Ursprungligen inskrivet av olirc
Problemet här är att Webhallen inte vill fixa detta och då "kan" man göra så här men jag råder han också till att prata med en konsumentvägledare innan han gör det.
men om du kollar på Konsumentköplagen paragraf 28 så säger den citat:
Rätt till prisavdrag eller hävning
28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller
inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan
ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva
prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §.
Köparen har vidare rätt till ersättning för vad det kostar att
avhjälpa felet, till den del denna kostnad inte är oskäligt hög
eller täcks genom att köparen erhåller ett prisavdrag.
Köparen har dock inte rätt till prisavdrag vid köp av begagnade
varor på en auktion där köpare har möjlighet att personligen
närvara vid försäljningen. Lag (2002:587).
slut citat.
Vilket enligt andra stycket inte kan tolkas på annat sätt än att köparen har rätt att reparera varan hos "annan" + få tillbaka vad köparen har betalat för avhjälpande av fel så till vida det inte är oskäligt högt om säljaren vägrar reparera varan.
Givetvis skall säljaren underrättas om detta för att få en sista chans och det bästa sättet är nog att göra detta i närvaro av vittnen om det senare skulle leda till ett s.k "småmål".
Nu är väl inte detta så troligt i detta fall och har jag förstått köparen rätt så är det kontakten till hörluren som är defekt vilket jag lätt hade fixat själv i.o.m att säljaren vägrar fixa detta men man kan inte begära att en kund skall fixa fel själv.