php fil som listar innehåll i en mapp

Permalänk
Avstängd

php fil som listar innehåll i en mapp

Hur gör man en php fil som listar innehåll i en mapp. Kan inget om php.

Visa signatur

| Epox 8k5a2+ | Amd 2200+@1807 mhz | 512 Mb DDR (corsair) | Radeon 9800pro (HiS IceQ) | Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

<?php $sokvag = "c:/"; $mapp = opendir($sokvag); while ($namn = readdir($mapp)) echo "$namn<br>\n"; ?>

Så, nu öppnar den c:\ och skriver ut alla kataloger/filer som finns där. Gjorde ett litet sökprogram (som söker på hårddisken) i PHP förut, kan lägga upp den här om nån vill. Gjorde den för att ingen sökning fungerade i Windows =/.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso

<?php $sokvag = "c:/"; $mapp = opendir($sokvag); while ($namn = readdir($mapp)) echo "$namn<br>\n"; ?>

Så, nu öppnar den c:\ och skriver ut alla kataloger/filer som finns där. Gjorde ett litet sökprogram (som söker på hårddisken) i PHP förut, kan lägga upp den här om nån vill. Gjorde den för att ingen sökning fungerade i Windows =/.

För att göra koden helt rätt ska den se ut så här:

<?php $sokvag = "c:/"; $mapp = opendir($sokvag); while (($namn = readdir($mapp)) !== false) echo "$namn<br>\n"; ?>

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Vad är den praktiska skillnaden?

Permalänk
Avstängd

jag vill bara ha ett script som listar filerna i en mapp på webbservern!!!

Visa signatur

| Epox 8k5a2+ | Amd 2200+@1807 mhz | 512 Mb DDR (corsair) | Radeon 9800pro (HiS IceQ) | Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

Och det har du fått, men ändra $sokvag så den pekar till rätt mapp först.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Vad är den praktiska skillnaden?

Den här: while ($namn = readdir($mapp))
funkar inte om man har en fil som heter "0".

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Medlem

Jaha, men... Vad larvigt...

Permalänk
Medlem

Haha, ja mycket
Don_Tomaso: Skulle man kunna få det där scriptet? Verkar roligt

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Har är det då, man får skriva in i vilken katalog den ska söka i (och underkataloger förståss), sen skriver den ut alla filer som har den strängen i sig.
Är ganska nöjd över mitt onödiga script, den kunde aldrig hitta filen jag ville ha (märkte till slut att den filen låg i en .zip-fil).

<form method="post"> Mapp: <input type="text" name="mapp" value="<?php echo $_POST["mapp"]; ?>"><br> Sök: <input type="text" name="fil" value="<?php echo $_POST["fil"]; ?>"><br> <input type="submit" name="sok" value="Söööök!"> </form> <?php $mapp = $_POST["mapp"]; $sok = $_POST["fil"]; if (!isset($_POST["sok"])) die(); $filer = ""; function mapp($dir) { global $filer; global $sok; $katalog = opendir($dir); while ($fil = readdir($katalog)) { if ($fil == "." || $fil == "..") continue; if (is_dir($dir."/".$fil)) mapp($dir."/".$fil); if (strstr($fil, $sok)) { $filer[] = $fil; } } } mapp($mapp); if (is_array($filer)) foreach ($filer as $fil) { echo "$fil<br>"; } else echo "Hittade inga filer"; ?>

Scriptet innehåller samma fel som jag gjorde här, slutar leta i pågående katalog om den kommer till en fil med namn 0.

Såg nu att den inte skriver ut vilken katalog filen ligger i, aja, inte mitt problem ;).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Jaha, men... Vad larvigt...

Ja, det kan man tycka.
Det var en rätt het debatt om det där på ngn php-mailinglista för ett tag sedan, annars hade jag aldrig kommit ihåg det. Det var någon som tyckte, halvt på skämt, att php i konsekvensens namn borde avbryta loopen om man träffade på filnamnet "false" också.

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.