Permalänk
Hedersmedlem

Asus Q-fan rekommenderas

Asså blir tvungen rekommendera detta till er.

Haft min dator i ca1år nu färdigbyggd enligt min konfig från butik. Under året har jag utökat med både extra chassifläktar o bytt ut Graffefläkten. inte orkar man bry sig om o kolla i BIOS så ofta.

På senare tid haft tankar på att antingen vattenkyla eller köpa en fläktkontroller för att den väsnas en del när man har den på ett fåtal nätter.
Men sen sökte man runt lite o fan ASUS Q-fan. läste lite mer om det och det verkade ju va en kanongrej, så jag tänkte: hmmm jag har du det på mitt mordekort med, nu ska jag testa tänkte jag.

Gick in i BIOS o ändrade till Enable på ASUS q-fan och ration 11/16 (det lägsta fläkten snurrar på).
Stegvis eeiiiiiuuuuuuu, (fläktljud när den sänker varvtal)
Den är SÅ tyst nu som en mus, blev lite rädd att den hade lagt av helt. Så jag blev tvungen öppna chassi o lysa med ficklampa för o se om den verkligen snurrade, men det gjorde den.

Seriöst under så lång tid har jag inte tänkt på det, iof kanske jag inte brydde mig så mycke innan o ville ha prestanda, men nu vill jag ha tyst.
Kanske är fler Swecare där ute som inte heller har tänkt på den fina funktionen (vill därför uppmärksamma alla swec genom denna tråd) Q-fan Rekommenderas starkt

Gratis allternativ till fläktkontroll.

Permalänk
Medlem

vad fick du för temper me q fan ? ovad hadde du inan

Visa signatur

Intel Pentium 4 3.0 - - HT - - Abit IC7 MAX3 - TwinMOS PC3200 DDR 2*256 - - 6800LE 16x1.6 420/856
3dmark-03 = 11226 @ XP Förövrig Så äger -Mozilla Firefox 1,0

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BodiL
vad fick du för temper me q fan ? ovad hadde du inan

enligt Motherboard monitor:
Idle innan:ca 36º
Idle efter: pendlar mellan 38-41º (men bra mycke tystare)

Kanske bör nämna att jag har Chieftec Dragon med fläkt på sidan
1st Zalman (5v) i fronten som blåser på 3st HDD
1st Zalman (5v) bak
Artic Cooling Silencer

Permalänk

jag använder också q fan men min står på 16/16

låter mycket? JA! men ni vet väl varför gud uppfann mp3

Visa signatur

Antec SLK3000 | Asus P4P800 | P4C Northwood HT 2,6ghz @ 3,5ghz + Big TT | 2x512mb Corsair TWINX PC4400 | Sapphire ATI Radeon 9800pro [R360] + VF700 |
Intel P4 Överklocknings DB | ATI Radeon 9200 Vmod | ArneAnkas 3dMark 2001 DB |

Permalänk
Medlem

Men hur fungerar q-fan med överklockning då? Om jag sätter den på 11/16, snurrar fläkten alltid på 11/16 eller gör den bara det vid idle? Är fläkthastigheten värmestyrd?

Visa signatur

En ogrundad optimism. En antirealism.

Permalänk
Hedersmedlem

Japp den är temperaturstyrd. Jag tolkade det som att fläkten snurrar i 11/16 hastighet när temperaturen är låg och hastigheten på fläkten ökas för att kompensera när temperaturen på CPU blir för hög.

Här kan du läsa själv förresten:
http://www.asus.com/products/mb/qfan.htm

Permalänk

q fan e go som fan ja kör den på min 120 fläkt där man 16/11 å enda ligger den på ca 35 db

Visa signatur

ÐeviL

Permalänk
Medlem

Hittade lite mer info på en cachad sida på google från asus svenska sajt..

ASUS Q-Fan Smart kylsystem möjliggör tystare och mer effektiv fläkt.

Med Q-Fan kylsystem, kan användare arbeta i en störningsfri miljö med minimal oljud från systemet. Denna unika teknologi, som intelligent och automatiskt justerar CPU fläktens hastighet beroende på belastningen av systemet och temperaturen, och är tillgängligt endast på ASUS moderkort, världens ledande tillverkare av moderkort.

CPU kylfläktar är den viktigaste orsaken till oljud från systemet. Genom att använda en ASUS-utvecklad ASIC (application specific integrated circuit), som övervakar CPU temperaturen och justerar fläkthastigheten, kan Q-Fan teknologin automatiskt sänka fläktens hastighet när CPU temperaturen minskar tack vare mindre belastning, se till att ljudnivån sänks för en behagligare arbetsmiljö. Och när systembelastningen ökar, höja fläktens hastighet så att systemet kan fungera säkert och stabilt. Det innebär att fläktens varvtal inte är konstant på topp, utan istället förlängs livslängden samtidigt som ljudnivån blir lägre.

Tabellen nedan illustrerar fördelen med Q-Fan's jämfört med traditionella lösningar. Fläkthastigheten för traditionella moderkortsfläktar förblir densamma även när belastningen är minimal. Som ni kan se, när temperaturen understiger 50¢FJ, sänker Q-Fan automatiskt hastigheten. När temperaturen överstiger 50¢FJ, ökar Q-Fan hastigheten för mer effektiv kylning.

Instruction

Q-Fan standardinställning, [Disabled]. Välj [Enabled] i BIOS för att starta Q-Fan.

När du valt [Enabled], Fan Speed Ratio och SpeedUp/Down Response Time visas för att möjliggöra val av de korrekta fläkthastigheterna och korresponderande tider.

Fan Speed Ratio

Denna funktion ger möjlighet att välja fläkt hastighet för systemet. Standard [10:15] är minimum fläkthastighet. Välj högre hastighet om du installerat extra enheter som behöver mer kylning i ditt system. Möjliga inställningar: [10:15] [11:15] [12:14] [13:15] [14:15] [Full speed].
Speed Up/Down Response Time

Denna funktion ger dig möjlighet att justera tiden för vilken Q-Fan övervakar CPU temperaturen. Standardvärde är [4sec:8sec]. Möjliga inställningar: [1 sec:2 sec] [2 sec:4sec] [3 sec:6 sec] [4 sec:8 sec]

Vilka ASUS moderkort är utrustade med Q-Fan?

Q-Fan technology smart cooling system är tillgängligt för nyare ASUS moderkort. För mer information, besök http://se.asus.com/products/mb/feature.htm.

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Medlem

Hehe kolla på ABITs moderkort där finns 5st fläkt kontakter med denna funktion.

Permalänk
Medlem

Måste bara tillägga till denna tråden. Även jag har plågats en länge tid av högt ljud från datorn tills jag upptäckte Q-Fan. Helt otroligt! Datorn är igång med en tyst suck. Jag är själaglad.

Sitter på ett Asus A8N-SLi.

Dock verkar jag inte ha nån ratio som ni pratar om, utan ist får jag ställa en högsta temperatur (från 51C till 71C) så fläkten ska aldrig tillåta cpu:n att vara varmare än 51C. Vet inte om dom ändrat detta, för jag har senaste bios:en.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Man bör inte ha Q-fan enablat om man ska överklocka datorn till maxgränsen av vad komponenterna klarar.

Annars är det en bra funktion.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Överklockade min innan jag upptäckte Q-Fan, men klockar bara "lite lagom". 2.64Ghz, av 2.4Ghz original. Än så länge ingen skillnad i temp, bara på ljudet (som åter igen knappt låter alls)

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

instämmer, q-fan e nice! dock så är mitt gamla asus kort lite sunktigt då det bara är cpu fläkten som regleras av q-fan... och mer och mer inser jag att möjligheten till bra fläktstyrning kommer att bli viktigt för mig vid nästa uppgradering.

Visa signatur

HTPC: Asus Pundit P4-P5N9300, E5200 + Scythe Shuriken, 4GB Corsair XMS2 6400, 30GB OCZ Vertex SSD, picoPSU-120, Noctua NF-R8 80mm, Ubuntu + XBMC.

Permalänk
Medlem

Re: Asus Q-fan rekommenderas

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Asså blir tvungen rekommendera detta till er.

Haft min dator i ca1år nu färdigbyggd enligt min konfig från butik. Under året har jag utökat med både extra chassifläktar o bytt ut Graffefläkten. inte orkar man bry sig om o kolla i BIOS så ofta.

På senare tid haft tankar på att antingen vattenkyla eller köpa en fläktkontroller för att den väsnas en del när man har den på ett fåtal nätter.
Men sen sökte man runt lite o fan ASUS Q-fan. läste lite mer om det och det verkade ju va en kanongrej, så jag tänkte: hmmm jag har du det på mitt mordekort med, nu ska jag testa tänkte jag.

Gick in i BIOS o ändrade till Enable på ASUS q-fan och ration 11/16 (det lägsta fläkten snurrar på).
Stegvis eeiiiiiuuuuuuu, (fläktljud när den sänker varvtal)
Den är SÅ tyst nu som en mus, blev lite rädd att den hade lagt av helt. Så jag blev tvungen öppna chassi o lysa med ficklampa för o se om den verkligen snurrade, men det gjorde den.

Seriöst under så lång tid har jag inte tänkt på det, iof kanske jag inte brydde mig så mycke innan o ville ha prestanda, men nu vill jag ha tyst.
Kanske är fler Swecare där ute som inte heller har tänkt på den fina funktionen (vill därför uppmärksamma alla swec genom denna tråd) Q-fan Rekommenderas starkt

Gratis allternativ till fläktkontroll.

Hej!

Jag gick in i BIOS och Asus Q-Fan och undrar vad 11/16 motsvarar? Jag satte min på 50 %. Vad motsvarar det??

Väldigt tacksam för svar!

Visa signatur

MacBook 2,4GH, 2GB RAM, 160GB +160GB (Ext. HDD)*iPod Classic 80GB

#mac @ irc.pienet.org

Permalänk
Medlem

Joemon: Jag satte 3 st 120 arctic cooling-fläktar med 5v adapter. Låter riktigt bra (läs: knappt alls). Bara att sätta ett motstånd på fläktsladden.

Visa signatur

Permalänk

Tycker det är konstigt, för att vid idle ligger min cpu runt 41-42, men vid load typ 48-50, men q-fan höjer inte fläkten. Har satt på 11/16 i bios.

Visa signatur

Permalänk

jag fick en högre temp med det på eftersom det inte gick att ställa den lägre än 51 grader som target å med speedfan på auto läge å fläktarna satta på att dom inte ska gå fortare än 80% och inte slöare än 65% så håller min

GPU
idle 35.3*
Load 41.2*

CPU
idle 33*
Load 40*

kör vatten på allt och 3 120 fläktar på en 3*120 kylare samtliga fläktar kopplade till cpu fläkt kontakten
se mitt projekt i min tag

Med Q-fan

stannade min fläktar helt och jag kom upp i tills dom kom över 51* sen gick dom på 100% tills jag kom ner under 49* å så stannade dom igen (gor inte köra 3 parallelkopplade 120mm fläktar på 5V)

GPU
idle 40.7*
Load 51.2*

CPU
idle 42*
Load 51*

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Gammal tråd, men jag måste också lovprisa Q-fan. Jag har stört mig på min CPU-fläkt det dryga år jag haft min dator. Bad om tips på en bra tyst fläkt i en annan tråd nyligen där jag fick påpekat att mitt moderkort hade Q-fan.

Efter jag satt på Q-fan i BIOS så minskade fläktljudet dramatiskt

Permalänk
Medlem

Zalmans fläktkontroller! Jag bestämmer själv om datorn ska vara tyst eller sval!

/ Calle

Visa signatur

Troy and Abed in the morning...

Permalänk
Medlem

Q-fan är väldigt bra. Aktiverade det och så sänktes ljudnivån något.

Dock fick jag avaktiviera varningarna på om rpm är lågt på cpu fläkt och annat för hastigheten sänks så lågt att den stänger av dem eller att strömmen blir så låg att den inte kan få korrekta rpm värden.

Permalänk
Medlem

Asus commando har inte Q-fan så ni som har det bär ej läsa detta ! även lilla jag

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.