Garanti på lurar till mp3-spelare?

Permalänk
Medlem

Garanti på lurar till mp3-spelare?

Köpte en mp3spelare för ca 4 veckor sedan...har funkar skit bra sedan dess...förutom en sak! hörlurarna pajjade...asså själva sladden vid kontakten som man ska ansluta till mp3 spelaren har gått upp så att man ser själva kopparsladden...jag har inte använt något våld eller nått mot hörlurarna...men ändå så skriver webhallen att jag själv får stå för detta...och att jag inte har rätten att få ett par nya hörlurar!

själv tycker jag att hörlurarna borde hålla bättre än tre veckor!

Permalänk
Medlem

du fick dom i bra skick. Webhallen kan inte direkt göra något mer än så tycker jag. Vem vet vad du har gjort med lurarna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Torde väll gå under garanti även dessa...
Vi har ju konsumentköplagen av en anledning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McAroni
Torde väll gå under garanti även dessa...
Vi har ju konsumentköplagen av en anledning.

precis så tänker jag!
Andeldeningen till att jag vill ha dom här lurarna är att dom sitter i ett halsband...det e jäkligt smidigt att ha dessa på sig sammtidigt som man har mp3spelar hängades i halsbandet.
det enda jag har använt min spelare till är att jag har haft den runt halsen på vägen till och från skolan, sittandes på en buss! och det bore ju hörlurarna klara av tyckar man!

Permalänk

Du har rätt de har fel, om det nu inte stod tydligt att hörlurarna inte var till för att användas när du fick grejerna, helst ska det stå på sidan också.

Självklart ska ett par hörlurar hålla för normalt slitage!
Konstigt at de ens bråkar om saken tycker jag, ivf så är det deras sak att visa att du är den som orsakat skadorna genom felaktigt bruk.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Du har rätt de har fel, om det nu inte stod tydligt att hörlurarna inte var till för att användas när du fick grejerna, helst ska det stå på sidan också.

Självklart ska ett par hörlurar hålla för normalt slitage!
Konstigt at de ens bråkar om saken tycker jag, ivf så är det deras sak att visa att du är den som orsakat skadorna genom felaktigt bruk.

Något som egentligen är ganska omöjligt. Dock så finns det med att det även kan vara uppenbart att du själv orsakat skadad. Men som sagt... vanligt slitage ska inte va några bekymmer. Stå på dig. Allra smidigast är att du helt enkelt bläddrar fram till vilket akuellt lagrum du kan använda dig av och påpeka detta för dem. Gjorde det på DB och då blev det annat ljud i skällan och jag fick mer än vad jag förtjänade ^^

Permalänk
Medlem

nu är jag riktigt lack på webhallen, dom totalt ignorerar mig, så jag har tänkt göra en ARN anmälan...men hur gör jag detta? har varit inne på deras sida och kikat lite men hittar inte riktigt!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av six_dice
nu är jag riktigt lack på webhallen, dom totalt ignorerar mig, så jag har tänkt göra en ARN anmälan...men hur gör jag detta? har varit inne på deras sida och kikat lite men hittar inte riktigt!

Jag tycker du ska börja med att prata med din lokala konsumentombudsman och be om råd.

Har inte webhallen telefonsupport eller liknande?

Topic redigerad, den ska vara beskrivande.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av six_dice
nu är jag riktigt lack på webhallen, dom totalt ignorerar mig, så jag har tänkt göra en ARN anmälan...men hur gör jag detta? har varit inne på deras sida och kikat lite men hittar inte riktigt!

Hur kan du missa det ??

Pröva att klicka på "hur gör man en anmälan" och följ sen de idiotenkla stegen.

Men du ska nog försöka kontakta webhallen igen. Och då menar jag inte mejla, ring dem.
Om de inte går med på ditt krav borde du först och främst kontaka din konsumentombudsnamn (om din kommun har någon). Sen kan du kontakta ARN, men räkna med minst 6 månaders handläggningstid.

Permalänk
Medlem

Spelar ju egentligen ingen roll vad du köper för MP3-spelare, så får du ju alltid kassa lurar. Släpp saken å köp ett par riktiga.

Visa signatur

// http://www.bornofsin.se
We use them in a terminal sometimes called a console. You may think of them as DOS-boxes with attitude.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blaad
Spelar ju egentligen ingen roll vad du köper för MP3-spelare, så får du ju alltid kassa lurar. Släpp saken å köp ett par riktiga.

Jag har inget problem med de lurar jag fick till min Creative MuVo TX. Tillräckligt bra för att jag ska störa mig på att jag inte vet om ett ljud är riktigt eller i lurarna.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Varför snackar alla om att han skall köpa nya lurar? Det är ju inte det han frågar om. Klart han skall få nya på garantin.

Stå på dig!

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem

Självklart ska du få det fixat och om jag förstått det rätt så är det sladden till hörlurarna som är paj och att ett byta av kontakten skulle fixa det så om nu inte Webhallen fixar det så säg till dom att du lämnar in lurarna till en annan reparatör och att webhallen sen får en räkning på vad det kostade att laga det.

Men innan du gör det så prata först med en konsumentvägledare om ditt problem så att dom också håller med om det.

Permalänk
Inaktiv

Kom ihåg att det är återförsäljaren som ska bevisa att det är du som har tagit sönder de. Så du ska få nya. Säg att de har bevisbördan och så tar du med lagboken eller nåt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
...så om nu inte Webhallen fixar det så säg till dom att du lämnar in lurarna till en annan reparatör och att webhallen sen får en räkning på vad det kostade att laga det.

Tycker jag inte du ska göra, det är upp till Webhallen att bestämma om dessa ska repareras, bytas ut eller liknande.

Givetvis ska Webhallen stå för garanti såvda det är inom 6 månader från inköpsdatum (eller annan avtalad garantitid som är mer än 6 månader), vilket det är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Tycker jag inte du ska göra, det är upp till Webhallen att bestämma om dessa ska repareras, bytas ut eller liknande.

Givetvis ska Webhallen stå för garanti såvda det är inom 6 månader från inköpsdatum (eller annan avtalad garantitid som är mer än 6 månader), vilket det är.

Problemet här är att Webhallen inte vill fixa detta och då "kan" man göra så här men jag råder han också till att prata med en konsumentvägledare innan han gör det.

men om du kollar på Konsumentköplagen paragraf 28 så säger den citat:

Rätt till prisavdrag eller hävning

28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller
inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan
ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva
prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §.

Köparen har vidare rätt till ersättning för vad det kostar att
avhjälpa felet, till den del denna kostnad inte är oskäligt hög
eller täcks genom att köparen erhåller ett prisavdrag.

Köparen har dock inte rätt till prisavdrag vid köp av begagnade
varor på en auktion där köpare har möjlighet att personligen
närvara vid försäljningen. Lag (2002:587).

slut citat.

Vilket enligt andra stycket inte kan tolkas på annat sätt än att köparen har rätt att reparera varan hos "annan" + få tillbaka vad köparen har betalat för avhjälpande av fel så till vida det inte är oskäligt högt om säljaren vägrar reparera varan.

Givetvis skall säljaren underrättas om detta för att få en sista chans och det bästa sättet är nog att göra detta i närvaro av vittnen om det senare skulle leda till ett s.k "småmål".

Nu är väl inte detta så troligt i detta fall och har jag förstått köparen rätt så är det kontakten till hörluren som är defekt vilket jag lätt hade fixat själv i.o.m att säljaren vägrar fixa detta men man kan inte begära att en kund skall fixa fel själv.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Problemet här är att Webhallen inte vill fixa detta och då "kan" man göra så här men jag råder han också till att prata med en konsumentvägledare innan han gör det.

men om du kollar på Konsumentköplagen paragraf 28 så säger den citat:

Rätt till prisavdrag eller hävning

28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller
inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan
ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva
prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §.

Köparen har vidare rätt till ersättning för vad det kostar att
avhjälpa felet, till den del denna kostnad inte är oskäligt hög
eller täcks genom att köparen erhåller ett prisavdrag.

Köparen har dock inte rätt till prisavdrag vid köp av begagnade
varor på en auktion där köpare har möjlighet att personligen
närvara vid försäljningen. Lag (2002:587).

slut citat.

Vilket enligt andra stycket inte kan tolkas på annat sätt än att köparen har rätt att reparera varan hos "annan" + få tillbaka vad köparen har betalat för avhjälpande av fel så till vida det inte är oskäligt högt om säljaren vägrar reparera varan.

Givetvis skall säljaren underrättas om detta för att få en sista chans och det bästa sättet är nog att göra detta i närvaro av vittnen om det senare skulle leda till ett s.k "småmål".

Nu är väl inte detta så troligt i detta fall och har jag förstått köparen rätt så är det kontakten till hörluren som är defekt vilket jag lätt hade fixat själv i.o.m att säljaren vägrar fixa detta men man kan inte begära att en kund skall fixa fel själv.

Mjo, men jag tror det kommer att leda till ännu mer problem för kunden faktiskt.

Men kan nog vara bra att använda som argument, ska komma ihåg det till nästa gång.

Ett tips är annars att visa dem den här tråden och se vad som händer, företag gillar aldrig att få dålig publicitet.

Permalänk
Medlem

jag tror också att det kan leda till fler problem så därför råder jag han till att först prata med konsumentvägledaren och sedan tala om för Webhallen att han tänker lämna in hörluren för rep hos "annan" och att Webhallen kommer att få en räkning.

Om då Webhallen drar åt sig öronen och fixar detta så är allt bra om inte?

Ja helt upp till kunden om han vill sätta hårt mot hårt och kanske förlora några hundra som jag tror att det kan röra sig om i detta fallet.