Hårddiskar: Varför står utvecklingen stilla?

Permalänk
Geeks
SweClockers

Hårddiskar: Varför står utvecklingen stilla?

Alla vet vid detta laget att hårddiskarna är den största flaskhalsen i systemen. Ändå så har det knappt hänt något på två år. SATA-diskar har bara gett marginellt med prestanda, och kapaciteten ökas inte alls i samma takt som förut. Tillverkarna ligger mer eller mindre på samma nivå. Ingen verkar sticka ut ur mängden. Var är genombrotten? Bara jag som anar kartellbildning?

Såhär såg det ut för två år sedan: http://www4.tomshardware.com/storage/20021122/ibm180gxp-03.ht...

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Håller inte riktigt med dig faktiskt. Jag tycker inte diskar är flaskhalsar. Finns ju 15k scsi diskar som jag tycker knappast är flaskhalsar. Sen vad menar du med flaskhals, till vad? Prestanda i att packa upp filer? Loada spel?

Tillverkarna har ju nu igentligen börjat gå över till att öka kapaciteten på diskarna. Istället för att koncentrera sig på disk prestandan. Så jag tror det är nu utvecklingen kommer ta fart när sata-II kommer, då pata är gammalt.

Permalänk
Medlem

Antagligen några roliga lagar i fyskikens underbara värld som gör det omöjligt/olönsamt att lägga ner allt för mycket tid och pengar på försöka utveckla 20krpm diskar etc.
Och SATA etc känns rätt onödigt, precis som PCI-Express. AGP8x är inte ens maxat nu, och inte ens nära.