Krav för mobilabonnemang

Permalänk
Medlem

Krav för mobilabonnemang

Hej! Hittade ingen lämlig plats för denna tråd, så det fick bli här.

Det är som så att jag tänkte köpa mig en ny mobil med Telia abonnemang. Min fråga är rätt enkel,
Vad krävs för att få teckna ett mobilabonnemang? 18 år och inga betalningsanmärkningar står det. Men är inte fast inkomst också ett krav? Eller har jag fått det helt om bakfoten?

Permalänk
Avstängd

Fast inkomst verkar vara krav med, för jag fick ingen abonnemang när jag var arbetslös

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

När jag skaffade mobil var jag gymnasiestudent utan någon lön...
Gick utmärkt, de tog dock en kreditupplysning på mig.

Iofs var det 11 år sen och jag tecknade ett Comviqabb. men har det blivit så stor skillnad?

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M

Permalänk
Hedersmedlem

För det mesta går en kreditprövning igenom så länge du inte har några betalningsanmärkningar eller konstigheter i ditt förflutna (Ex. kan ett polisanmält stulet leg. göra att ett abb. inte går igenom, detta för din säkerhet).

Andra faktorer är vilket företag operatören använder sig av samt vilka krav företagen kräver. Ex. TRE har på senare tid höjt kraven och som exempel fick inte en vanlig student med extrainkomst i enlighet med maximal inkomst för att erhålla studiestöd någon godkänd kreditprövning.

Olika företag har olika system, vissa räknar med poäng och beroende på förmögenhet, lån och olika faktorer får man olika poäng, vilka hamnar på en slutsumma, vilkem bedömer din kreditvärdighet.

Kort och gott, fast anställning krävs inte, det räcker att du är 18 år och inte har otur (dock bör man ha någon form av deklarerad inkomst (CSN, pension, bidrag etc.).

Permalänk
Medlem

Lite sent, men väl information till framtida funderingar;

Även Vodafone har höjt sina krav, eftersom det är mycket förluster (=folk som inte betalar sina räkningar) i främst de yngre grupperna.

Dessutom har det varit mycket gnäll i tidningarna om att ungdomar kan teckna abonnemang hur som helst. Personligen tycker jag inte problemet ligger hos operatörerna som godkänner en person på 18 år, utan betalningsanmärkningar osv, utan hos föräldrarna som inte givit sina barn förståelsen vad pengar egentligen är.

Trots allt är man myndig när man är 18 och då får man stå för de missar man gör. Själv gick jag på Thorns erbjudanden.

Permalänk
Medlem

Jag har 2st "tre" abbonemang på mig, kunde skaffa det utan problem, ända dom gjorde var en kredit-upplysning.
Jag e 18, Tagit studenten, inget jobb ännu. så det går nog för vem som hällst över 18 att skaffa abbonemang.

Visa signatur

Win Xp, xp2400+ 1024ddram Geforce 2 v.7700 Deluxe 32mb tv-in tv-ut

Permalänk
Medlem

med vodafone har jag aldrig haft några problem att teckna fastän jag inte jobbat.. har iofs studerat

med tre jobbade jag men tror inte det spelar någon roll.. bara dom gör en kreditupplysning så..

Visa signatur

Goatpower.Se | DayofDefeat.Nu | DayofDefeat.Net
HDTV für die ganze familie!

Permalänk
Medlem

Brukar inte vara något problem vad jag vet.

Visa signatur

Dit vägen leder.