Spirits of the Future Sun - ge feedback!

Permalänk
Medlem

Spirits of the Future Sun - ge feedback!

Jag började skriva ett spel i somras som nu har kommit en bit på vägen och skulle vilja ha feedback på det. Tyvärr har jag för tillfället inte så mycket tid att jobba på det, men det kan ju vara bra att veta det i framtiden. Spelets hemsida (på engelska)

http://www.cyd.liu.se/users/~patho077/

Zip-fil med spelet om ni inte ids gå via hemsidan:

http://www.cyd.liu.se/users/~patho077/data/SOTFS0-1.zip

Källkod finns även att ladda ner, titta på hemsidan så finns det länkar. Det finns inte så mycket innehåll i spelet så vi snackar kanske 1 och en halv minut färdigt spelande. Betrakta det lite som en tech demo.

Mycket nöje!

Visa signatur

(http://rivfader.blogspot.com)
Blank face in the windowpane
Made clear in seconds of light

Permalänk
Medlem

Screenshot kan du väll ge oss?

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem

Nice mycket nice. Grafiken kanske inte var den mest finputsade jag sett men bra fart och mycket skjuta precis som sig bör i rymdspel. Gillade verkligen att scrollningen ändrade riktning och hastigheten varierades nice. Hitta nån som kan rita lite fina skepp åt dig så har du ett höjdarlir.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtermin8
Nice mycket nice. Grafiken kanske inte var den mest finputsade jag sett men bra fart och mycket skjuta precis som sig bör i rymdspel. Gillade verkligen att scrollningen ändrade riktning och hastigheten varierades nice. Hitta nån som kan rita lite fina skepp åt dig så har du ett höjdarlir.

Japp, man skulle väl kunna kalla det 'placeholder graphics'. Det det här spelet går på mer är lyckligtvis spelkänsla och fart och fläkt. Tack för den fina kritiken!

Screenshot finns här (det är inte så himla bra men ger en uppfattning om vad det handlar om):

http://www.cyd.liu.se/users/~patho077/img/sotfs.jpg

Visa signatur

(http://rivfader.blogspot.com)
Blank face in the windowpane
Made clear in seconds of light

Permalänk
Medlem

FPS-räknaren känns buggig. Den visar ett otroligt högt värde typ 200 000 och ibland går den över till att visa skräp tecken.

Permalänk

Bra känsla i spelat.
Det enda som saknas nu är bättre grafik och fler och längre banor

Permalänk
Medlem

Underbart spel! Satsa nu på att finputsa det grafiska...

Visa signatur

Denta

Permalänk
Medlem

Så otroligt läckert spel! Med bättre grafik och bättre ljud, samt nån bra låt i bakgrunden så....whoa

Permalänk
Medlem

Vad gäller musiken så har jag musik i min build hemma. Jag har Fear and Wonder med Dimmu Borgir som musik till menyn och Spirits of the Future Sun med Soilwork för första banan. Det är blir en hel del mäktigare med den musiken i bakgrunden, men tyvärr är det givetvis inte lagligt att distribuera ett spel med copyrightad musik man inte har rätt att använda. Det är inte så svårt att rigga upp det hemma om man råkar ha de låtarna (eller för den delen vilken låt som helst) liggandes i mp3-format. Man måste bara lägga till en property i menyns xml-fil samt avkommentera en rad i banans xml-fil. Jag kan berätta vars ni ska ändra om ni är intresserade. Sen vad gäller FPS-räknaren... Tja, den funkar i fullscreen tror jag. Buggarna kan bero på inexaktheter i windows timerkod för fönster.

Verkligen roligt att ni gillar det btw! Jag ska försöka skriva mer på det om jag får tid så får vi se om det kommer ut en version 0.2 och högre nån gång!

Visa signatur

(http://rivfader.blogspot.com)
Blank face in the windowpane
Made clear in seconds of light

Permalänk
Medlem

ehm.. "Unhandled runtime error: PoolArray overflow error"
kör winxp pro

Visa signatur

Jag vill inte diskriminera någon så jag har bestämt mig för att hata er allihopa lika mycket.

Permalänk
Medlem

samma som hio...
när jag tryckte på enter och troligen skapade något skoj objekt
samma os

men annars var det rätt skoj..
lite väl.. påfrestande ljud med kulsprutan..
samt att den dog efter ett tag, ska den göra det?

Permalänk
Medlem

vilka knappar är det?

Permalänk
Medlem

Ah! det är sant, enter skapar en pod på en viss plats, och håller man ner enter så skapas jättemånga på samma plats. Det är en gammal debuggrej som jag hade för bekvämlighets skull... Bra att ni upptäcker de här grejerna, en applikation ska givetvis aldrig krascha vad det än månde vara. Att fiendepoolen overflowade för Hio var konstigt. Ska ta och göra den större i framtiden. Spelet käkar inte så mycket minne hursomhelst.

7-up: piltangenter flyttar, A skjuter kanoner och S missiler.

Visa signatur

(http://rivfader.blogspot.com)
Blank face in the windowpane
Made clear in seconds of light

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

rivfader, varför har du ens en maxgräns?
Måste du ha det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
rivfader, varför har du ens en maxgräns?
Måste du ha det?

Tanken med maxgränsen är att man kan ha alla levande objekt i olika 'pooler' vilket betyder att man aldrig behöver göra dynamisk allokering så fort ett nytt spelobjekt på banan. Detta betyder att man slipper overheaden med dynamisk minnesallokering under spelets gång och att man inte fragmenterar heapen. Det är en ganska standardkonstruktion i den här typen av spel. Dock så är det inte så svårt att få poolerna att ändra storlek i stora stycken åt gången om det visar sig att de är för små. Det stöds inte av spelet f.n, jag kör mer på att gissa dimensioneringen baserat på bandesignen.

Vad gäller koden så har jag inte fått den här modellen att passa riktigt bra. Den har ställt till en massa problem vid designen av moduler som beror på hanteringen av spelobjekt. Som sådan är det kanske en för tidig optimering, och i så fall är det största misstaget jag har gjort med det här spelet. Det beror helt enkelt på om det visar sig vara värt det.

Visa signatur

(http://rivfader.blogspot.com)
Blank face in the windowpane
Made clear in seconds of light

Permalänk
Medlem

hehe klockrent spel!!! Dock så verkar det kräva sin burk. texten jag skriver nu laggar fram för att spelet körs i bakgrunden. sitter på en Xp pro P4 2.8 Mhz. Och en liten grej bara: om man håller in vänster eller höger och trycker upp eller ner så funkar upp och ner, men inte tvärt om, dvs håll in upp och vänster tangent funkar inte...

grafiken var skitcool, paint graphics rules!

Visa signatur

Är det inte jag, så är det någon annan...
WGS84 Lat/Long: N 60º 23' 28.12" E 15º 40' 14.24"
RT90: X=6697030, Y=1492584

Permalänk
Medlem

programmerargrafik e precis rätt
Man ska inte blanda in grafiker och skit i onödan