Permalänk
Avstängd

Kroma,annat alternativ än autosol?

Någon som vet om det finns något annat alternativ än autosol?Kanske går att få upp finishen med vanlig rubbing eller bilvax?Tänkte mest efter som tuberna med autosol är så små.För att kroma ett helt chassi lär det väl gå åt en 5-10 tuber?

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Man kan köpa 1kg burkar med autosol på t.ex clas ohlson....

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk

Det är i princip omöjligt att polera upp en finish som är lika blank som äkta krom, men nästan går ju om man är envis
Det finns ett medel som heter rubbing. Det kan man köpa på t.ex OK, och finns i en fyrkantig plåtburk med runda hörn. Medlet är röd-orange i färgen, och en aning grövre än autosol. Det kan man ju grunda med, och sen toppa med en omgång autosol.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk

o sen polish

rekommederar dig att kollla på
metku.net

Permalänk
Avstängd
Citat:

MadModder skrev:

Det är i princip omöjligt att polera upp en finish som är lika blank som äkta krom, men nästan går ju om man är envis

Precis som om jag orkar åka till Ok bara för att köpa Rubbing?Då kan man ju lika bra gå på Jula och köpa det(då jag jobbar där)?Det är ju i princip samma sak

Citat:

killernils skrev:
o sen polish

Metku har jag redan kollat på och tycker inte det var något vidare snyggt

Kollade på en annan sida där en kille hade kromat hela sitt chassi..Det var sweeeeeeet..Var därifrån jag tog insperationen till det hela.

Offtopic:Kan man spegeltona en plastfront så att det får lika bra spegling som övriga chassit?Det är väl bara att ta rubbing på det hela och sen polish?

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk

Hade snubben kromat sitt chassi? Alltså inte polerat det? Krom är en metall, som man lägger på ytan av något annat för att få en spegelblank yta. Detta görs med elektrolys.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Avstängd

Det kan jag inte svara på till 100% då det inte är angivet.Men eftersom lådan var en gammal atx låda från 98 eller så.Så antar jag att han har polerat upp skiten med autosol eller polish

Visa signatur

Permalänk
Medlem

SÅ NI MENAR ATT MAN SKA POLERA SITT CHASSI.. Å SÅ TIL SIST SÅ SER DET UT SOM KROM??

Visa signatur

p4 2,8ghz @ 3,2 800mzh bus --- twinmos original pc3200 512ddr --- geforce fx5800 128mb

Permalänk

Så du menar att Caps-Lock är en annan lösning?

Visa signatur

-: Abit NF7 : AMD Athlon XP 2500+@2200MHz : ATI Radeon 9800 Pro : 2*512GB Corsair DDR SDRAM PC3200 : Hitach Deskstar 7k250 80GB : Seagate Barracuda 160GB : Waterchill L30 Entry : Aqua Computer Airplex EVO 120 : <40*C idle :-

Permalänk
Medlem

ska man ta bort färgen och sen börja klibba med autosol?? måste berätta!!

Visa signatur

p4 2,8ghz @ 3,2 800mzh bus --- twinmos original pc3200 512ddr --- geforce fx5800 128mb

Permalänk
Medlem

Antan88: Kolla in denna guide så får du se hur man kan göra
http://www.metku.net/index.html?sect=view&n=1&path=mods/shiny...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H@sse

Den där guiden ger inte direkt mycket i mina ögon..Så förklara gärna,som jag fattar det så kladdar man på lite autosol på en "trasa" och börjar polera?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du vill få en fin yta så får du först slipa bort färgen med lämpligt sandpapper eller så, sen får du ta finare och finare sandpapper eller våtslippapper tills du har en nästan fin yta, sen kan du börja gå på med rubbing och sen autosol eller endast autosol om du har slipat riktigt bra innan..

om du tar ett för grovt slippapper innan du kör med autosol kommer där fortfarande vara kvar repor som inte autosolen lyckas få bort...

Har nästan lyckats få en del av mitt nätagg att bli helt spegelblankt, men jag hade bara slippapper med kronstorlek(eller vad det är) 600 så även om den till största delen är spegelblank så om ljus infaller från sidan så kan man se repor.. Ska i dagarna införskaffa lite bättre grejor och gå på det igen..

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Avstängd

Okej,jag personligen använder våtslippapper på 600 och det ger oftast inga repor..Får se hur det går.Ska nog inhandla autosol i morgon(1 kg burk) så har jag något och göra sen på Fredag

Det är ingen som vet ett bra märke på polish?Tror ni det duger fint med polish som man köper på Classes?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H@sse

Coolt.. sådär vill ja åxzå göra.. men jag har en plastfront =( (antec plusview1000AMG)
Men d var riiktigt snyggt iaf

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Terminator
Coolt.. sådär vill ja åxzå göra.. men jag har en plastfront =( (antec plusview1000AMG)
Men d var riiktigt snyggt iaf

Du kan ju alltid prova och spegeltona?Sen när du vet resultatet så kan du ju skriva om det fungerar bra.Så slipper jag förstora min datorn

Visa signatur

Permalänk

haha =)=), antingen kan ja kanske spruta på crome-färg sm ja köper på ok eller nått... d kanske skullefunka ska testa mig fram lite när ja har lite mer pengar

Permalänk
Avstängd

Hmm..tror mer det blir som plastfolie på fronten :P..Vågar inte ens tänka på hur det skulle bli

Visa signatur

Permalänk

men, om man ruggar upp ytan me sandpapper så borde det väl fästa?

annars får ja ta superlim å limma fast färgen... :P:P haha =)=)=)

Permalänk

Jag vet inte riktigt hur man gör med kromningen. Men har en jobbarpolare som kromar saker o han har iallafall fått söka tillstånd för att få ha de kemikalier som krävs. Så jag antar att det krävs en del grajer sen om det är speciellt svårt vet jag inte.

Det jag kommer ihåg från hans förklaringar är också att han använder typ en transformator. Och den ska ha så låg spänning som möjligt men hög ström. Vet dock inte i vilken del av kromningen han använder det till.

Kan höra mer med han imorgon o se vad han säger.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Palleballe skrev:
Jag vet inte riktigt hur man gör med kromningen. Men har en jobbarpolare som kromar saker o han har iallafall fått söka tillstånd för att få ha de kemikalier som krävs. Så jag antar att det krävs en del grajer sen om det är speciellt svårt vet jag inte.

Din jobbarkompis gör förmodligen äkta kromning i sådana fall med elektroblaablaa..det vi pratar om är att göra den billiga versionen med Autosol,mer känt som fusksättet

Citat:

Terminator skrev:
men, om man ruggar upp ytan me sandpapper så borde det väl fästa?

annars får ja ta superlim å limma fast färgen... :P:P haha =)=)=)

Jo det lär fungera.Kan dock bara tänka på aluminiumfolie när jag tänker på slutresultatet dock.Själv har jag bara använt fälgfärg när jag målade om min gamla AT-burk

Visa signatur

Permalänk

Ok... ja får prova mig fram sen då hehe...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadModder
Hade snubben kromat sitt chassi? Alltså inte polerat det? Krom är en metall, som man lägger på ytan av något annat för att få en spegelblank yta. Detta görs med elektrolys.

Är inte krom en blandning av många metaller? alltså en legering

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RasmusB
Är inte krom en blandning av många metaller? alltså en legering

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadModder

Visa signatur
Permalänk

Joye: Det där inlägget var totalt onödigt? Att citera någon annan brukar man göra för att man har någonting att tillägga eller ifrågasätta.

Mycket omoget beteénde!

Permalänk
Citat:

Joye: Det där inlägget var totalt onödigt? Att citera någon annan brukar man göra för att man har någonting att tillägga eller ifrågasätta.

Mycket omoget beteénde!

Han svarde på frågan om legering genom att citaera ett svar som hade skrivits längre upp i tråden.

läs hela tråden nästa gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Mycket omoget beteénde!

Att svara på en fråga är inte omoget, att skriva också som "åxzå" är det däremot.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Terminator: han bara visade svaret som fanns längre upp i tråden det är väll däremot omoget att leka minimoderator.

Visa signatur

"man skall inte kasta pil i gummibåt"

Permalänk
Medlem

Re: Kroma,annat alternativ än autosol?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjRaven
Tänkte mest efter som tuberna med autosol är så små.För att kroma ett helt chassi lär det väl gå åt en 5-10 tuber?

Nja så mycket går det inte åt! Om jag själv skulle göra det skulle jag göra så här:

1. Slipa bort färgen med ett relativt fin papper (500-1000)
2. Forsätt att slipa ytan ytterligare med gradvis finare papper Typ ner till 4000.
3. Kör med autosol eller finare pasta, dvs med mindre partkelstorlek.

Själva har jag använt denna metod till delar till bilen. Men då avslutade jag med en 1 micron diamantsuspension. Då blev det en grymm yta!

Visa signatur

2800+, NF7-S 1024 Mb, 9800 pro,
Zalman 7000 Cu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjRaven
Din jobbarkompis gör förmodligen äkta kromning i sådana fall med elektroblaablaa..det vi pratar om är att göra den billiga versionen med Autosol,mer känt som fusksättet

Ja det är sånt han håller på med. Så det är inte lönt o rabbla upp allt? Han har till och med ritat o berättat för mig

Nickelsulfat, Nickelklorid och Borsyra o allt man använder? Om nån är intresserad så kan jag försöka rita o berätta så gott det går.

Han sa aäven att det finns 4 tjocka böcker från Bonniers att läsa om just elektrolyt"kromning".