Permalänk
Medlem

Gammal Dell

Har en gammal dell (ca 2½ år ).... den har typ 400 mhz och kanske 10 gb hårddisk :P.. fast jag skulle vilja köpa lite nya prylar till den. så kan den bli lite CS o LAN dator :D.. vad ska man isf köpa?

Permalänk

Inte mycket skulle jag tro, säg lite mer om datorn.

Visa signatur

!

Permalänk

400mhz duger inte till mycket om du tänkt använda den till att spela. Undantaget CS isf.
Köp ett grafikkort i klass Geforce2 eller geforce3 på sin höjd.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

Köp en helt ny dator, eftersom datorn är 2½ år gammal så lär ingenting som finns i den hålla måtten idagens nuläge, det enda som kanske funkar är ljudkort och nätverkskort.
Finns riktigt bra kompletta datorer för 10 000 :- , köp PCFÖRALLA om du vill ha några tips, dem gör vad jag kommer ihåg tester på 4st kompletta datorer för 10k i varje nummer.

Permalänk
Medlem

Men asså jag har en ny datorn, men sen tänkte jag att jag kunde ha den gamla på lan och sådan.. för denna nu e så jäääävla fet och allt =).. så kan man inte bara köpa lite nya prylar och sätta in?

Permalänk
Avstängd

ska du sätta in nya prylar såsom processor måste du ha nytt moderkort. för det där lär vara en slot1 processor. och du lär behöva ett agp grafikkort som förmodligen inte platsar på ditt moderkort. slot1 moderkort hade oftast inte agp. sen ramminnet är ju sdram som inte duger till annat än fileservrar. så jag skulle föreslå ett billigt uppgraderingspaket från komplett eller likn. sen ett hyfsat gfx.

Visa signatur

9800PROAIW bytes mot 6600le/gt

Permalänk
Medlem

Varför inte bara sejja att han behöver köpa allting nytt utom hd, ljudkort och nätverkskort som troligtvis passar. Du kanske behöver ett nytt nätagg oxå beror på vad du har tänkt köpa:P

Visa signatur

”Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker...”

Permalänk
Medlem

Vad kan ett uppgraderingspaket kosta då? eller menar du nån av dem på komplett.se... vilket isf?

Permalänk
Medlem

haha 2½ år jag köppte min dell för 3½ o den har 40 gb hårddisk o 1500 mhz

Permalänk
Medlem

ne seriöst? lol.. ok kanske inte 2½ men nåt sånt.. kanske 3

Permalänk
Medlem

måste va nåt över 5 iaf.. min gamla DELL P3 500 Mhz e från 99 och då måste din p2a vara från 98 eller nåt

Permalänk
Medlem

nä den e asså inte 5 år gammal :P... så den har mer än 400 mhz eller? jag vet inte riktigt. men har för mig det

Permalänk
Hedersmedlem

Jag uppgraderade en dell i ungefär samma klass igår, runt 5-6 år gammal.
Bytte allt utom lådan, hårddisken och dvd-spelaren.

Nytt moderkort, cpu, minne, grafikkort samt nätagg gick på straxt över 2000kr. Helt klart prisvärd uppgradering.

ot:
Min arbets dator drygt 2,5 år, och det är en tbird 1,33...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

ok gutt.. då äre väl bara för mamma att slänga upp pengar

Permalänk
Medlem

Hmm köp helt nytt om du vill ha chassit kvar så stoppa grejerna i där! du behöver allt utom kanskr cd och floppy. Du kan få hyfsade grejer för 4500

Visa signatur

5 bit är färre än 4 byte

Permalänk
Medlem

Vad ere för moderkort som passar i dell burkar då? Min är jäkligt liten, är det micro atx som gäller då eller?

Visa signatur

/ Tobbe

Permalänk
Medlem

aa jag har heller ingen aning vilka grejer som passar.. e ju fete noob

Permalänk
Medlem

skaffa ett PCI 8 portas SATA kort för 3K och 8x250Gb SATA å tryck in. Sätt dig å tanka på lanet det är allt du behöver kunna göra på den
Å så kör linux mäniska så det blir lite flyt i 400:an

Sedan när du ahr din kö på filer så tar du å såver tills lanet är slut... klart du ska ut å ta en pizza och en cola i mellan såvandet... det gör jag när min burk tankar.

Permalänk
Medlem

Du skaju glänsa med din dator, skit i resten. Och glänser gör du genom att ha ett fräckt chassi... Jag plockade ut alla komponenter ur min gamla dell och byggde ett nytt lego-chassi från scratch

Permalänk

har nog samma chassie som du om det heter

dell dimension xps r400

det är bara att stoppa ner grejjerna i den, det gjorde jag när jag sålde min gamla burk, dammade av chassiet stoppa in grejjerna o sålde, ville juh behålla min sonata =).

så det är standardmått på allt, bara att köra

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

DELL Dimension XPS R450 den har jag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Underbarnet
ska du sätta in nya prylar såsom processor måste du ha nytt moderkort. för det där lär vara en slot1 processor. och du lär behöva ett agp grafikkort som förmodligen inte platsar på ditt moderkort. slot1 moderkort hade oftast inte agp. sen ramminnet är ju sdram som inte duger till annat än fileservrar. så jag skulle föreslå ett billigt uppgraderingspaket från komplett eller likn. sen ett hyfsat gfx.

Har du rökat svamp?? Klart att slot1 moderkort oftast hade AGP-port... Du måste tänka på socket5 kort.

& en DELL Dimension XPS R450 har definitivt AGP-port. Moderkortet är baserat på Intel440BX vilket var ett mycket bra moderkortschip.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless