Permalänk
Medlem

Borra i plexiglas

Skulle ta och borra ett par hål i en tunn skiva plexiglas jag har liggande.

Hålen ska ha en diameter på 30mm och jag har med andra ord ingen stålborr i den storleken så jag testade med en ställbar träborr.

Detta gick helt ok i början men efter ett tag så började det lukta lite bränd plast. Sket dock i detta och borrade på vilket verkade fungera helt ok.

Nu till frågan, ska man ha speciella borrar till plexi eller är det bara att köra med dom borrar man har? Det blev ju trotts allt ett rätt ok hål även om doften av bränd plast talade lite illa.

Permalänk
Medlem

När jag pratade med min lokala glasmästare så sa han att hade man bara välskötta bra borr så skulle det gå jättebra med vanliga borr för t.ex trä.

Permalänk
Medlem

Det finns något som heter trapp borr som funkar mkt bra till att borra i plast . dock e dom ganska dyra . Om du ska borra med den borren du har borra lite itaget då så det får lite kyla i mellan

Permalänk
Medlem

jag borrade i mitt plexi med en vanlig träbor, löst tryck och lågt varv bara, gick felfritt.

Visa signatur

"It takes a big man to cry, but it takes a man with a rail gun to laugh at the big man crying."

Permalänk

jag ahr läst nånstans at om man smörjde borren med vaselin så skulle hålen bli snyggare invändigt, inte så mjölkiga. Vet dock inte om de e sant.
Kan någon förklara hur man får glasklara hål?

Permalänk
Medlem

Du får slipa och polera dom efteråt, kan förstås vara svårt med mindre hål

Visa signatur

Grabbar med hjärna kör bil med stjärna

Permalänk
Medlem

Vad kostar en bit plexi, skulle t.ex. behöva en bit 36*39. Någon som har en aning?

Visa signatur

xp2600+@3000+,ASrock K7S8X, 512 pc3200, 2*maxtor 80gb and gfx 5200
xbox 360 såklart=)

Permalänk
Medlem

tjocklek? Jag köpte en 26*28 6mm för 120kr....

Visa signatur

Det är väl ingen gas i CCFL? Insidan är väl målad med flouricerande färg som sedan beyses med UV-ljus?
- Fräsbanan

Permalänk

ja köpte min skiva för 50:- den va 700*500*5mm fick den billigt för den va sneskuren

120:- för nästan 3 cm plexi är väldigt dyrt.

Visa signatur

Overloaded

Permalänk
Medlem

Ok, vet inte vad som kan vara lagom men 4-6 mm skulle nog behövas...

tack för prisuppgifterna;)

Visa signatur

xp2600+@3000+,ASrock K7S8X, 512 pc3200, 2*maxtor 80gb and gfx 5200
xbox 360 såklart=)

Permalänk
Medlem

Kolla nån av Orac3 artiklarna på bit-tech, han borrar i plexi där och berättar lite om borr och vad han använde som substitut för de dyra plexiglas-borr som finns.

Permalänk
Medlem

Min plexibit till glowpaden (ca 25*30*8mm) kostade 42kr hos den lokala glasmästaren.
När jag fräste i den och arbetade så smällte också plexit när man arbetade längre pass på grund utav värmen så tar du låg hastighet och inte trycker för hårt så ska det nog inte vara några problem!

Visa signatur

Asus P8z68-V PRO <> Intel Corei7 2600k <> 16gb Corsair Vengeance blue <> Geforce GTX 580 3gb <> Crucial m4 128gb SSD <> WDC 1TB <> Corsair gold 850W <> Antec Kühler 620 <> Corsair Carbide 400