Permalänk
Medlem

Har letat som en tok, (Säkring)

Hej, idag gick min Sansui 661 förstärkare sönder...
Min ögonsten om man säger så
Jag öppnade den och till min förtjusning hittade jag en trasig glassäkring, å hoppas nu att det e denna som har gått bara, jag har letat i 1-2 timmar nu efter en glassäkring som denna,
(250v 4a) vart kan man finna denna lilla säkring som mäter
1,5cm-längden
0,4cm-"bredden"
Tack för svar

Ps, hoppas detta var denna "del av forumet" som passar bäst till min fråga, annars ber jag en moderator flytta på den

Visa signatur

Win Xp, xp2400+ 1024ddram Geforce 2 v.7700 Deluxe 32mb tv-in tv-ut

Permalänk

du kan även skaffa en som är på 5 eller 6 a om du så vill,

kollat på elfa? de har nog det mesta.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

funkar det med högre Amp ?
ok, ska kolla in elfa

Edit: har nu kollat på elfa men kan ej hitta nått på deras sida, hittar inte mkt glassäkringar där inte :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk

12-396-4 eller 12-303-4 hos classe

du ska ALDRIG använda en som har högre värde än den som sitter där från början dvs det går inte bra med en som är på 5 eller 6A då finns det stor risk att du bränner hela förstärkaren ist..

en säkring e just det som det heter en säkring för att saker å ting inte ska gå sönder.. använder du en som e för stark så kan strömen bli för hög i kretsarna så den bränns..!!!

edit: däremot kan det funka med å sätta dit en som är mindre men risken finns att du bränner den säkringen ganska fort.. men det funkar som nödlösning..

//Jim

Visa signatur

"Viam inveniam aut faciam" "Stultus est sicut stultus facit"
MSN:jimc_83@hotmail.com ICQ:244952016 jim.karlsson@telia.com

Permalänk
Medlem

Jo, frohike
dessa såg jag med, har inte dessa fel mått ?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BBJB
Jo, frohike
dessa såg jag med, har inte dessa fel mått ?

ta ett skjutmått å mät med så får du exakta mått på hur måtten på säkringen är..
Du skrev ju bara "ca" mått å då har du väl mätt med tumstock eller mammas måttband

det finns standardmått på hur stora säkringar ska vara..

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Om 5*20mm passar så finns de hos Clas Ohlson. 22:-/10st.
Man kan ju alltid hoppas att bara säkringen gått sönder. Det brukar annars vara tecken på att nåt är galet när säkringen går.

Förresten så borde närmsta Tv-verkstad ha såna hemma.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Du skrev ju själv 15 mm och 4 mm.. Hur kan de då va fel mått?

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att det e säkringen, har haft den inom familjen i ca 10-20 år, alldrig varit problem med den, den startar å allting, men "klickar" inte till i början som den alltid gjort, å inga signaler skickas till högtalarna, så man får väll hoppas, värt ett försök iaf,

Edit: videfix, kan du skicka produkt nr på säkringen på claes ohlson,
Hittar säkringar där på 4a, men det står inte vilken V dom ligger på

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jim_the_one
12-396-4 eller 12-303-4 hos classe

du ska ALDRIG använda en som har högre värde än den som sitter där från början dvs det går inte bra med en som är på 5 eller 6A då finns det stor risk att du bränner hela förstärkaren ist..

en säkring e just det som det heter en säkring för att saker å ting inte ska gå sönder.. använder du en som e för stark så kan strömen bli för hög i kretsarna så den bränns..!!!

edit: däremot kan det funka med å sätta dit en som är mindre men risken finns att du bränner den säkringen ganska fort.. men det funkar som nödlösning..

//Jim

inte bara förstärkaren som kan gå sönder... hus brukar hålla dåligt när dom står i lågor också har jag hört

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VikHe
inte bara förstärkaren som kan gå sönder... hus brukar hålla dåligt när dom står i lågor också har jag hört

ROFL!!!

33-041-44 @ ELFA

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk
Medlem

BBJB: Står det inte något om volt är det till 99.9999% 250V/125V. De e dom ända säkringer jag använder.

Permalänk
Medlem

Om de inte passar är det väl bara att dra fram lödkolven och löda fast säkringen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CatscaN^Tim
du kan även skaffa en som är på 5 eller 6 a om du så vill,

kollat på elfa? de har nog det mesta.

Nej du ska inte gå upp, för säkringen kan ju ha gått för att de har hänt nått knas med förstärkaren,
så skaffa fram en multimeter å mät upp i säkringsplatsen om de är typ ren kortis eller om säkringen gick pga ren utmattning av säkring

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VikHe

hehe.. håller med..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jim_the_one
hehe.. håller med..

Det finns på vilken bensinmack som helst också!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roadspig
Det finns på vilken bensinmack som helst också!

nä det e nog inte så säkert.. tycker att dom flesta "mackar" har blivit mer eller mindre en mataffär

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
Om 5*20mm passar så finns de hos Clas Ohlson. 22:-/10st.
Man kan ju alltid hoppas att bara säkringen gått sönder. Det brukar annars vara tecken på att nåt är galet när säkringen går.

Förresten så borde närmsta Tv-verkstad ha såna hemma.

Du, min skärm är inne på sin tredje säkring nu... Bakstycket glappar också så jag har svårt att ha på "skalet"...

Men den funkar

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?