Permalänk

Göra chassi utav kolfiber?

Går det att göra ett chassi utav kolfiber?
Om det nu går..
hur svårt är det..?
hur mycket kostar kolfiber?

(får ursäkta att det blev så kort..)

Permalänk

går ja..
svårt.. typ som med glasfiber.. mer efterarbete för fint resultat..
finns massa olika slags kolfiber/carbon vävar med olika möster osv.. börjar nog runt 400kr m2 och går upp til några tusen kr m2 och det går ju åt en del väv.. sedan finns ju färdiga stavar o profiler o köpa på diverse hobby afärer.. kostar en hel del dom med..
billigast blir d om man bygger stommen i glasfiber och klär med kolfiber.. men mycket jobb och man förlorar lite utav kolfiberns lätta vikt..

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!

Permalänk
Medlem

hmm....jo det är ju fullt möjligt att tillverka, men det blir kanske GANSKA dyrt
har inte jättekoll på hur man formar kolfiber men jag har för mig at man värmer det för att böja det...

pris:
http://www.biscaya.com/kolfiber.htm

kanske inte riktigt vad du söker men det kan kanske ge en ide om vad det går på.

MVH Andreas (duzchips dödspolare aka AMD_MANNEN)

Visa signatur

[ ... ]

Permalänk
Medlem

klart det går. men inget jag skulle prova på sådär direkt.

för:
1. ruskigt dyrt
2. ruskigt svårt, speciellt om man aldrig gjort det förut.

och även om du gör det i glasfiber o sen klär med kolfiber är det inte lätt o blir ändå relativt dyrt. ska det vara i glasfiber o sen klätt me kolfiber, räkna med 2-3000. då räknat med att du inte misslykas me nått. ska du göra i kolfiber rakt igenom, så skulle i alla fall jag räkna med nära 5-7000 kr jag menar, bara till en datasida går det åt 3-4 lager (kanske mer) a 0,5 m2 vilket resulterar i 800 kr bara för en sida. tror dock att det blir mer o så va gör man om man misslyckas

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Aj då, ser ut som att det verkar vara ruskigt dyrt och lär vara ruskigt svårt att hantera..

Får väl komma på något annat sätt hur jag kan göra ett stabilt, ovanligt chassi i vår/sommar (ett stort projekt hade jag tänkt..)

Förslag?

Permalänk
Medlem

Lämna in till någon proffs istället då?

Visa signatur

Hyvää Joulua!

Permalänk
Medlem

Moddg33k
Och du ska kalla dig moddg33k..
Själva grejen är ju att man vill göra allting själv.
Åtminstone grunden liksom.

Visa signatur

Opteron 144 265x9 :E

Jag har en anmärkning för jag är en badboy! :)

Permalänk
Medlem

Gör ett i glasfiber och kasta på fejk kolfiber vinylfilm
Eller bygg i alu, det är lättarbetat, och rellativt lätt material.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[AMD64 3500+ Venice @ 2604mhz med Scythe Ninja - Asrock DualSata - Kingston vRAM 1.5GB - Sapphire x1950xt - 580gb HDD - Chieftec Mesh - Corsair 620 - G15 och MX500 - Samsung 913N]

Permalänk

om det hade funnits chassin i kolfiber på marknaden skulle jag lätt köpt ett
skulle ju inte vägt mer än 2-3 kg på ett miditower...

Visa signatur

[AMD Athlon64 4400+ ][Geforce 8800GTS][ASUS M4N-SLI]
[3x300gb i RAID0, 500 gig och en 74gb raptor = 1474 GB]