Permalänk
Medlem

Vart hyra grävskopa ?

Jag ska gräva upp tomten på landet och då det är en yta på 100x50feet som ska grävas ned ca 50cm så behöver jag någonslags maskin- typ bulldozer. Jag har sett små maskiner
som skulle passa bra.

Men vart får man tag på dessa ? De flesta uthyrare hyr bara ut till företag osv.

!! EDIT !!

Permalänk
Medlem

Cramo hyr ut till privatpersoner, de finns över hela landet.

Visa signatur

Min signatur - inte din!

Permalänk

Med tanke på att du ska schakta bort en yta som en fotbollsplan så skulle jag nog rekommendera att kolla med ett företag som gör jobbet åt dig. Detta för att på ett smidigt sätt få bort jorden du skalar bort, har du insett själv hur mycket det kommer att bli ?
En minigrävare kostar runt 15000kr för 10 dagar hos Cramo.

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaMan
Med tanke på att du ska schakta bort en yta som en fotbollsplan så skulle jag nog rekommendera att kolla med ett företag som gör jobbet åt dig. Detta för att på ett smidigt sätt få bort jorden du skalar bort, har du insett själv hur mycket det kommer att bli ?
En minigrävare kostar runt 15000kr för 10 dagar hos Cramo.

Jorden dumpas på andra sidan tomten. Håller på och fyller ut en sluttning där så det är inga problem med det.

15000 det låter dyrt

Skrev fel i det första inlägget - Ytan är 100x50ft och inte meter.
så cirkus 30x15meter.

Permalänk

Fot, det var ett udda mått som vi knappt inte använder i Sverige :).

Men ändå, 30*15 meter är ändå en rejäl bit som ska planeras.
15000k var för 10 dagar men även om du bara hyr i 5 dagar så är det ju 7500kr plus att du kanske får hyra nån liten dumper så att du slipper forsla jord med skottkärra till slänten du ska fylla. Sen får man inte heller bortse från hur van du är vid att använda grävmaskin eller schaktmaskin. Det ser enkelt ut när ett proffs kör men det är svårt att få det att se bra ut när man själv ska gräva.

Kolla med Cramo, diskutera med dom vad du kan behöva och se vart kostnaden hamnar. Sen kan också kolla vad en firma ska ha för att fixa till din tomt.

Lycka till och glöm INTE att göra kabelutsättning före du får in en grävmaskin på tomten !

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.

Permalänk
Avstängd

Fråga runt grannar, jobbar kompisar och sätt en annons i lokal tidning.. farsan fick tag på en grävmaskin och förare för 2500kr för två dagars jobb

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd

Annonsera, det kommer ta ett tag för dig att få snits på maskinen så det lönar sig att hyra en grävmaskinist.

Visa signatur

Gör aldrig samma misstag två gånger såvida det inte lönar sig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaMan
Fot, det var ett udda mått som vi knappt inte använder i Sverige :).

Men ändå, 30*15 meter är ändå en rejäl bit som ska planeras.
15000k var för 10 dagar men även om du bara hyr i 5 dagar så är det ju 7500kr plus att du kanske får hyra nån liten dumper så att du slipper forsla jord med skottkärra till slänten du ska fylla. Sen får man inte heller bortse från hur van du är vid att använda grävmaskin eller schaktmaskin. Det ser enkelt ut när ett proffs kör men det är svårt att få det att se bra ut när man själv ska gräva.

Kolla med Cramo, diskutera med dom vad du kan behöva och se vart kostnaden hamnar. Sen kan också kolla vad en firma ska ha för att fixa till din tomt.

Lycka till och glöm INTE att göra kabelutsättning före du får in en grävmaskin på tomten !

Udda och udda - Min släkt och jag kommer från USA och där använder man ju som du kanske vet just fot som mått.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
Udda och udda - Min släkt och jag kommer från USA och där använder man ju som du kanske vet just fot som mått.

Jo jag började väl att fundera varför du använde fot istället för meter :).

Men om du nu ska gräva så måste jag påminna dig om att ringa till det lokala elverket och till Telia och där begära att dom kollar om det går ledningar där du skall gräva. Detta är gratis och är ett måste. Gräver man av en telekabel eller elkabel så blir det dyrt... fruktansvärt dyrt och vad jag vet så gäller inga försäkringar om man gräver av en kabel. Detta gäller speciellt om du ska gräva själv, en inhyrd grävare ska veta vilka regler som gäller.
Så glöm inte att ringa elverk samt telia för att låta dom markera eventuella kablar på din tomt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Spade!

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk

Re: Vart hyra mini-bulldozer

Citat:

Jag ska gräva upp tomten på landet och då det är en yta på 100x50feet som ska grävas ned ca 50cm så behöver jag någonslags maskin- typ bulldozer. Jag har sett små maskiner
som skulle passa bra.

Men vart får man tag på dessa ? De flesta uthyrare hyr bara ut till företag osv.

!! EDIT !!

Tyvärr hyr jag inte ut min grävmaskin...

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo men t.o.m där börjar de ju anamma SI-enheter. Så det kanske är en bra ide för dig oxå?

Permalänk
Medlem

Men bingo att både använda feet och cm. Bestäm dig....=)
Antingen kör du med meter, centimeter etc som resten av världen eller så kör du ditt feet i ensamhet...hehehe

Permalänk
Medlem

Var bor du?
Eller var ligger landet, rättare sagt...

Visa signatur

Goatpower.Se | DayofDefeat.Nu | DayofDefeat.Net
HDTV für die ganze familie!

Permalänk
Medlem

äh, det är ju bara 225kubikmeter jord... var en man och använd spade

Permalänk
Medlem

Det var ett jävligt gnäll då

Landstället ligger utanför nyköping - Så om det finns någon här som har en maskin till låns så tar jag den gärna