Persia:Sands Of Time, Beyond Good And Evil...
Alla tog typ 5-8 timmar att klara sig igenom. Tycker det är på tok för kort.
Men spelkänslan i spelen är det dock inget fel på alls

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem

Speltiden minskar och även så blir man ju bättre på spel i övrigt.

minns när jag satt och lirade No One Lives Forever 1 på farsans gammla 333:a det tog ca 2 veckor att spela igenom. och då smög jag inte och letade upp ALLA hemligheter och grejer.

numera tar det mig ungefär 1 vecka att varva det och då smyger jag överallt, hämtar alla saker och tar det allmänt lungt.

Men visst är spelen kortare än dom va förr.
Minns gammla goa Half-Life, det tog sin tid att klara, likaså SOF 1 eller Red Alert 2 (1:an med givetvis).

/ me minns tillbaka till de gammla goda tiderna...

Visa signatur

Med sunt förnuft.

Permalänk

Never Winter Nights på olika onlinemoduler kan ha en massiv speltid. Nu när man kan komma hela vägen till lvl 40 kan det ta en jävla tid

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk

Return To The Castle Of Wolfenstein är rätt långt me, har fortfarande inte varvat det!

Permalänk
Medlem

Bättre förr med tetris

Vissa spel är korta, NFS:U har jag slutat spela för det var för tråkigt, klara 60 banor på 2 dagar, ca 10 timmars spelande, och det var "fejk" allt man köpte, inte som gran turismo där man verkligen bygger en grymmare bil, och msåte köpa rätt...

FF-spelen är det kvalité på, alla rollspel, men där är det mer valfrihet också, du kan klara av det på 15 timmar, eller på 60 timmar beroende på om du vill ha allt.

En anledning till att spelen är korta kan vara att idag så är det detaljer som räknas, grafiken, dvs du får inte plats med 140 detaljerade banor på 2 cd-skivor + hela spelet, tar för lång tid att göra detaljerade banor, man satsar idag (alltid, men nu syns det tydligare) på kvalité istället för kvantitet, spelen idag blir "kända" och säljer pga hur snygga de är, inte hur långa de är.
För 5-6 år sedan så använda man fortfarande vanliga cd-skivor, 650MB, och man utnyttja bara 300 MB, idag använder man ca 2 skivor till varje spel och utnyttjar 700-800MB av varje skiva. För 5-6 år sedan var spelen också "detaljerade för sin tid", men då hade man inte som idag när man ska bygga en bana flera hundra olika nyanser på hur skotthåll i ett ruttet träd ser ut...

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Re: är spel för korta?

Jag är ganska lång och jag gillar att spela.

Förlåt...

Permalänk

Spelen är inte bara för korta utan dom är för lätta också.
Tacka vet jag spel som ikaruga (i svårighetsgrad då altså, spelet är kort)

Permalänk
Medlem

Spel är för lätta idag.
Ta NFS-U som exempel, hade man varit tvungen att "betta" pengar när man skulle race'a skulle spelet blivit mycket svårare och sjukligt mycket roligare.
Ett annat exempel är FPS-spel, där i daxläget så gott som alla spel har quick save/load, så fort folk gör en sak fel så loadar dom upp en save från 30 sekunder tillbaka.
Farcry gjorde det bra som hade checkpoint-saves, men kolla i forumet deras. sjuhelvetes massa trådar där nannisar gnäller om att det blir för svårt om dom inte får quicksave'a sig genom hela spelet.

NÄE! fyfan för sådant, spelen var bättre förr, gav mer utmaning.

Visa signatur

"There he goes. One of God's own prototypes. A high powered mutant of some kind, never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die. "

Permalänk
Medlem

Jag tror inte spelen är för korta eller för lätta. Jag tror att det är "vi" som spelar alldeles för mycket. Det enda en del gör är att spela spela spela. De tar sig inte tid för nått annat. Därav blir de för duktiga på alla spel, eftersom variationen på spelen egentligen inte är så stor. Sätt en minde erfaren spelare vid tex KOTOR ska du nog se att det kommer ta tid för han/hon att spela igenom det.....

EDIT: Såg att Eriiiiiik är inne på samma ska som jag....

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att FF9 har kommit på PC. Men jag ska inte säga vart jag fått min info ifrån

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Nja, vissa spel är för korta andra spelar man igenom snabbt, olika saker

Ta Kotor t ex. Spelade igenom det på fredag-lördag-söndag. Men då spelade jag också 25 timmar och hoppade över allt "tråkigt" i slutet bara för att klara det. Men det är ändå ett långt spel.

Sen har vi Max Payne 2 som man klarar på några timmar och det faktiskt inte finns så jäkla mycket mer att göra. Det är ett kort spel.

Visa signatur

Ursäkta mig, min ä-tangent fungerade inte :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-BoR
Jag tror inte spelen är för korta eller för lätta. Jag tror att det är "vi" som spelar alldeles för mycket. Det enda en del gör är att spela spela spela. De tar sig inte tid för nått annat. Därav blir de för duktiga på alla spel, eftersom variationen på spelen egentligen inte är så stor. Sätt en minde erfaren spelare vid tex KOTOR ska du nog se att det kommer ta tid för han/hon att spela igenom det.....

EDIT: Såg att Eriiiiiik är inne på samma ska som jag....

Klart att vi är bättre än genomsnittet av dom som spelar, men det är ju därför det finns olika svårihetsgrader. Jag har klarat alla mina spel de senaste 2 åren på svåraste och det tar ändå bara 3-4 dagar att klara dom. På svåraste skall det vara näst intill omöjligt tycker jag.
Dessutom är quicksave onskans påfund. Många spel som förstörs genom att man kan spara vart man vill.

Permalänk
Medlem

För inte så längesen la jag ner 200 speltimmar på Final Fantasy IX, kalla mig dum i huvudet, korkad etc etc.
Men jag ville ha alla hemligheter och sidequest + att jag hade alla karaktärer på level 99 :]

Visa signatur

Signatur