Nån som vet var man skaffar "säkra" UV-lampor?

Permalänk

Nån som vet var man skaffar "säkra" UV-lampor?

Tjena alla på Sweclockers. Jag håller på med ett litet projekt på Träslöjden. Har börjat göra ett dvd-ställ med låsningsmekanism och fjädring o.s.v.

Fan, bara att tänka ut och experimentera alla olika sätt att genomföra det på tog mig nästan en termin.

Jag planerar att ha rätt mycket järn på DVD-stället. Bland annat en gängad stång och ett flertal muttrar. Och nu fick jag då en idé. Om jag målar allt järn kritvitt och resten svart. Sen har jag en UV-spotlight somlyser ner på stället. Då borde allt järn bli "självlysande" och nästan lysa upp så man ser texten på DVD-erna. Inse grymt! Problemet är att jag inte har hittat några "säkra" UV-lampor nån stans. Provat på Classe, ELFA och Kjell & Kompani. Klasse hade ju en lampa men den var ju så jävulst stor, och på ELFA och Kjell & Kompani fanns det lampor, men utan strålningskydd. Var kan jag skaffa UV-Lampor i spotlightstorlek med strålningsskydd?????

[edit] Inga lysrör dock[/edit]

Visa signatur

VD för Glowpad UF

Permalänk
Medlem

http://www.lsdiodes.com/
har lysdioder 5mm Ultra Violet som borde kunna fungera. Dock har jag inte testat dom själv men det finns nog någon här som har gjort det.

edit: Trying to focus on this light will damage your vision
står det dock om dom men det tror jag gäller alla former av uv-ljus bara det att vissa är mer skadliga än andra. Även starka glödlampor är ju skadligt att stå och titta in i. så det där är nog inget att bry sig om.

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Medlem

Tror att dom där lysdioderna bara reagerar på uv-färg, men jag kan ha fel.

Permalänk
Hedersmedlem

Köp en vanlig blacklight lampa och någon billig spotlight.
Jag tror det är det du är ute efter, inte UV.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk

Blacklight och UV lampa är väl samma sak? Rätta mig gärna ifall jag har fel!

Visa signatur

"Anna, Anna, släpp in mig Anna. Jag har förfrusit drabant-osten Anna, från Riksost du. Annars blir den smullig när den tinar du."

Permalänk

du kan alltid ta och löda och köra krympslang på dioder som du fräser in i träsidorna (om jag förstått det rätt så är det "raderna" som är i metall).
fräser snyggt in alla dioder, det blir fräkt, syns inte från utsidan

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ballongskallen
Blacklight och UV lampa är väl samma sak? Rätta mig gärna ifall jag har fel!

Ja, men UV är bara namnet på allt ljus över blått vilket innefattar ett stor frekvensomfång. Ju högre frekvens desto skadligare. Vad du vill ha är UV-ljus med så låg frekvens som möjligt utan att det är direkt synligt. Jag misstänker att detta är vad black light just är.

Permalänk
Medlem

jag har ett 1,2meters långt UV-lysrör.. de lyser upp hela mitt rum..som är typ 15kvadrat meter.. om inte mer..

UV-lampa för ditt hemmadisco. Gör vita saker "självlysande". 15W. 230V
Art-nr 32-6409 på .clasohlson inte att rekommendera.. dom lyser inte upp mkt..

Ska du ha bra mkt effekt så är det ett långt lysrör som gäller..

bild på uv-röret och mina röd/rosa lysrör igång samtidigt..
röka vattenpipa i den stämning e as nice..

Permalänk
Medlem

kolla på ljudias hemmsida dem har!

Permalänk

Nej, nej nej. Jag ska ha en lampa (helst spotlight) som sitter på toppen och lyser ner på de gängade stängerna och muttrarna. Förresten, Psychosaurus det är precis det jag behöver. Vart köper jag "black light" lampor?

[edit] Jag behöver alltså en lampa som lyser upp vita saker. Inga som bara lyser med UV-färg. Sånt de har på Laserdome[/edit]

Visa signatur

VD för Glowpad UF

Permalänk
Medlem

Köp dom där 15W på classe då.. dom e billiga... kanske funkar.. ..

Permalänk
Hedersmedlem

finns även på teknikmagasinet och hobbex. Fast jag kan tänka mig att classe är billigare.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk

Problemet med ett lysrör är ju att det kommer lysa upp hela rummet. *Slår mig själv i huvudet* Självklart! Jag målar bara med vanlig färg på överdelen av armaturen så lysröret endast lyser neråt. Att jag var så dum...

[edit] Skulle man kunna ta ett classe UV lysrör och koppla det till en 12V nätadapter? Lyser de bra förresten?[/edit]

Visa signatur

VD för Glowpad UF