kan ngn förklara prisraset?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gegg
Jag la ordern till er för över en vecka sedan. Har ni inte tittat på den förens nu?
Jag kan förstå om ni stryker ordern dagen efter jag lagt den... Om ni nu har skrivit fel pris.
Men en vecka?!?!?
Jag tycker att ni borde stå erat kasst och skicka Hårddiskarna som jag har beställt till mig även om det e ett mindre prisfel på dom. Jag fick en orderbekräftelese av er för över en vecka sedan... Och även fast jag vet att ni reserverar er för prisfel så tycker jag att ordern borde bli stryken redan nästa dag. Inte en vecka senare!
Det vore i erat eget intresse att ta den förlusten som det innebär att sälja hårdiskarna till det pris ni har hafft på eran site i över en vecka.... Det tror jag dom flesta företag skulle göra... Som har lite good will.
Så ta och skicka mig mina hårdiskar till det priset ni hafft på eran sida... Alldeles för länge för att jag ska tycka att det e ok för er att stryka min order!

Tack på förhand.

Skrev det här mailet till dom.... Tror inte ens jag kommer få svar. Men skadar ju aldrig att klaga... hehe.

Tror inte dom riktigt går med på de
För det första, varför bara du?
för det andra så har väl ett antal personer beställt, om de bara var ett få tal så skulle väl dom gå med på att sälja denna för de priset.

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apophis_84
Tror inte dom riktigt går med på de
För det första, varför bara du?
för det andra så har väl ett antal personer beställt, om de bara var ett få tal så skulle väl dom gå med på att sälja denna för de priset.

Som jag sa så tror jag inte dom går med på det. Men det e gratis att klaga.

Permalänk

Mail skickat. Undrar hur många veckor det tar innan de upptäcker det.

Permalänk
Medlem

46% lägre pris kan väl kanappast räknas som "mindre prisfel".

Visa signatur

[size="1"].sig[/size]

Permalänk

jag snackade lite om goodwill o sånt med dom i ett mail till dom fick detta svar

Tak for henvendelsen / Thank you for the mail / Danke für Ihre frage.

Jeg ville gerne ønske at jeg kunne give dig goodwill, men denne ekstreme hårdere priskonkurence har desværre også udhulet de ekstra Goodwill muligheder.

så nu ger jag upp och beställer en 160GB disk istället
får ju den i födelsedagspresent och dom är
ju fortfarande billigast på seagate

Visa signatur

*im back from out of space to bash your sorry asses *

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^^staDig^^
jag snackade lite om goodwill o sånt med dom i ett mail till dom fick detta svar

Tak for henvendelsen / Thank you for the mail / Danke für Ihre frage.

Jeg ville gerne ønske at jeg kunne give dig goodwill, men denne ekstreme hårdere priskonkurence har desværre også udhulet de ekstra Goodwill muligheder.

så nu ger jag upp och beställer en 160GB disk istället
får ju den i födelsedagspresent och dom är
ju fortfarande billigast på seagate

Jag fattar inte att du beställer av dom endå.... Verkar ju löna sig att lägga in felpriser och sen vänta med att rätta till felet. Och sedan hoppas på att folk beställer en annan dyrare modell när dom gått runt och sett fram emot att få en ny hårdisk.
Kanske deras nya stategi? vem vet.

Permalänk

nej jag beställer av dom för
1.a jag pröjsar inte för hdisken
2: dom har ett modd* till mitt chieftech som lyser upp inne i chassit
3:dom har fönster/dörren till mitt chassi billigast
4:dom har den billigaste seagate 160 GB disken
5:jag pröjsar inget av detta utan får allt av släkten

hehe

Visa signatur

*im back from out of space to bash your sorry asses *

Permalänk
Medlem

Ovanligt att någon hittar en var med fel pris, 200 pers beställer, får ingen produkt, o börjar gnälla på butiken bara för det.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoAim
Ovanligt att någon hittar en var med fel pris, 200 pers beställer, får ingen produkt, o börjar gnälla på butiken bara för det.

Desto ovanligare att det tar så lång tid för butiken att upptäcka den (supposedly) felaktiga prissättningen. Om de beställt disken från leverantör (som de sade att de skulle göra om den inte fanns i lager, och det fanns den inte) skulle de upptäckt det felaktiga priset, och kunnat korrigera priset på hemsidan tidigare, och meddela de som beställt tidigare. Det tog lite för lång tid, helt enkelt.
Lockpriser, på ett etter värre sätt än i en mattaffär.

Visa signatur

Pang, pang!

2xMP2600+, K7D Master -L, 1 GB DDR, Radeon 9700 Pro, Adaptec 29160N, Samsung 172T

Permalänk
Medlem

jag beställde min hårdisk i söndags om fick idag ett mail om att dom har tagit bort min beställning bara för priset varit fel. har någon annan fått ett sådant mail?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ajten
jag beställde min hårdisk i söndags om fick idag ett mail om att dom har tagit bort min beställning bara för priset varit fel. har någon annan fått ett sådant mail?

Ja. Om du läser tråden ordenligt så framgår det.

Visa signatur

Workstation: INTEL CORE I7 6700K | 32 GB DDR4 2133Mhz | ASUS STRIX GEFORCE GTX 1070 OC | ~ 3.7 TB | Windows 10 x64 | FRACTICAL DESIGN R4
Server: AMD PHENOM II X6 1055T | 32 GB DDR3 1600Mhz | ~ 10 TB | Vmware ESXI 6.0 | FRACTICAL DESIGN XL
NAS: Xeon(R) CPU E5506 @ 2.13GHz | 16 GB | 4x4TB ~ 7,5TB | UNRAID | FRACTICAL DESIGN XL
Laptop: Macbook Pro 13.3" Retina Early 2013 | 8192 MB | OS X Sierra

Permalänk

beställde också två diskar... känns ruttet som fan att dem gör så... skriver fel alltså... sen om det var medvetet det kan man ju undra...

metalworker

Visa signatur

Firewall 1 och 2: obsd Filserver: fbsd Mediaserver till Atv: debian Testserver: debian Produktionsserver: debian Desktop: os x, svorak

Permalänk
Medlem

ja beställde seagate baracuda 200 GB för en halv månad sen från itbutikken.dk , då kosta den 1200 SEK ... men det var också prisfel sa de.. o nu samma prisfel på samma hårddisk en halv månad senare.. Och ger inga rabatter för misstaget i något av fallen..

- Dålig stil som fan av Itbutikken.dk !!!!!!!! de borde iaf. lära sig av sina misstag..

Permalänk
Medlem

Visst - det är dåligt av dom att inte uppmärksamma felet, men vissa här är fan trögare än vad jag trodde var möjligt. TÄNK lite innan ni börjar gnälla på företagen. TÄNK vad som är rimligt och inte rimligt. Tänk er in i situationen att ni har ett företag och råkar sätta ut en vara för kanske 550kr i stället för 950 kr... Skulle ni då leverera ut?! Tvivlar ganska stark på detta. Allt detta tjat om ARN hit och dit som man ser här.. TÄNK.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Mjaee - det beror ju helt enkelt lite på hur stor skillnaden är. Jag beställde en gång en skrivare för 1500 som kosta 8000 egentligen. Jag fick rätt enligt ARN. Dock ska prisskillnaden inte vara så stor egentligen, och det tycker jag inte den var i detta fallet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
Visst - det är dåligt av dom att inte uppmärksamma felet, men vissa här är fan trögare än vad jag trodde var möjligt. TÄNK lite innan ni börjar gnälla på företagen. TÄNK vad som är rimligt och inte rimligt. Tänk er in i situationen att ni har ett företag och råkar sätta ut en vara för kanske 550kr i stället för 950 kr... Skulle ni då leverera ut?! Tvivlar ganska stark på detta. Allt detta tjat om ARN hit och dit som man ser här.. TÄNK.

En prisskillnad på 33% är helt klart något som absolut måste vara helt fel. Säg mig, om du hittar en tv som du tänkt köpa i en affär, för 33% lägre pris än vanligt, tänker du att "nu är det något som är fel, bäst att inte köpa"? Nej, det gör du inte. Självklart kollar man upp att produkten är som den ska, och sen köper man den. Inget mer med det.
Och det handlade inte bara om priset denna gång, det handlar också om att det tog nästan en vecka att uppmärksamma ett fel som på sin höjd skulle tagit en dag att ordna.

Så visst är vi tröga. Ofantligt tröga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martinson
Ja. Om du läser tråden ordenligt så framgår det.

mm såg det, när jag skrev det så kom jag bara till sida 4 vet inte varför !

Permalänk
Medlem

Dåligt försäljningsknep att sätta riktigt lågt pris och sedan ha det i ett bra tag för att sedan när väl kunder hittat dit så ändrar dom priset.
Tror inte jag tänker försöka handla från dem någon mer gång i alla fall.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Vad Va Det Jag Sa...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lardan-1
Tycker också att det är fruktansvärt dåligt.
Hade beställt 3st diskar samt en diskettstation.

Utan att rådfråga mig skickar de glatt min diskett station som kostar ~50kr med en frakt på ~150kr. Kändes av någon anledning inte värt att beställa diskett stationen då!

Hade varit kul att få bestämma själv om jag ville ha resterande saker...

Tillåt mig nu: VAD VA DET JAG SA
(Läs tidigare poster av mig i denna tråd...)
Detta har säkerligen hänt en massa personer... och hände mig för några veckor sen, måttligt kul =/

Många som frågat: NEJ de har inget tvång att skicka iväg nåt även om du fått en orderbekräftelse.
Alla butiker har så många klausuler för allt... prisfel, serverfel och världskrig... så inget går igenom.

BlackBird verkar vara den enda realisten här... förutom mig själv och jookeer på en hörna

Visa signatur

Phanteks Shift X: // ASUS ROG Strix B550-I Gaming // AMD Ryzen 7 5800X3D // Gigabyte GTX 1080 Ti OC 11Gb //
// Corsair Vengeance RGB Pro 3600MHz 2x16GB // Corsair H115i RGB Platinum 280mm //
// LG UltraGear GN850 34" IPS 160Hz WQHD // Samsung 970 Pro 1Tb NVMe SSD + Sabrent Rocket 2Tb NVMe //

Permalänk

jaja sorgligt är du ju ändå
kunde väl va kul om dom stod för det dom annonserade

men det blir sista gången som jag
beställer från dom faktiskt
jag har haft mail kontakt med en på itbutikken idag
och dom kan inte ens skicka med en skruv till chassit
som liksom lite plåster på såren.......

men jag e glad ändå

för nu skall jag börja titta på vattenkylning )

Visa signatur

*im back from out of space to bash your sorry asses *

Permalänk

Attans!
Jag som såg fram emot mina 400GB för 2000kr :D.

Det var värt ett försök iaf...

Permalänk
Medlem

Visst skulle det vara mer eller mindre ett helvete för itbutikken att behöva leverera så många hårddiskar till ett alldeles för lågt pris - troligen under inköpspris. Och nu är företaget danskt och jag antar att ingen tycker att det är värt att fightas med danska motsvarigheten till ARN.

MEN...

trots att alla här kallas orealistiska osv så har konsumenten i Sverige ett fruktansvärt bra skydd och hade detta varit en svensk butik är det inte solklart att de hade vunnit. Uppenbara felprissättingar som om den hade kostat 90 kr eller liknande brukar alltid gå butikens väg. Men telia blev ju "tvungna" (ARN rekommenderar ju egentligen bara, men företag brukar följa besluten) att sälja telefoner för 300 kr i stället för 3000 (eller vad det nu var, decimalfel iaf)eftersom det inte ansågs som ett orimligt pris. Det säljs ju telefoner för 1 kr! Så hade det varit i Sverige hade det mycket väl kunnat dömas i konsumentens favör... Då hade butiken haft att välja mellan att bita i det sura äpplet och leverera eller att trotsa en rekommendation.. vilket INTE är populärt.

Kan tilläggas att jag inte tycker att det är RÄTT att man ska kräva disken för de pengarna. Jag beställde själv ingen disk nu heller. Ett företag som Itbutikken har så låga marginaler att det mycket väl skulle kunna innebära konkurs för dem om de skulle leverera.. och då hade att trotsa rekommendationen varit en bättre utväg för dem.

Visa signatur

"The Marlboro man died of cancer, and he wasn't a rocket scientist when he was healthy" //Harvey Danger
Det finns 10 sorters människor - de som förstår det binära talsystemet och de som inte gör det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CeeL
Visst skulle det vara mer eller mindre ett helvete för itbutikken att behöva leverera så många hårddiskar till ett alldeles för lågt pris - troligen under inköpspris. Och nu är företaget danskt och jag antar att ingen tycker att det är värt att fightas med danska motsvarigheten till ARN.

MEN...

trots att alla här kallas orealistiska osv så har konsumenten i Sverige ett fruktansvärt bra skydd och hade detta varit en svensk butik är det inte solklart att de hade vunnit. Uppenbara felprissättingar som om den hade kostat 90 kr eller liknande brukar alltid gå butikens väg. Men telia blev ju "tvungna" (ARN rekommenderar ju egentligen bara, men företag brukar följa besluten) att sälja telefoner för 300 kr i stället för 3000 (eller vad det nu var, decimalfel iaf)eftersom det inte ansågs som ett orimligt pris. Det säljs ju telefoner för 1 kr! Så hade det varit i Sverige hade det mycket väl kunnat dömas i konsumentens favör... Då hade butiken haft att välja mellan att bita i det sura äpplet och leverera eller att trotsa en rekommendation.. vilket INTE är populärt.

Kan tilläggas att jag inte tycker att det är RÄTT att man ska kräva disken för de pengarna. Jag beställde själv ingen disk nu heller. Ett företag som Itbutikken har så låga marginaler att det mycket väl skulle kunna innebära konkurs för dem om de skulle leverera.. och då hade att trotsa rekommendationen varit en bättre utväg för dem.

Själva problemet ligger inte i att dom råkade ange fel pris, utan att dom hade detta pris i runt en vecka. Är man ett seriöst företag så märks detta mycket tidigare då folk förmodligen började beställa den modellen mer än vanligt. Så det jag irriterar mig på är att dom nog använder detta för att potentiella kunder skall hitta till dom via vissa sökguider och sen när dom väl hittat dit så ändrar dom priset.
Det kallas felaktig marknadsföring, inte att dom anger fel pris. Det kan vem som helst råka göra, men inte ha kvar det så länge. Då måste man ta sitt ansvar tycker jag.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Amerikanska konsumenter har som vi vet ännu bättre skydd mot bedrägliga företag.

Är ingen jurist men antar att man kan stämma danskarna enligt någon EU-lag.

Nån?

Permalänk
Medlem

Sen är frågan hur vettiga amerikanska konsumentlagar är. Där får de ju rätt fast det bevisligen är så att användaren är D U M.

Jaja.

Sen kan kan också fråga sig hur vettig man själv är... Tänka lite... Om nu ni hade stämt Itbutikken och vunnit så hade de tvingats sälja diskarna till underpris. Men är det moraliskt korrekt? De gör ett misstag och får ett ganska enormt "straff" i förhållande till vad de faktiskt gjort. Är det.. "sjyst"? Visst de gjorde ett misstag, men det gör alla då och då. Ni vet inget om hur deras shoppingsystem funkar eller vilka rutiner de har. De lär ju inte ha nån som sitter och spanar igenom hela prislistorna efter fel - de litar nog på att deras shoppingsystem gör rätt.

Tycker det är ganska elakt av många här att bara "kräva" saker hela tiden och untjytta varje liten chans...

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Avstängd

håller nog med lite.

Visst var det ett uppenbart prisfel av ITButiken, jag chansade och jag medger at tjag blev besviken när de inte ville leverera men det är sådant som händer, tyvärr. Jag tänker inte rkäva något av dem, däremot jhar jag blivit tveksam till om jag vill beställa från dem fler gånger. Men mer än så kommer det inte at tbli från min sida.

Permalänk
Medlem

Ja om man tänker handla mer av dom eller inte är ju upp till var och en. Personligen har jag hört så mycket skit om deras returhantering osv att jag är lite skeptiskt, men för det så sågar jag dom inte totalt.

Damodred : Menar inte att du gör något sådant - rent allmänt bara

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Själva problemet ligger inte i att dom råkade ange fel pris, utan att dom hade detta pris i runt en vecka. Är man ett seriöst företag så märks detta mycket tidigare då folk förmodligen började beställa den modellen mer än vanligt. Så det jag irriterar mig på är att dom nog använder detta för att potentiella kunder skall hitta till dom via vissa sökguider och sen när dom väl hittat dit så ändrar dom priset.
Det kallas felaktig marknadsföring, inte att dom anger fel pris. Det kan vem som helst råka göra, men inte ha kvar det så länge. Då måste man ta sitt ansvar tycker jag.

Om det verkligen är så att de gjort det medvetet så är det riktigt dåligt ja! Och i så fall borde de leverera utan ett ord. Men jag tror inte att de har gjort det medvetet. Visst lockar de folk i prisguider osv, men hur många här har inte blivit förbannade nu och kommer aldrig handla av dem igen? Det ger ju bara badwill att ha fel pris och sen inte leverera för det.

Visa signatur

"The Marlboro man died of cancer, and he wasn't a rocket scientist when he was healthy" //Harvey Danger
Det finns 10 sorters människor - de som förstår det binära talsystemet och de som inte gör det

Permalänk
Medlem

Undrar om dom inte lurades med priset ändå. En kompis skickade ett mail till dom och frågade om priset för just denna hd var korrekt, och dom skrev tillbaka att priset stämde, så allt det här verkar väldigt skumt.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

Deras suport är ganska kass i alla fall. bestälde 512 mb minne och när paketet kom var plomberingen bruten så någon hade tafsat på mitt minne. när jag mailade och klagade svarade dom inte på nått av mina mail fast jag var så trevlig jag bara kunde......

Visa signatur

jag har en dator och en till och en till och så vidare.