Pipande hårddiskar?

Permalänk
Hedersmedlem

Pipande hårddiskar?

Hej!

Har ett ytterst märkligt problem; mina hårddiskar piper underligt då och då. Det är ungefär samma pip som när man trycker in för många tangenter på tangentbordet fast lite mer högfrekvent. Detta händer endast när jag spelar spelet Counter-Strike. Har kört diagnostik på samtliga hårddiskar utan problem och aktiverat S.M.A.R.T. i BIOS, så jag tvivlar på att det är något slags hårdvarufel. Jag har rätt många hårddiskar i datorn så jag kan ej klura ut eller höra vilken disk det är som piper, men jag tror det kan vara någon av mina nya Samsung 160 GB:are. Har kollat SMART-attributen med DTemp och inga är fel där. Det är jobbigt som tusan i Counter-Strike då pipen genererar HD-lagg.

Någon som vet något eller har haft samma problem?

Kör Samsungarna på en Promise ATA133 TX2-kontroller med senaste BIOS och drivrutiner.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Är det kanske pc-speakern som tjuten? Kanske är kontrollern det är fel på.

Visa signatur

What ain't no country I ever heard of! Do they speak english in What? - Jules Winnfield

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oskis
Är det kanske pc-speakern som tjuten? Kanske är kontrollern det är fel på.

Det piper inte från kontrollern, så mycket har jag lyssnat. Det låter inte som PC-speakern, utan från en disk. Verkar skumt ifall det kommer från pc-speakern när jag lirar Counter-Strike, inte direkt vettigt

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Jag har samma högfrekventa ljud när en av hårddiskarna arbetar (WD 80gig 8 cache), den låter som f*n då den arbetar och man lägger in filer till den.. Efter detta har jag helt enkelt sluta använda den.. (<Onödigt> Ska lämna in den på DH och se om de kan fixa den </Onödigt>)

Låter det _endast_ i Counter-Strike? Inte även när datorn, och hårddiskarna belastas hårt? Mycket konstigt.

Vore konstigt om hårddiskar ska låta högfrekvent, lär nog vara fel på någon av dem, men vilken... Lite svårt för dig som har många HDDS.. Om du har tid/lust kan du ju alltid köra uteslutningsmetoden och testa vilken / vilka som tjuter.. Skulle jag nog gjort.

Visa signatur

[Processor] AMD XP Barton 2500+@3200+ | [Moderkort] ABIT NF7-S rev 2.0 | [RAM] 2x 256 TwinMOS 400 DDR | Gainward Gf4 ti4200 128 megs Golden, | [HDD] 80 gigs Western, 160 gigs Maxtor, 200 gig Maxtor x2 = 640 gig. |[Chassi] Neonlight

Permalänk
Hedersmedlem

Har kommit fram att det verkligen är PC-speakern som låter. Problemet är dock om möjligt ännu sjukare än innan. Det händer alltså när jag trycker in för många tangenter, vilket är normalt, men om jag gjort det en gång slutar det inte pipa, det låter ungefär som nedräkningen när en bomb ska sprängas i Counter-Strike, fast från PC-speakern? En ny feature i Counter-Strike 1.6?

Får nog rycka ut PC-speakern och leva med HD-laggen.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Hade samma problem häromdan, det konstiga ljudet har försvunnit nu. Problemet löste sig jag formaterade om. (detta funkade inte, eftersom hårdisken var skadad) så jag fick köra en LOFORMAT på disken och sedan formatera -> installera om win (2k) ljudet borta...

På tal om Hårddisk-lagg så led jag av det innan, ljudet hördes när disken stannade upp (vid en skadad del av disken) Men nu rullar allt stabilt

Har en Seagate 160 S-Ata om någon undrar

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Atomico
Hade samma problem häromdan, det konstiga ljudet har försvunnit nu. Problemet löste sig jag formaterade om. (detta funkade inte, eftersom hårdisken var skadad) så jag fick köra en LOFORMAT på disken och sedan formatera -> installera om win (2k) ljudet borta...

På tal om Hårddisk-lagg så led jag av det innan, ljudet hördes när disken stannade upp (vid en skadad del av disken) Men nu rullar allt stabilt

Har en Seagate 160 S-Ata om någon undrar

Problem att det pep bara då och då eller när du spelade Counter-Strike?

Jag kör en Raptor som speldisk och en Raptor som Windows-disk för tillfället.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Problem att det pep bara då och då eller när du spelade Counter-Strike?

Jag kör en Raptor som speldisk och en Raptor som Windows-disk för tillfället.

Jag spelar inte counter-strike... pipen hördes ibland bara. Raptor säger du??? är dom bra eller? Känner du skillnad på dom om man jämför med en 7200rpm: are

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Atomico
Jag spelar inte counter-strike... pipen hördes ibland bara. Raptor säger du??? är dom bra eller? Känner du skillnad på dom om man jämför med en 7200rpm: are

Svaret är ja, och det finns hundratals inlägg om det på forumet ifall du använder sök.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+