Permalänk
Medlem

Kylare till AMD 64 3000+ 754

Hej!

Jag har sökt igenom ett flertal trådare, men då det koncentrerar sig på en rad dyra kylare mest, så har jag inte riktigt fått svar på min fråga.

Jag letar efter en TYST kylare, som kan kyla min CPU, upp till 3400+, den ska vara billig, gärna en länk till en butik med låg eller gratis frakt

Tacksam för svar

P.S, redan tittat på Zalmans, dom verkar okay, men vill gärna ha mer förslag, och lite billigare.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+, 1024 MB DDRAM PC3200, Powercolor ATI Radeon 9800 PRO, WD Raptor 36,7 GB SATA, 200 GB Seagate S-ATA, Hitachi 120 GB ATA

Permalänk
Medlem

Tt SILENT BOOST K8
Pris: 199.kr
http://kylning.com/info.php?cPath=82_143&products_id=784&kyli...
http://www.thermaltake.com/coolers/venus/rs/a1838.htm

Finns nog ingen bättre kylare för det priset.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

är den kylaren tyst? passar den mitt mobo? är den svår monterad?

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Den är speccad till 21dBa i alla fall, men sen beror det ju på vad man själv anser är högt eller inte angående ljudnivån. Jag hade en sådan i mitt förra system och jag var väldigt nöjd, sen finns den för Socket A då i 2,st andra datorer här och det funkar hur bra som helst.
--------------------
Svår att montera tycker jag inte alls, men jag vet inte hur häftet är som för Socket 754 som detta nu gäller.
Samt den ska väl passa alla moderkort har jag för mig, eftersom den inte är så jättestor precis.

Men läs dessa två recensioner i alla fall så får du/ni en överblick.
http://www.octools.com/index.cgi?caller=articles/thermaltake/...

http://www.3dxtreme.net/index.php?id=TTSilentBoost1

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Jag har den boxade nu, antar att man moterar denna på samma sätt? Och att denna är tystare..?

Tänkte byta min grafikkorts kylare med på samma gång, ta den där från artic cooling, då antar jag att kylflänsarna som sitter på grafikkortet måste bort.. men hur får ja bort dem?

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

isak88

Jag har den boxxade också och det låter väldigt mycket när den varvar upp så jag beställde en ThermalRight XP-120 med en 18dBa 120mm fläkt i alla fall. Denna tänker jag använda till min primära rigg och till min sekundära rigg tänker jag beställa denna Silent Boost själv efter jag läst dessa recensioner. Då den ska vara mycket tystare samt sänka tempen med 10,grader jämfört med den boxxade.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Okej, kan du svara på frågårna angående VGA kylningen? Finns också på kylning.com.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

isak88

Angående ditt grafikkort kan jag inte hjälpa dig tyvär.

Men det brukar ju finnas klipp som man sätter fast och dessa brukar man kunna ta bort så lossnar flänsen. Eller så är det som en silver pasta som är som lim som sätter dessa ihop. Och det finns olika knep för att få loss sånt.

Mitt råd är att du söker på forumet och ser om denna fråga tagits upp tidigare och om det finns något bra svar.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Okej, tack!!

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Zalmanen verkar ju lite bättre.

Någong som vet om det "gör" någon större skillnad mellan Koppar - aliminium eller den enbart koppar?

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+, 1024 MB DDRAM PC3200, Powercolor ATI Radeon 9800 PRO, WD Raptor 36,7 GB SATA, 200 GB Seagate S-ATA, Hitachi 120 GB ATA

Permalänk
Medlem

Camridge

Kan inte uttala mig om zalman är bättre eller inte eftersom jag inte sett någon recension på dom. Men till Socket A så verkar Silent Boost och Zalmans lösning där vara likvärdig även att priset på Zalman var 100.kr och mer dyrare.

Koppar leder värme bättre än alu men koppar är dyrare samt lite dyrare också. Zalman har ju både koppar/alu eller bara koppar flänsar. Men om du ej skall klocka och så vidare så ser jag ingen ide att köpa en dyrare fläns/fläkt om du inte har råd.

Jag gjorde nog lite fel där också vid min beställning efter en XP-120 som går på över 500.kr exkl fläkt när jag inte ska klocka något. Men jag ska även gå vidare till Socket 939 o en snabbare cpu längre fram också.
------------------------------
Men om du vill lägga dig på en nivå ovanför 200.kr finns det väldigt många alternativ att välja imellan. Men det viktigaste är att "söka/läsa recensioner på varje fläns/paket man är sugen på"

Edit:
Zalman flänsen passar inte alla moderkort så det bästa är att kolla om det passar för just det moderkortet man använder.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Funderar på om ja ska ta denna tt silent boost k8 eller om man ska ta den stora alcu kylaren från zalman, undrar bara om zalman får pats, är rädd att den kommer slå i graffekortet??

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isak88
Funderar på om ja ska ta denna tt silent boost k8 eller om man ska ta den stora alcu kylaren från zalman, undrar bara om zalman får pats, är rädd att den kommer slå i graffekortet??

hehe, oroa dig inte

Permalänk
Medlem

isak88

I grafikkortet brukar dom inte slå i
-----

Vilken du än väljer så tror jag att du kommer att bli jättenöjd.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Min agp port sitter ganska nära processor sockeln, är nästan rädd att zalman kylaren gör det.

Valde hur som helst k8 silent boost, kommer nog imorn =).

Tog även Vga silencern, hoppas man lyckas montera prylarna bara =).

Tack så mycket för hjälpen Camridge... btw, ska du på dreamhack nu i vinter?

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Jag kör med Gigabyte 3dcooling (4000rpm) den kyler fint..tempen är mellan 30-37C
men den låter lite väl mycket, kommer byta ut den när jag orkar..

Visa signatur

[Lanparty UT nf3 250gb] [A64 3000+] [Kingston Value 512] [Maxtor DiamondMax Plus9 160gb S-ATA] [OCZ Modstream 450W] [Leadtek 6800LE 1.3V@16/1,6] [TT Tsunami]

Permalänk
Medlem

isak88

Hoppas att det kommer gå bra för dig med dina nya prylar du nu beställt
---
Angående Dreamhack så kommer jag inte vara där, inga polare som skulle dit så ensam blir det allt för dyrt och tråkigt.

Bara glad att man kunde hjälpa lite.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Jag kommer in lite sent i tråden...men vill i alla fall säga att jag tyckte Silent Boost K8 var ganska bullrig. Jag bytte snabbt till en Zalman 7000B Alcu. OK, Zalman kostar betydligt mer än K8:an men det är den värd!

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Medlem

sketans, du skulle sagt det innan jag beställde :/.. jaja, hoppas den presterar bättre och låter mindre än den boxade jag har nu, den kommer antagligen på posten imorn så¨..
jaja, sånt e livet

EDIT: Tack igen camridge, synd vi itne ses på dreamhack, ja har biljett men ingen att gå med :P, inga dator intrresserade polare :P. får väl försöka hitta till alla sweclockare och hoppas dom vill leka med mig, fasten man bara är 16

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isak88
sketans, du skulle sagt det innan jag beställde :/.. jaja, hoppas den presterar bättre och låter mindre än den boxade jag har nu

Det gör den! Silent K8:an presterade bra kylning och var ganska tyst, den är definitivt bättre än "box"-kylaren. Det är bara att jag trodde att den skulle vara mycket tystare än vad den var. Tycker inte riktigt DB-uppgiften i reklamen stämmer. Zalmanen är däremot väldigt tyst.

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Medlem

@isak88
kan ju upplysa om att det på zalmans hemsida finns en lista
på alla moderkort som fungerar med deras cnps7000-alcu/cu

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Medlem

BjornS

Enligt testen så ska Silent K8 sänka tempen med 10,grader mer än vad den boxade gör i alla fall och det är ju bra. Men dom tyckte även att den var nästan helt ljudlös skrev dom?

Så jag förstår inte detta vad du förklarar med bullrig? Undrar om dom kan ha ändrat själva fläkten eller bytt tillverkare kanske i så fall?

Hoppas min Xp-120 hinner komma före helgen jag bara
----------------

isak88
Snacka om att vi känner fel folk Men jag hoppas att du träffar några trevliga sweclockers där i alla fall så du får lite folk att umgås/prata med.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camridge
BjornS

Enligt testen så ska Silent K8 sänka tempen med 10,grader mer än vad den boxade gör i alla fall och det är ju bra. Men dom tyckte även att den var nästan helt ljudlös skrev dom?

Så jag förstår inte detta vad du förklarar med bullrig? Undrar om dom kan ha ändrat själva fläkten eller bytt tillverkare kanske i så fall?

Kapaciteten är det nog inget fel på - såg att Anandtech använde den t.e.x. i sina tester.

Jag kan inte hålla med om att den är nästan ljudlös, som sagt bättre än "boxed" men bullrigare än vad jag trodde den skulle vara. Zalmanen motsvarade däremot mina krav.

Det där med hur mycket man stör sig på buller är ju väldigt subjektivt. Jag är nog rätt känslig för det. Jag skulle inte sitta med Delta-fläktar i min dator t.e.x.

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD