Permalänk
Medlem

Lita på Winbond???

Min fråga är således. Kan man lita på Winbond Hardware Doctor?
När min dator stod idel i 20min så var tempen när jag kom upp 27grader på CPU'n.. När jag började att surfa höjdes tempen med 11 grader, alltså till 38-39 grader...

Eftersom jag just har börjat att klocka så vill jag veta om detta program är något att lita på?

Har även provat ett program som heter CPUcool9. Med liknande temperatur resultat.

Jag vet att om man flashar BIOS på moderkortet så kan man erhålla en exaktare temp. Men är det verkligen värt risken?

Visa signatur

Jag når Örat, jag kör E20 norr, det är en stad i mitt hjärta av lycka och sorg!

Permalänk
Medlem

Du kan likna CPUn med en bilmotor. Om du står still så har motorn lågt varvtal och då avger den inte så mycket värme men om du börjar gasa så höjs ju vartalet och motorn blir varmare, mycket varmare och det är lika dant med din CPU.
Tempen kanske stiger med 10grader när du börjar surfa men mer än så stiger den inte sen om du inte sätte på Prime eller nå liknade.

Visa signatur

HP 500B MT E3400 @ 2.60Ghz 2.60Ghz 1Gb RAM 200GB HDD

Permalänk
Medlem

okok, men det vet jag...
bara det att för typ 1 månad sen låg jag på 44grader idel och då hade jag inte klockat heller..

Visa signatur

Jag når Örat, jag kör E20 norr, det är en stad i mitt hjärta av lycka och sorg!

Permalänk
Medlem

Kolla i aktivitets hanteraren hur mycket din CPU används. Om den ligger på mer än 10% när du bara surfar så är det nån program som ligger och segare sig. Om man har en ren OS installation så blir CPUn svalare och allt glider mycket lättare. Jag märker nu med mycket spel och skit på hdd att datorn segar sig och att CPUn blir varmare och varmare.

Visa signatur

HP 500B MT E3400 @ 2.60Ghz 2.60Ghz 1Gb RAM 200GB HDD

Permalänk

Har samma lite konstiga fenomen, min cpu blir riktigt kall om man först kör UT03 och sedan prime i ca 30 min var. Och därefter idlar....27 grader som min med burken i sign..

Man kan nog lita på Hardware doctor men inte på de sensorer som det aä kopplat till...

Visa signatur

AMD-XPm 2500+@3600+(Ba)@204*12 = 2459MHz|Egenbyggt vatten + 240 rad|1.93Vc|2*256 TMWB 11,2,2,2|2.8Vddr|AN7|sb-kyld,nb-zalman+60mm,MosFet flensar+40 mm|Ti4K2 @320/615|Prime95 stabilt 24/7! Tysssst.....

Permalänk
Medlem

du har ju Abit bräda. deras värme sensorer suger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lanbonden
du har ju Abit bräda. deras värme sensorer suger.

Snacka inte skit om ABIT. vänta 1år fär då har jag nå annat märke men så länge jag har ABIT så är ABIT bäst.

:D:D:D:D:D

Visa signatur

HP 500B MT E3400 @ 2.60Ghz 2.60Ghz 1Gb RAM 200GB HDD

Permalänk
Medlem

HAHA, Abit är bäst! Speciellt Rev 2.0!
För det finns vell ABSOLUT ingen som har haft problem med dessa brädor va?

Mjo: lanbonden Jag tror också att deras värmesensorer är lite missvisande..

Visa signatur

Jag når Örat, jag kör E20 norr, det är en stad i mitt hjärta av lycka och sorg!