Permalänk

Grossist av datorkomponenter

Jag vet att ämnet tagits upp förut och jag har läst de aktuella trådarna utan att bli riktigt nöjd.

Vad hittar jag en riktigt billig grossist av datorkomponenter?

Har bland annat kollat denna lista: http://itbranschen.idg.se/tjanster/listor/

och anmält mej som återförsäljare till flera av dem. Men jag får fortfarande inte de priser jag vill komma åt.

Är det en omöjlighet idag att komma ner i priser jämfört med t.ex datorbutiken?

Permalänk
Medlem

Har inte datorbutiken och likn. låga priser pga att de fuskar lite med momsen? Har 'hört' (dvs ingen säker källa) att de låtsas sälja till europa (dvs utanför sverige) och slipper därmed momsen.

Permalänk

Det tycker jag låter väldigt skumt... Hur skulle de komma förbi det? Momsen är ju inte något som vi som företagare betalar det är ju slutkonsumenten som betalar...

Har idag fått ihop ett pris som jag ändå är ganska nöjd med men vill fortfarande komma ner i pris... Detta är väl ganska prisvärt? http://www2.blocket.se/view/2253843.htm?l=0&c=1&city=0

Permalänk

Grabben lösenordet är VOLYM.
Om du springer och köper pö om pö så blir grossist priser högt. Men om du som DB och komplett köper tex HD/Processorer och dyl i paket om 100+ så blir hanterings kostnaden/vara för grossisten betydligt mindre.

Sedan tror jag inte att någon lyckas i större utströckning fuska med momsen. Kanske någon som kör sin fima hemma i lgh. Men med stor omsättnig blir skatteverket alltid intresserad av din bokföring.

/NN

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk

Nee, fuska med momsen är nog inget man lyckas med i större utsträckning kolla på universaltelecom t.ex som fick en skattesmäll på ca 97 miljoner nu.

Klart man får lägra pris vid större volymer men jag vet de som ligger bra till utan att behöva köpa stora volymer http://www.netcomdata.se/ är ett bra exempel... Men de vägrar ge ut namnet på grossisterna. :/

Permalänk
Medlem

Tror ni totalt missförstått detta.

Grossister säljer inte till andra än registrerade avtalskunder. Dessa får rabatt i proportion till hur mycket dom köper, enligt avtal.

Köper du för några millar om året - ja då lär det bli några procent i rabatt. Men att köpa för några futtiga 100 000 SEK ger inget.

Permalänk
Medlem

Det räcker inte med Volym. Det måste till att du köper in direkt från resp märkesleverantör.
bara volym från ngn av de som är listade ger dig bara 0.5 till 2.0% - Så glöm det.

Visst måste det fifflas rejält - eller till att köpa in dirket från ibm eller ati eller nvida - men då räcker inte 100 000 eller ngr mille, det behövs mera kosing då.......

O hänvisa till en som säger att de har lägsta pris garanti. På Vad
Snarare högsta pris garanti.

http://www.netcomdata.se/dat_pak/P4_2800P.htm

¤ datorlåda: BLACK P4 MIDITOWER ATX 350W Kan du köpa för 400-600:-
¤ moderkort: ABIT ATX VT7 P4 VIA PT880 2DDR SATA RAID nästa det billigaste moderkorte som finns eller? går att köpa för 650-800:-
¤ processor: PENTIUM4-2800MHz FSB 800MHz /1024Kb CACHE Hyper-Threading BOX 1700:-
¤ grafik: GeForce FX5200 TV-OUT DVI 128MB 600:-- 700:-
¤ hårddisk: HD 80GB HITACHI DESKSTAR .7K250 700-800
¤ ljud: Audio audio 6-channel audio S/PDIF-out ingår
¤ nätverk: LAN 10/100 NÄTVERKSKORT ingår
¤ USB2.0: Integrated 6 USB2.0 ports ingår
¤ CD-brännare LITE-ON 52X/32X/52X 375:-
¤ floppy drive: SAMSUNG 3,5" 1,44MB 100:-
¤ Logitech Tangentbord Internet Svart 300:-
¤ Logitech Mus Optisk Scroll 50-150:-

4875- 5525:- Om man komponerar det själv. (tagit lite priser på olika ställen)
Så 5800:- e väl inte billigt
med skärm e det högsta pris garanti jaaaaa

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Samsung 17" 753DFX DynaFlat Silver TCO99 - 3 ÅRS UTBYTES PÅ PLATS GARANTI
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
PRIS:

5800KR utan skärm

71900KR med skärm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nome_Nescio
Grabben lösenordet är VOLYM.
Om du springer och köper pö om pö så blir grossist priser högt. Men om du som DB och komplett köper tex HD/Processorer och dyl i paket om 100+ så blir hanterings kostnaden/vara för grossisten betydligt mindre.

Sedan tror jag inte att någon lyckas i större utströckning fuska med momsen. Kanske någon som kör sin fima hemma i lgh. Men med stor omsättnig blir skatteverket alltid intresserad av din bokföring.

/NN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reg edit

71900KR med skärm

dyr skärm ...:rolleyes:

Permalänk
Medlem

Åk ner till Kina och köp dator-delar så får ni det billigt...

Permalänk

Skillnaden är att de inte har nån lager kostnad alls, de har ju i praktiken inget på lager och det gör att de kan hålla låga priser, de ser förmodligen aldrig det vi beställer utan bara "skyfflar" prylar åt ett håll o pengar rätt ner i fickan...

Permalänk
Medlem

Jag har inte heller en aning hur de fixar dessa priser de håller.

Har jobbat ett halvår med att sälja diverse prylar till företag. IBM datorer och samsungskärmar och div märkesprodukter.

Men fan när man ska köpa en enskild processor så är det mycket billigare att köpa den från db.com än från de grossister som finns i Sveige.

Iaf Scribona, Ingram Micro, SMG, GNT... you name it.

Trodde att jag enkelt och billigt uppgradera min dator genom jobbet men hur jag än vred och vände på det så var det ändå billigare från db.com när väl beställningen gjordes.

Så de måste besälla enorma kvantiteter från utlandet eller liknande för att kunna hålla de priser de gör och dessutom gå med vinst.

Permalänk
Medlem

Det GÅR att hitta lägre priser hos dist i Sverige än hos butik. Men att tävla om pris är bara dårskap, ingen tjänar på det. Inte ens kunden som inte har någonstans att göra av sina trasiga grejer när butiken konkat och ingen vill åta sig garantin som ändå finns kvar, då önskar man att man ändå gav 500:- mer för den där datorn den där gången... TCO!

Visa signatur

-----------------------------------
My Fist Is The Divine Power

Permalänk
Medlem

Slutet för detaljhandel

Jag körde databutik under 80-90 talet, omsatte några miljoner.
Men sedan kroknade grossisterna ock ville bara sälja till volymhandel.
Då blev det lite kört för oss som inte hade Wallenbergarna o. Dyl. I ryggen
Det är än värre idag, skulle man mot förmodan handla något från tillverkare/grossist så blir priserna skyhöga, de har nämligen fleråriga avtal med volymgrossar och volymbutiker som t.ex. Giganten.
Glöm detaljhandel o sverige, inrikta dig på samma som alla andra, dina färdigheter och en tjänst eller en vara där du är inkluderad, dig kan man inte konkurrera bort, så länge du är ”bäst”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beaver3:

Jag körde databutik under 80-90 talet, omsatte några miljoner.
Men sedan kroknade grossisterna ock ville bara sälja till volymhandel.
Då blev det lite kört för oss som inte hade Wallenbergarna o. Dyl. I ryggen
Det är än värre idag, skulle man mot förmodan handla något från tillverkare/grossist så blir priserna skyhöga, de har nämligen fleråriga avtal med volymgrossar och volymbutiker som t.ex. Giganten.
Glöm detaljhandel o sverige, inrikta dig på samma som alla andra, dina färdigheter och en tjänst eller en vara där du är inkluderad, dig kan man inte konkurrera bort, så länge du är ”bäst”

Du noterade inte att tråden är 19 år gammal?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Du noterade inte att tråden är 19 år gammal?

Lite skön necrofeeling så här på onsdagskvisten

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.