aktivitetshanteraren=>processer? vad är vad?

Permalänk

aktivitetshanteraren=>processer? vad är vad?

hej
under fliken processer i aktivitetshanteraren så finns det ju massa olika program som körs! men vad är vad? hur kan man stänga av något utan att veta vad som är bra och dåligt.... visst några känner jag igen men inte alla...

hur ska man veta vad som är vad??

Visa signatur

Chassi: Phanteks XT Pro Ultra Svart | CPU: AMD Ryzen 9 7900X 4.7 GHz 76MB | Moderkort: MSI B650 Gaming Plus WIFI | Nätagg: Corsair RM850x 850W v3 | RAM: Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Be | HDD: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB | CPUkylning: Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem

Googla på processens namn.

Permalänk

okej är det någon specell sida som har bra information om många olika processer?

Visa signatur

Chassi: Phanteks XT Pro Ultra Svart | CPU: AMD Ryzen 9 7900X 4.7 GHz 76MB | Moderkort: MSI B650 Gaming Plus WIFI | Nätagg: Corsair RM850x 850W v3 | RAM: Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Be | HDD: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB | CPUkylning: Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Permalänk
Medlem

Varför ska du stänga ner massa processer?

Visa signatur

..:: RiJo ::..
Computer: Lenovo X300
Platform: Gentoo

Permalänk

för att jag misstänker att det finns en del processer i min lista som inte är så bra, som till exempel rundll32.dll och iexplore.exe

Visa signatur

Permalänk
Medlem

rundll32.dll är en komponent som windows använder och iexplore.exe är internet explorer.

Visa signatur

Permalänk
Permalänk

rijo:
rundll32.dll är inte altid en komponent som windows använder vad jag har läst så det har jag blivit rekommenderad att ta bort

iexplore.exe är ett virus
iexplorer.exe är internet explorer

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hjarterkung

Detta tvivlar jag allvarligt på. När jag startar Internet Explorer dyker det upp en process vid namn iexplore.exe. När jag dödar denna stängs Internet Explorer. (Mitt system är ganska nyinstallerat, och jag har inte sett något tecken på virus)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isbjörnen Igor
Detta tvivlar jag allvarligt på. När jag startar Internet Explorer dyker det upp en process vid namn iexplore.exe. När jag dödar denna stängs Internet Explorer. (Mitt system är ganska nyinstallerat, och jag har inte sett något tecken på virus)

IE:s process heter IEXPLORE.EXE. Av någon anledning fortsätter MS att använda max 8 tecken i namn. PSS heter exefilen iexplore.exe... Inget virus alltså.

Permalänk
Medlem

Jag har också ett av dem här problemen.
När jag startar Aktivitetshanteraren så finns det två stycken aktiviteter som heter IEXPLORE.EXE som använder 6500 resp. 9300 kb av minnet.
Jag kör överhuvudtaget inte Internet Explorer och har "tagit bort" det i lägg till/ta bort program. Men eftersom att windows använder IE till uppdateringar och sånt för Windows, så finns ju programmet alltid kvar på hårddisken.
Jag har testat att ta bort program-filen från mappen. Detta medförde att man inte kunde köra Windows Update. För det programmet måste tydligen använda IE.

Men jag har inte nåt Internet Explorer fönster öppet, men lik förbaskat så finns det två sånna aktiviteter igång.

????

PS: Man kan avsluta programmen i aktivitetshanteraren, men dem öppnas direkt igen..

/Gnagert

Permalänk
Medlem

Virusscanna?

Permalänk
Medlem

Har precis köpt nya norton antivirus 2005 och uppdaterat den och låtit den gå.. 5h tog det..

Den hittade några tveksamma filer, men dem är nu borttagna..

Programmet ligget fortfarande kvar..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gnagert
När jag startar Aktivitetshanteraren så finns det två stycken aktiviteter som heter IEXPLORE.EXE som använder 6500 resp. 9300 kb av minnet.
Jag kör överhuvudtaget inte Internet Explorer och har "tagit bort" det i lägg till/ta bort program. Men eftersom att windows använder IE till uppdateringar och sånt för Windows, så finns ju programmet alltid kvar på hårddisken.
Jag har testat att ta bort program-filen från mappen. Detta medförde att man inte kunde köra Windows Update. För det programmet måste tydligen använda IE.

Men jag har inte nåt Internet Explorer fönster öppet, men lik förbaskat så finns det två sånna aktiviteter igång.

????

PS: Man kan avsluta programmen i aktivitetshanteraren, men dem öppnas direkt igen..

/Gnagert

Hm, kan tänka mig att det är ngt spyware eller någon typ av tilläggsprogram. Kolla dina autostartande program (Start | Kör | skriv "msconfig" | fliken Startup) om det finns något konstigt där.

Kör även HijackThis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Hm, kan tänka mig att det är ngt spyware eller någon typ av tilläggsprogram. Kolla dina autostartande program (Start | Kör | skriv "msconfig" | fliken Startup) om det finns något konstigt där.

Kör även HijackThis.

Men du, vi lever på 2000-talet, msconfig försvann med windows 98 om jag inte minns fel (eller Win ME?)? I vilket fall som helst så bör du gå in på start - kör - regedit. Sedan under nycklarna:
HKEY_LOCAL_MACHINE - Software - Microsoft - Windows - CurrentVersion - Run/RunOnce
HKEY_CURRENT_USER - Software - Microsoft - Windows - CurrentVersion - Run/RunOnce
så ta bort det som du inte vill ska starta med Windows.

Visa signatur

Permalänk

vad är HijackThis??

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

vad är HijackThis??

Ett program som skannar igenom datorn efter processer mm som kan vara farliga, ex. spyware.

Edit: http://www.spychecker.com/program/hijackthis.html

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RiJo
Men du, vi lever på 2000-talet, msconfig försvann med windows 98 om jag inte minns fel (eller Win ME?)?

jag använder Windows XP och jag "har" msconfig.. men du kanske kör win 2k.. (där finns det inte msconfig)

Visa signatur

Stationär: R9 5900X - Strix B450-F - 2x16GB DDR4 3200MHz CL16 - RTX 2070 Super - 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - Samsung LC49RG90
Bärbar: MacBook Pro 14 M3
Mobil: Apple iPhone 14 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dedde
jag använder Windows XP och jag "har" msconfig.. men du kanske kör win 2k.. (där finns det inte msconfig)

Det har du f-n i med rätt i. Det visste jag inte, har kört Win2k mycket och där vet jag att det inte finns, jag har tagit det för givet att msconfig inte finns i WinXP då heller. Men nu när jag testar på min andra dator (med WinXP) så fungerar det där.

Jag som saknade msconfig så när jag gick över från Win98 till Win2k

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det har du f-n i med rätt i. Det visste jag inte, har kört Win2k mycket och där vet jag att det inte finns, jag har tagit det för givet att msconfig inte finns i WinXP då heller. Men nu när jag testar på min andra dator (med WinXP) så fungerar det där.

Jag som saknade msconfig så när jag gick över från Win98 till Win2k

här kan du ladda hem "msconfig" som du saknade så mkt
http://www.perfectdrivers.com/howto/msconfig.html

Visa signatur

Stationär: R9 5900X - Strix B450-F - 2x16GB DDR4 3200MHz CL16 - RTX 2070 Super - 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - Samsung LC49RG90
Bärbar: MacBook Pro 14 M3
Mobil: Apple iPhone 14 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ett program som skannar igenom datorn efter processer mm som kan vara farliga, ex. spyware.

Den listar väl bara alla ändringar i browsern jämfört med orginalinställningarna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil Peter
Den listar väl bara alla ändringar i browsern jämfört med orginalinställningarna?

Vad som autostartas med windows mm...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

provade programmet och den hittade ca 50 saker.....men vad kan man ta bort, har ju ingen aning om vad allt det betyder....

Visa signatur

VILL HA TILLBAKS ÖVRIGA ÄMNEN!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clisse
provade programmet och den hittade ca 50 saker.....men vad kan man ta bort, har ju ingen aning om vad allt det betyder....

Det är just det som är nackdelen med programmet. Du måste ha lite kunskaper om vad som kan tas bort. Sök antingen på google efter det som programmet hittade. Posta även loggen här så kanske vi kan hjälpa dig lite.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gnagert

????

/Gnagert

Så här ligger det till: Ie är inbakat i windows systemet så dom ska inte kunna stängas av..

Permalänk

jag har en relativt ny dator, och har inga iexplore.exe som körs, såvida jag inte surfar på webben med Internet Explorer. Och jag kan ta "Avsluta aktivitet" utan några vidare förändringar, förutom att Internet Explorer stängs...

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W

Permalänk
Avstängd
Citat:

rijo:
rundll32.dll är inte altid en komponent som windows använder vad jag har läst så det har jag blivit rekommenderad att ta bort

Det beror på VAR du hittar själva filen..

Ligger det en under windowsmappen är den felaktig (=smitta) men ligger den under windows\system32 så är den windows egna..

Det är nämligen vanligt att virusmakare försöker "Lura" folk att inte våga radera smittofilen genom att ge den samma namn som en giltig windowsfil, men de måste då kopiera in filen i fel mapp (oftast "Windows" eller Winnt") istället för under system32 där orginalfilen ligger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nystan
Så här ligger det till: Ie är inbakat i windows systemet så dom ska inte kunna stängas av..

Så här ligger det till: IEs processer skall inte starta utan att man har IE öppet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teks
...men de måste då kopiera in filen i fel mapp (oftast "Windows" eller Winnt") istället för under system32 där orginalfilen ligger.

Är det inte smartare att kopiera in den där originalfilen finns, så att den körs litet då och då?