Det blir ingen Dell - jag bygger själv

Permalänk

Det blir ingen Dell - jag bygger själv

Här är ett förslag på konfiguration. Har räknat med cirka-priser. Intel-processor ska det vara, annars är allt annat förhandlingsbart, så länge det inte är dyrare.

Moderkort
Intel D865GBF
1000:-

Processor
Pentium 4 3 GHz 800MHz 1M
1600:-

Minne
Standard, 1 GB (2x512 MB)
1500:-

Hårddisk
Hitachi Deskstar 7K250 160GB SATA
900:-

Grafikkort
Antingen

1. ATI Radeon 9800 Pro 128MB

eller

2. Leadtek 6800LE 128MB

2000:-

Optisk enhet
NEC 16X Dual Layer DVD+-RW
600:-

Skärm
17" TFT
3800:-

Chassi
Q-Tec LE-MD Miditower White 350W ATX
500:-

Chassifläkt
2 x Enermax, Chassifläkt 80mm 3pin & 4pin w. speed knob
230:-

Mus & tangentbord
200:-

Summa
Typ 12 000:-

Vad säger ni?

Visa signatur

No time for the old in-out, love. I've just come to read the meter.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja påpeka att den där nätdelen som sitter i det chassie är ingen höjdare försök komma bort så långt som möjligt från Q-teks nätaggregat.
Annars är det väl ok. Skulle kanske kolla upp ett annat GK bl.an kan rek. 6800Le eller 6800"nu", som är bättre en 9800pro som känns gammalt och slänga pengar på det är lite synd.
Men är du ute efter sån system så kanske du kan ta en titt på den här datorn som är helt Ok.
http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?firstPage=true&a...
och den är billigare typ 2 lax. så du har råd att uppgradera den med 2 tusen till om du känner att spendera exact 12000.
Det var bara mina rek.
Lycka till med köpet.

Permalänk

Tack för tipset om Q-tek. Är det en allmän uppfattning? Lådan jag kollat in är väldigt snygg och dessutom billig, men om nätaggregatet är kasst får jag kolla på en annan låda.

DB-datorn har ju AMD-processor, CRT-skärm, mindre minne, mindre hårddisk och saknar DVD-brännare, så den är inte aktuell.

Grafikkortet får inte kosta mer än 2000 - det gjorde de du tipsade om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel Mott
Tack för tipset om Q-tek. Är det en allmän uppfattning? Lådan jag kollat in är väldigt snygg och dessutom billig, men om nätaggregatet är kasst får jag kolla på en annan låda.

DB-datorn har ju AMD-processor, CRT-skärm, mindre minne, mindre hårddisk och saknar DVD-brännare, så den är inte aktuell.

Grafikkortet får inte kosta mer än 2000 - det gjorde de du tipsade om.

Ah det var ju synd men fösök hitta en annan låda det är säkert ingen fel på den Q-tek lådan men nätdelen skall du isf köpa en annan och byta ut den som sitter i, om du bestämmer dig för att köpa den lådan.

Permalänk

Sen så kostar ett 6800le 1995:- på datorbutiken.se:
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=LT6800LE-128...

Visa signatur

Shuttle SK83G | AMD Athlon64 3200+ | 512MB Corsair Value | NEC ND-3500A | Leadtek 6800nu @16x1, 6vp 410/870 1.2V

Permalänk
Medlem

GK ska du devenitivt byta mot ett Leadtek 6800LE som du senare kan låsa upp alla pipes på så det blir bättre än ett NU...
(eller blir det det? alltså om man kör i samma frekvenser som NU och låser upp alla pipes så har det ju fler pipes öppna än NU normalt)

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk

Okej... Har inte ATI något vettigt kort i 2000-kronorsklassen f.n.? Har läst att Geforce-kortet inte är så bra i alla spel, men det kanske är bättre än ATI-kortet i alla lägen?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel Mott
Okej... Har inte ATI något vettigt kort i 2000-kronorsklassen f.n.? Har läst att Geforce-kortet inte är så bra i alla spel, men det kanske är bättre än ATI-kortet i alla lägen?

Geforce LE kortet är bästa valet i 2000:- klassen. På ATI sidan är det 9800 pro som kommer närmast, dock är det sämre.

Sedan kan jag bara påpeka att det Q-Tec har riktigt dåliga nätaggregat. Du kan säka här på forumet så kommer du att se att det är flera som är negativa till dem.

Tips på låda: http://www.pcaction.se/Products/SimpleProductInfo.aspx?ItemId...
Gratis frakt denna månad ut.

Om din budget tillåter så skulle jag valt denna (eller det har jag ju, och jag är riktigt nöjd med den) http://www.pcaction.se/Products/SimpleProductInfo.aspx?ItemId...