Permalänk
Medlem

låsa upp 2500+ amd

Hur låser ja upp min amd 2500+ ? så ja kan öka fsb:n, multipliern och VCoren ?

Permalänk
Medlem

låst= du kan inte ändra multipeln

Du kan fortförande ändra fsb:n och Vcoren.

Permalänk
Medlem

mm, men det finns metoder som gör att man kan ändra dess multipel.

Och det är det han vill veta.

Visa signatur

DFI LP UT nF4 Ultra
GSkill @ 2-8-12-2-2-5-2-2-1-1

Permalänk
Medlem

prova att läsa i FAQ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

snälla lägg inte en tråd innan du har sökt/kollat FAQ!

Visa signatur

Äktenskapet är det enda kriget där man sover med fienden...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spinboy
mm, men det finns metoder som gör att man kan ändra dess multipel.

Och det är det han vill veta.

nej, det finns det inte.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
nej, det finns det inte.

Jo, det finns det.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

något nytt jag missat?

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

DreamModder alltså du behöver ju inte kolla sånna här trådar om du känner att du blir irriterad för du verkar ju enbart sur å tråkig Mvh: Avok

Permalänk
Medlem

Men någon borde ju läxa upp dom som vägrar läsa FAQ :). Annars förstår man jun aldrig att man gör fel.

Iofs står det inget om 2500+ i FAQ:et, eftersom det är extremt gammalt.
Enligt mina källor finns det inget vis att låsa upp en utav dom nyare 2500+.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk

*UR FAQ*

Hur låser man upp min AMD processor?
Man kan klocka med FSB utan att låsa upp CPUn, men inte med multipliern. Man kan göra det på lite olika sätt. Det billigaste sättet är att rita med blyerts penna över L1 bryggorna. Det håller inte alltid, och funkar inte alltid som det ska. Det bästa sättet är att använda silverfärg.
Det kan man köpa på elfa, det har artikel nr: 80-801-37. Länk:
http://www.elfa.se/elfa/produkter/s...htm#_80_801_37.

Såhär ser L1 Bryggorna ut på en CPU:
L1
. : : : :
Såhär ska bryggorna se ut när man är klar med blyertspenna/siverfärg:
L1
. | | | |

På Palomino ser det ut så här:
L1
: : : : :
Såhär ska bryggorna se ut när man är klar med blyertspenna/siverfärg:
L1
| | | | |

Thunderbird/Duron upplåsnings guide för dem som vill se bilder och läsa mer om det:
http://64bits.se/guider/amd-silver/index.shtml
När detta är klart är det bara börja överclocka sig CPU.

Om man är en ägare av en Athlon XP/MP processor så är det inte lika lätt som på Thunderbird/Duron. Det är en ”grop” mellan bryggorna som man måste fylla igen. Det gör man genom att sätta tejp runt L1 bryggorna så man inte limmar på dem. Sen häller man lim i groparna och rycker av tejpen när det torkat. Sen är det bara att måla med silverfärg över bryggorna på samma sätt som Thunderbirden/Duronen. Det står väldigt utförligt på länkarna under hur man gör och man ska läsa dem före man ger sig in på det så man inte gör fel. Silverfärg tar man bort med T-röd. Det är lämpligt om man misstänker att man lagt den fel. Silverfärgen kan man sätta dit med nål om man inte vill använda tejp.

Guide till det hittar man här:
http://www6.tomshardware.com/howto/...1112/index.html
Film hur man gör:
http://www4.tomshardware.com/column...ocingxp-03.html
För att ändra multipell med bryggor så kan man kolla hur de ska vara här:
http://www.overclockers.com/tips1002/
Man kan också köpa en färdig upplåst Athlon XP från www.overclockers.se

Visa signatur

---------------------------

Permalänk
Antielefant

Grejen är att Barton inte använder den sortens låsning. Silverfärgstricket fungerar inte alls. Det som möjligtvis kan fungera är en multipliermodd på processorbenen.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

http://www.ocworkbench.com/2004/guides/unlockbartonwk43/unloc...

där finns ett sätt som är lite jobbigt kanske, ställa om den till MP eller Mobile prolle och använda ett program i windows för att ändra multiplikatorn

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Re: låsa upp 2500+ amd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChRiiLLe
Hur låser ja upp min amd 2500+ ? så ja kan öka fsb:n, multipliern och VCoren ?

låsa upp behöver du inte om du har en Abit Nf nforce 2 rev 1.2 till 2.0 !!! det är det finaste som finns.... det sköter kortet åt dig

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Re: Re: låsa upp 2500+ amd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
låsa upp behöver du inte om du har en Abit Nf nforce 2 rev 1.2 till 2.0 !!! det är det finaste som finns.... det sköter kortet åt dig

nej, inte nya barton. Tvivlar på att de tär så över huvud taget. Alla säger olika.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

fattar ni trögt eller! sluta snacka skit,
å svara bara på om han kan låsa opp sin barton som förodligen e en V40+,

jävla HaCkERlAmeRs!!

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem

Re: låsa upp 2500+ amd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChRiiLLe
Hur låser ja upp min amd 2500+ ? så ja kan öka fsb:n, multipliern och VCoren ?

OK, here it goes.

Du kan itne låsa upp den, men mycket väl ändra fsb och vcore iallafall.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hybe
fattar ni trögt eller! sluta snacka skit,
å svara bara på om han kan låsa opp sin barton som förodligen e en V40+,

jävla HaCkERlAmeRs!!

Nej, vi 'fattar inte trögt', men du verkar göra det. Vi snackar heller inte skit, utan normal svenska. Du vet, det man fick lära sig i grundskolan? Citerat inlägg är dessutom fullt meningslöst, precis som denna replik.

Som vi försöker säga;

Nej.
Inte utan att veta exakt hur man gör ledande kopplingar mellan processorns pinnar, och det är inget man kan rekommendera någon som frågar om det över huvud taget går. Annars är du välkommen att söka reda på en guide, jag tror det fanns på ocworkbench men jag är inte säker.
Denna modd innebär däremot enbart att man låser processorn på en annan multiplier istället för orginalet, den är alltså fortfarande låst.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Zcenicx: Duger inte mitt förslag?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Nästan alla barton v39+ är låsta (går ej att ändra multipel. Fsb och vcore går bra). Dessa går att låsa upp. Läs här hur: http://www.ocworkbench.com/2004/guides/unlockbartonwk43/unloc...

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

davidrone: den länken har jag redan postat en bit högre upp

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Som sagt... om man skall köpa en barton så skall man köpa en av snabbaste hastigheten eller 2500+... Anledningen till detta är att de nyare inte tillverkas låsta från början, samma sak med 2500+ fast i mycket större utsträckning.

Visa signatur

---

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
davidrone: den länken har jag redan postat en bit högre upp

Jo jag vet men det verkade inte som att någon regerade på den.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

Varför kan inte någon på sweclockers skriva en svensk guide till hur man gör (en som ska funka oxå).

Grejen är att det finns massa guider och alla säger olika juh....

Jag är osäker ifall tomshardware filmen funkar på dom nyare 2500+.

Visa signatur

DFI LP UT nF4 Ultra
GSkill @ 2-8-12-2-2-5-2-2-1-1

Permalänk
Medlem

Nu tänker jag lösa det hära, skit i allt som folket säger ovan.

1. Amd började låsa sina processorer så att man inte kan ändra multip efter vecka 39 2003. (ny låsning)

2. Det finns ingen nuvarande information om hur man kan låsa upp dom processorerna, vilka är dom enda som säljs, man kan ha tur och hitta en gammal 2500+

Alltså: Det går INTE att låsa upp dom nya 2500+, men eftersom dom har ganska bra multi (x11) så funkar det att klocka dom ganska bra ändå, om man har en bra stepping, ingen ide att försöka med silvertricket eller koppar tråden mellan olika processor ben.

ALLTSÅ funkar det att klocka barton 2500+ fortfarande lika bra som förut (3200+) men det kan vara svårare att klocka tex. 2800+ som har annan multiple (13.5?)

Fattar du nu?
Fattar alla nu?
Eller ska jag dra det igen och länka till tusen sidor som säger samma sak? :>

Visa signatur

Opteron 144 265x9 :E

Jag har en anmärkning för jag är en badboy! :)

Permalänk
Medlem

http://www.ocworkbench.com/2004/gui...artonwk43-1.htm

Läs den CerpA, den kanske inte visar hur man låser upp den. Men den låter en ändra multipel..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Avstängd

en 2500+ är fabrikslåst. man kan inte påverka bryggorna för att multipel klocka. och fsb klockning ger mer.

Visa signatur

9800PROAIW bytes mot 6600le/gt

Permalänk
Avstängd

XP2500+ och XP2600+ är fabrikslåsta efter tillverkningsvecka 39. Övriga XP modeller tror jag inte är låsta (XP2800, XP3000 och XP3200+). Tillverkningsvecka står på processorn i form av "0339". Än såläge så vet i alla fall inte jag hur man låser upp dom. Det skulle väl vara någon pinmodd som tidigare är nämt i tråden som kanske fungerar.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Underbarnet
en 2500+ är fabrikslåst. man kan inte påverka bryggorna för att multipel klocka. och fsb klockning ger mer.

Hög fsb är bra men för det så kan det ju vara trevligt att kunna ändra multipeln. Man kanske vill sänka multipeln för att kunna köra ännu högre fsb eller så kanske man har nått högsta möjliga fsb och vill prova om det går att få ur någr mhz till ur processorn genom att höja multipeln.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidrone
Nästan alla barton v39+ är låsta (går ej att ändra multipel. Fsb och vcore går bra). Dessa går att låsa. Läs här hur: http://www.ocworkbench.com/2004/guides/unlockbartonwk43/unloc...

Jag tror inte nån vill låsa sin barton prolle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
XP2500+ och XP2600+ är fabrikslåsta efter tillverkningsvecka 39. Övriga XP modeller tror jag inte är låsta (XP2800, XP3000 och XP3200+). Tillverkningsvecka står på processorn i form av "0339". Än såläge så vet i alla fall inte jag hur man låser upp dom. Det skulle väl vara någon pinmodd som tidigare är nämt i tråden som kanske fungerar.

Jodå alla AMDs processorer förutom FX och mobile serien är låsta.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”