Fraktkostnader från olika datorbutiker

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spannen
Vad jag saknar mest av allt är inte lägre fraktkostnader, utan snarare någon sorts uppskattning för att man är en trogen kund.
Jag har handlat mycket på datorbutiken i mina dagar, och vad får jag för det?

Ni borde ha någon sort guldkund/bonussystem. Tex, när man överstiger en viss summa per år, så blir det gratis frakt på allt. Kommer man över nästa snäpp får man en viss procent rabbatt o.s.v

Det om någor tror jag skulle locka kunder att hålla sig till en butik, även om det i vissa fall kanske är snäppet dyrare än andra.

Mycket vettigt förslag.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk

Mycket bra förslag! Det skall vi definitivt "klura" vidare på!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spannen
Vad jag saknar mest av allt är inte lägre fraktkostnader, utan snarare någon sorts uppskattning för att man är en trogen kund.
Jag har handlat mycket på datorbutiken i mina dagar, och vad får jag för det?

Ni borde ha någon sort guldkund/bonussystem. Tex, när man överstiger en viss summa per år, så blir det gratis frakt på allt. Kommer man över nästa snäpp får man en viss procent rabbatt o.s.v

Det om någor tror jag skulle locka kunder att hålla sig till en butik, även om det i vissa fall kanske är snäppet dyrare än andra.

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Hedersmedlem

varför inte bara lägsta möjliga pris från början och en logistikansvarig som har koll på marknaden?
Att ha fri frakt och en aning dyrare varor missgynnar ju de som beställer många artiklar i ett paket. Då betalar man sin frakt många gånger.
Ett bonussystem kan vara trevligt men vi vet alla att det är de som handlar lite eller är nya som ska betala de äldre kundernas billigare pris.
DB: Gör det enkelt och sälj till lägsta möjliga pris med lägsta möjliga frakt. Omförhandla med posten.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Vi tar idag 50 kr i enhetsfrakt ovavsett hur lite eller hur mycket du beställer. Kravet är att du betalar med kort.

Att bara diskutera fraktpriser är meningslöst. Man måste även ta med övriga kostnader som postförskottsavgfit.

Det är det totala priset priset som är av intresse för kunden.

Jacob

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Det är en svår fråga.
Men jag tycker att ibland känns det skönt när butiker har en enhetskostnad på samtliga produkter. Dock kan det priset anses bli en aning högt om man beställer en väldigt liten produkt, som t.ex. ett ramminne.

I fall som dessa skulle man kunna ha ett något lägre pris för mindre produkter (under en viss vikt), och för de produkter som väger mer kan man ha en enhetskostnad.

Kanske blev lite flummigt beskrivet, men jag hoppas ni förstår vad jag menar.

Visa signatur
Permalänk

Jag tycker Webhallen har det bästa systemet i sverige, olika fraktklasser på produkterna, handlade för förstå gången där idag, får se hur duktiga dom är...

Måste säga att Spannens förslag låter jävligt bra, bara det inte är för stora summor för gränserna. Men om man köper tex 2-3 gånger hos er som inte kostar så mycket så kanske man kan få 50% eller nått på frakten på den 3-4 beställningen, det kan väll inte kosta er så mycket eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spannen
Vad jag saknar mest av allt är inte lägre fraktkostnader, utan snarare någon sorts uppskattning för att man är en trogen kund.
Jag har handlat mycket på datorbutiken i mina dagar, och vad får jag för det?

Ni borde ha någon sort guldkund/bonussystem. Tex, när man överstiger en viss summa per år, så blir det gratis frakt på allt. Kommer man över nästa snäpp får man en viss procent rabbatt o.s.v

Det om någor tror jag skulle locka kunder att hålla sig till en butik, även om det i vissa fall kanske är snäppet dyrare än andra.

Först pratas det om att DB tog bort sina kodord för att det endast var ett fåtal som tjänade på det och för majoriteten blev det dyrare. Sedan tycker DB det låter bra att införa ett system som gör att de som handlar ofta får bättre priser, på kostnad av majoriteten, hur går det ihop??
Då kommer det bli svårare att locka nya kunder eftersom företaget mest ser till kunder de redan har, lär ju inte fungera i längden...

datorbutiken.com: Kolla din inkorg, har en fråga om ett datorpaket där:)

Permalänk
Medlem

Jag tycker fortfarande DB.com kan berätta vad som är bäst o billigast o mest lönsamt för DEM - tror de flesta kunderna kan anpassa sina beställningar rätt mkt bara man VET vad som är det absolut billigaste alternativet. Win-win-situation.. hört talats om det kanske?

/ P.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
Mycket bra förslag! Det skall vi definitivt "klura" vidare på!

Jag vill gärna ha en kommentar om hur några småsaker kan kosta uppåt 200:- i frakt.

Permalänk

Det kan de inte...lösning kommer snart...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Jag vill gärna ha en kommentar om hur några småsaker kan kosta uppåt 200:- i frakt.

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

Vad jag finner mest stötande är precis som jacobm är inne på är när nätbutiker med låga och bra priser på artiklarna, "smyg" höjer med dyr frakt och/eller andra avgifter. Eller som db, inte ens kan ha den service som kortbetalning innebär utan tvingar kunden att antingen ta på sig pf avgifter eller onödigt långa processer med förskottsbetalning via pg.

Att använda frakten som ett förtjänst medel är bara sniket och irriterande. Jag är fast förvissad om att det i ett lite längre perspektiv kostar dem kunder.

Antingen bör man som jme köra med enhetsfrakt, eller ännu bättre, debitera bara kunden den verkliga fraktkostnaden.

För att jag som kund skall nyttja mig av nätbutiker måste faktiskt min totala kostnad vara signifikant lägre än hos mina lokala butiker eftersom dessa kan erbjuda betydligt bättre service och mycket mindre strul om saker behöver returneras eller inte funkar. Att returnera en trasig hdd via db eller andra nätbutiker kan ju ta evigheter, i min lokala butik tar det 5 minuter max.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Woland
Vad jag finner mest stötande är precis som jacobm är inne på är när nätbutiker med låga och bra priser på artiklarna, "smyg" höjer med dyr frakt och/eller andra avgifter. Eller som db, inte ens kan ha den service som kortbetalning innebär utan tvingar kunden att antingen ta på sig pf avgifter eller onödigt långa processer med förskottsbetalning via pg.

Att använda frakten som ett förtjänst medel är bara sniket och irriterande. Jag är fast förvissad om att det i ett lite längre perspektiv kostar dem kunder.

Antingen bör man som jme köra med enhetsfrakt, eller ännu bättre, debitera bara kunden den verkliga fraktkostnaden.

För att jag som kund skall nyttja mig av nätbutiker måste faktiskt min totala kostnad vara signifikant lägre än hos mina lokala butiker eftersom dessa kan erbjuda betydligt bättre service och mycket mindre strul om saker behöver returneras eller inte funkar. Att returnera en trasig hdd via db eller andra nätbutiker kan ju ta evigheter, i min lokala butik tar det 5 minuter max.

Nu pratar jag ju inte om hur det fungerar för datorbutiken, utan om hur det fungerar för många andra internetbutiker. Men saken är nog att de har ett avtal med posten, om att allt som ligger på under två eller tre kilo kostar det samma. Därför vill man kanske ha en avgift för allt som hamnar inom dessa ramarna.
Det som dock känns besvärligt med datorbutikens nya regler, är att om man beställer flera olika saker, så får man en hög fraktkostnad, oavsett om det faktiskt knappt väger, eller tar någon plats. Bättre är då ifall de säger att allt som går in i minsta paketet, och också väger in mindre än en viss gräns, faktiskt debiteras vad det kostar.
Utöver att debitera faktiska kostnader, borde de i stället för det gamla "fri frakt"-systemet som db hade tidigare, borde de införa "trogen kund"-systemet som spannen föreslog. Det hade gynnat såväl småkunder som trogna kunder, och datorbutiken hade i alla fall inte förlorat på affären.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

Om det är någon som klagar på fraktkostnaderna borde ni* och ni* inte ta det med posten då?

ni' står för db och kunder

ex bör man då klaga på posten´s avgifter

klipp
Vi tar idag 50 kr i enhetsfrakt ovavsett hur lite eller hur mycket du beställer. Kravet är att du betalar med kort.

Att bara diskutera fraktpriser är meningslöst. Man måste även ta med övriga kostnader som postförskottsavgfit.

Det är det totala priset priset som är av intresse för kunden.

Jacob
klipp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reg edit
Om det är någon som klagar på fraktkostnaderna borde ni* och ni* inte ta det med posten då?

ni' står för db och kunder

ex bör man då klaga på posten´s avgifter

klipp
Vi tar idag 50 kr i enhetsfrakt ovavsett hur lite eller hur mycket du beställer. Kravet är att du betalar med kort.

Att bara diskutera fraktpriser är meningslöst. Man måste även ta med övriga kostnader som postförskottsavgfit.

Det är det totala priset priset som är av intresse för kunden.

Jacob
klipp

Men hallå, vad tror du att det är vi gör? Det som diskuteras är hur mycket datorbutiken kan ta i fraktkostnader, och det som jag och några andra har kritiserat dem för, är att de inte debiterar den faktiska kostnaden. Att man sedan kan tycka att datorbutiken, precis som många andra postorderfirmor bör subventionera fraktkostnaden när man beställer mycket.
Som det blev med datorbutikens nya variant, straffades man ju om man köpte flera små saker. Helt vansinnigt.

Posten tål att kritiseras också, men i detta fallet handlar det inte om posten.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Avstängd

Jag som beställde en helt ny dator (komplett med skärm och allt) kollade klart! på frakten också.

Vi tar Komplett t.ex. Om jag beställde CPU + moderkort + Ljudkort + skärm från de blev jag tvungen och betala 600kr! (godegud) i frakt! Saker som det tvingar en och köpa stora saker från affärer ist så slipper man frakten. Kolla butik.it de har 2 fraktklasser, 49:-, 59:-. Klart att man beställer en skärm därifrån då, eller annat. (Men i detta fall blev det inget då jag hittade samma vara billigare på ett annat ställe). Ställen jag köpte mina saker från är; Komplett(130~:-), Datorhandel(125:-), Styggapojken (Malmö), ACP (Frifrakt). Summan var ju 21.000kr.

OM DB fortfarande hade haft gratisfrakt hade jag, utan tvekan, handlat därifrån. Tycker att man ska få gratisfrakt på beställningar över 10.000 + något smått och gått i paketet (Som godis )

Sen tycker jag att alla affärer ska ha postförskott som ett alternativ när man köper.. Det är inte direkt lockande och köpa med förskottsbetalning eller kontobetalning. Hatat sånt, specielt betalning med GIRO (Bank/post).

Ajja, ska käka nu!

MVH
Taha

Visa signatur

Dudu

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Robin
Det jag tycker svider mest med frakten är den jäkla postförskottsavgiften, och den är ju så lätt att slippa, bara att butken tar VISA-kort (eller liknande), blir ju så mycket smidigare också.

Anledningen till db.com inte tar kort, tror jag är att VISA/EC/MC osv. tar ut ca 3 % av köpeskillingen i avgift. Om man pressar priserna till slutkund måste man också pressa sina egna kostnader. Jag ser inget fel i det, då det gynnar oss konsumenter. Det finns ju faktiskt möjlighet att sätta in pengarna på postgiro och slippa postförskottsavgiften, vilket jag alltid gör, då jag hatar postens hutlösa avgifter.

Någon skrev i tråden att de tyckte db.com skulle skriva ut sina priser för frakt från posten. Förmodligen vill väl inte db.com göra detta, då olika företag säkert har olika avtal med posten. Inte särskilt konstigt.

Som andra har skrivit i tråden, tycker jag också att Webbhallen fungerar mycket bra. Jag har bara lagt små ordrar där, som t.ex. ett spel, men då är frakten helt OK.

Edit: Jag skall lägga till att jag betalar i förskott enbart om det är en butik jag litar på. Risken finns alltid att butiken kånkar eller går upp i rök, men för större butiker är risken så liten att det motiverar de pengar man sparar.

Permalänk
Medlem

På datorbutikens företagssida kan man läsa:

ENHETSFRAKT 90:- exkl moms!
Endast 90:- i frakt (exkl moms) per order, oavsett hur mycket du beställer!

Men privatkunder skall ni ockra!

Permalänk
Medlem

dehär med frakt är ingen lätt nöt att knäcka då det ska vara automatiskt i alla lägen.

Jag löste det i vår butik så att vi helt enkelkt har totalvikten på produkterna och låter kunden betala exakt det vi betalar till posten.se enligt deras prislista för kreditkunder. ex 99kr inkl moms för postpaket upp till 3kg..

Sen gratis frakt ska juh nån fortfarande betala, och det blir juh kunden ändå även om det kan låta som att det blir billigare... "whoho gratis frakt jag köper 4 diskar till :D"

själv när jag köpte grejjer brydde jag mig inte om en tjugolapp hit eller dit, support och kundbemötande betyder mest för mig. Kan bli dyrare i längden annars.

Permalänk
Medlem

beställer man för över 2000:- ska det vara fraktfritt. Ett chassi ska inte kosta 400:- i frakt. då går man hellre till en vanlig datorbutik o tjänar ju då 200:-.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
På datorbutikens företagssida kan man läsa:

ENHETSFRAKT 90:- exkl moms!
Endast 90:- i frakt (exkl moms) per order, oavsett hur mycket du beställer!

Men privatkunder skall ni ockra!

GG DB.com! Förtroendet för denna butik blir bara större och större...

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
På datorbutikens företagssida kan man läsa:

ENHETSFRAKT 90:- exkl moms!
Endast 90:- i frakt (exkl moms) per order, oavsett hur mycket du beställer!

Men privatkunder skall ni ockra!

Hehe, undrar vad de har att säga om det..

Fast så är det väl iofs inom alla företag, andra företag gynnas på allmänhetens bekostnad...

Något jag lagt märke till är hur bra supporten är om man har 200+ anställda bakom sig...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
På datorbutikens företagssida kan man läsa:

ENHETSFRAKT 90:- exkl moms!
Endast 90:- i frakt (exkl moms) per order, oavsett hur mycket du beställer!

Men privatkunder skall ni ockra!

Däremot så är priserna högre för företagskunder.

En P4 3.2E kostar följande inkl frakt:
Företag: 2265 + 112,50 = 2378 kr
Privat: 2015 + 79 = 2094 kr (exkl postförskott)

Visa signatur

The only reason to be in a fight is to win, always cheat.

Permalänk
Medlem

Jag saknar möjlighet att beställa via bud och få varan levererad inom ett par timmar.

Har beställt skärmar och minnen från både frankrike och tyskland och de har skickats och leverats så snabbt att jag ibland haft varorna i handen efter 9timmar , 9timmar paris-stockholm kostade mig iofs 780kr men det var det värt.

Permalänk
Medlem

Tycker att varupiraten har lite dyra priser på sin frakt när det gäller lätta produkter men när det blir tunga saker så tar dom aldrig mer än 245:- "ganska ok tycker jag

Exempel på fraktkostnader från varupiraten:
0-3 kg 115 kr
3-5 kg 135 kr
10-15 kg 210 kr
Över 15 kg 245 kr

Visa signatur

//Anders

Permalänk
Medlem

Hmm jag tror att jag avstår från att handla över nätet tills det blir bättre med fraktpriserna.
Tänkte beställa en ny HDD och en DVD brännare då DB hade bra pris på det, kollade frakten 159:- + PG-avgift 60:-, prylarna kostade 1400:-... la jag på frakten så kom totala kostnaden upp i samma pengar jag skulle ha betalat i min lokala butik + att jag slipper krångla med returlappar osv. vi den evetuell retur.

Visa signatur

Bekämpa alkoholismen! Drick mera så det blir mindre över till andra!

Permalänk
Medlem

det är skandal med datorbutikens nya fraktpriser..... inför gratis frakt för oss stamkunder....

Visa signatur

Asus Z370-A ~ Intel Core i9 9900K ~ 64GB Corsair Vengeance 3200MHz ~ Asus RTX3080 OC ~ Samsung 970 EVO Plus 1TB ~ NZXT H440W New Edition Silent Ultra ~ Corsair RM750x ~ Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

Har kollat in fraktpriserna för diverse onlinebutiker den senaste tiden och jämförde dessa mot tiddigare priser. Kan säga att priserna har sjunkit tack vare större konkurrens. För kanske två år sedan var det standard att betala 150-200kr i frakt om man beställde tex ett grafikkort, minne och lite fläktar. Idag kan man få samma saker för 50-100kr i frakt. Det är ett steg i bra riktning så länge man inte lägger fraktpriserna direkt på produkterna och sedan säger man "Fri frakt" vilket vissa dyrare butiker verkar köra med.

Permalänk
Medlem

acp har höjt gränsen för fraktfritt till 1500 men då slipper man pf-avgift också.

Visa signatur

!
!
!

Permalänk
Avstängd

Re: Fraktkostnader från olika datorbutiker

Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
Som de flesta vet debiterar de flest datorbutiker på nätet någon form av fraktkostnad beroende på vad det beställt, hur mycket det väger etc. Vad anser ni vara skäliga fraktkostnader för olika typer av produkter bör ligga på?

0-3kg=MAX 100kr
3-10=MAX 200kr
10-20kg=MAX 400kr
20- ->=MAX1000kr

Sen återinför frifrakt funktionen.Vet inte om det blev för dyrt för er?Men höj den till 1500-2500kr?

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Bäst enligt mig vore att man på db.com skapar en inloggningsfunktion.
Då kan man lätt lägga upp olika rabatter, "fri frakt" kampanjer och diverse förmånligheter till trogna kunder.
För jag gissar att det är dessa man vill ha?!

Sen allmänheten som gör nån beställning lite då och då så blir det ju billigaste produkten (varuvärde + frakt) totalt sett som kommer att bli beställd oavsett om den kommer från db eller acp eller komplett.

Beställde för ett tag sedan ganska mycket golfgrejer från alecsgolf.se och där hade de så att man fick 6% i rabatt på beställningsvärdet till nästa beställning. De var fortfarande billigast i Sverige på produkten men lämnade ändå rabatten för att få tillbaka kunden vid nästa beställning.
Det tycker jag verkar sunt för företaget.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mieron
Bäst enligt mig vore att man på db.com skapar en inloggningsfunktion.
Då kan man lätt lägga upp olika rabatter, "fri frakt" kampanjer och diverse förmånligheter till trogna kunder.
För jag gissar att det är dessa man vill ha?!

Sen allmänheten som gör nån beställning lite då och då så blir det ju billigaste produkten (varuvärde + frakt) totalt sett som kommer att bli beställd oavsett om den kommer från db eller acp eller komplett.

Beställde för ett tag sedan ganska mycket golfgrejer från alecsgolf.se och där hade de så att man fick 6% i rabatt på beställningsvärdet till nästa beställning. De var fortfarande billigast i Sverige på produkten men lämnade ändå rabatten för att få tillbaka kunden vid nästa beställning.
Det tycker jag verkar sunt för företaget.

frågan är om de skulle tjäna ekonomiskt på att inrikta sig mot trogna kundgrupper eller nya bredare kundgrupper... Själv tror jag de skulle tjäna på att (främst) sattsa på nya kundgrupper... Annars skulle ju företaget förr eller senare självdö eftersom det inte kommer in något "friskt blod" som betalar för de förmåner de trogna kunderna drar nytta utav...

Datakonsumenter är väl inte speciellt trogna mot företag jämfört med andra kundgrupper, utan går snarare på pris och kvalite. De ser väl rätt kortsiktigt och tänker inte "om jag köper en dator här, och efter några år en ny dator på samma ställe så får jag kanske någon typ av rabatt på mitt andra köp".... men det är bara vad jag tror...