Permalänk
Medlem

Köpa ny "sommar"-bärbar

Japp, tänkte mig att köpa en bärbar att ha under sommaren, då det är roligt att ha en egen dator då man är hemma hos mamma och säger hej

Kollat runt en hel del, men vet varken ut eller in. Hittar inget som känns bra och vet inte vilka märken som är bu eller bä.

Vill ha en "billig" bärbar.
Med "lång" batteritid.
Minst en firewire port.
Gärna 512 mb RAM också.
15" skärm (mycket roligare än 14.1" ).

Hur är det med grafikkorten i bärbara, de flesta som jag kollat på har något : "Intel Super Extrem Mobile bla bla bla" etc. Vad motsvara de vanliga stationära grafikkort?

Hur är AMD på den mobila marknaden?, hittar nästan bara Intel basserade datorer..

Visa signatur

£$
Niemand kennt den Tod

Permalänk
Medlem

hur mycket pengar har du?

Permalänk
Medlem

Ja just det

Jag har så mycket pengar det krävs, men bara för det vill jag inte ha någon monster maskin för 20.000. Men, billigare = bättre så länge dator uppfyller kraven (battertid, etc.etc). Under 10.000 vore bäst, men jag har svårt att hitta något för under 10k och med 512 mb RAM.

Visa signatur

£$
Niemand kennt den Tod

Permalänk
Medlem

Bärbara PC brukar ha dåliga batteritider. Mac däremot har bra batteritider men du kommer upp i en kostnad på runt 20k om du ska köpa en 15" powerbook

Permalänk

Toke: Fel.

Köp en Centrino-dator. En bärbar PC med bra batteritid, inbyggt wlan o.s.v.

Permalänk
Medlem

Pentium M = Centrino eller? (som jag läst är det det...men, man vet aldrig)

Föresten, 256 vs 512 mb RAM i en bärbar, är det lika stor skillnad som för stationära?

Sedan är MAC inget val, kanske jag skulle ha skrivit, men är inte kompis någonstans med hur de fungerar. Bara dåliga erfarenheter...

Visa signatur

£$
Niemand kennt den Tod

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sabbers
Pentium M = Centrino eller? (som jag läst är det det...men, man vet aldrig)

Centrino är "paketet", med bla WLan.

Pentium M är benämningen på Intels mest mobila processor. De senaste varianterna heter "Banias" och den nya "Dothan".

Och visst skall man ha Centrino om man man köper en bärbar PC idag.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Satt och letade efter lite bärbara i det billigare segementet, och hittade denna. Iförsig lite RAM, men det är bara att köpa till..
http://www.inwarehouse.se/pb.asp?src=1&sku=k686805
Vilken enligt F-S har en batteritid på ~4 h, vilket verkar jäkligt fint jämnfört med 1.5-2.5 för andra.

Visa signatur

£$
Niemand kennt den Tod