Permalänk
Medlem

Router - Switch

kopplar man en switch direkt till bredbandet så kan enbart en använda internet eftersom att det bara finns ett IP, det vet ju alla, Kopplar man en router till bredbandet så kan alla använda internet, det vet ju alla, men min fråga är, har klurat lite på det, om du kopplar en switch till en port i routern så kan alla som sitter i switchen också använda internet, hur är detta möjligt... Någon som vet varför det fungerar? en kul fråga bara

Visa signatur

CloNe Me

Permalänk
Permalänk
Medlem

ja det kanske det var... har du rätt i... fan sitter ju bara här... skrev av ren vana

Visa signatur

CloNe Me

Permalänk
Medlem

Varför det fungerar med en switch bakom en router är för att routerns dhcp delar ut ip adress till alla datorer som önskar det, om nu inte routern är inställd för att begränsa. Switchen skickar ju bara vidare all trafik medans routern är lite mer avancerad.

Om detta inte gick hur tror du då att det skulle gå att bygga nätverk.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

jag vet att det fungerar, det var inte det som var frågan, kan flera datorer då dela på ett IP, om du har en 8portars switch, 8 datorer ikopplade, har dessa 8 datorerna samma IP som de delar då eller?

Visa signatur

CloNe Me

Permalänk
Medlem

Re: Router - Switch

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anibe
[b]om du kopplar en switch till en port i routern så kan alla som sitter i switchen också använda internet, hur är detta möjligt...

[/b]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bugg
[b]Varför det fungerar med en switch bakom en router är för att routerns dhcp delar ut ip adress till alla datorer som önskar det, om nu inte routern är inställd för att begränsa. Switchen skickar ju bara vidare all trafik medans routern är lite mer avancerad.

Om detta inte gick hur tror du då att det skulle gå att bygga nätverk.

[/b]

Kan någon säga mig om jag svarat på fel fråga genom att jämföra dessa quotes?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Alltså.. Routern delar ut internet till datorerna i nätverket.. om routern bara har 4 portar och du ska ha lan med 6 polare så blir det ju knas.. Men kopplar du en switch till en av portarna i routern så att det blir: 3 direkt i routern och 3 i switchen kommer routern fatta att det är 6 datorer som vill ha internet och delar ut 6 ip adresser..
Switchen funkar alltså som en vanlig grendosa..
Undrar om man kan grena i evigheter eller är det routern som säger nej tillslut?

Visa signatur

Svarar du på ett inlägg, Citera mig!, tack!

Permalänk
Medlem

Dom flesta routrar har väl en begränsning på typ 255 burkar tror jag.

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enk
Dom flesta routrar har väl en begränsning på typ 255 burkar tror jag.

Det har väl att göra med att den bara delar ut IP i en IP-serie eller vad man ska kalla det. Dvs. 192.168.0.1 till 192.168.0.256 eller vad nu siffran är. Annars borde den nog klara flera. Sedan är det nog också så att det är hårdvaran som begränsar i billigare routrar.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hampster
Alltså.. Routern delar ut internet till datorerna i nätverket.. om routern bara har 4 portar och du ska ha lan med 6 polare så blir det ju knas.. Men kopplar du en switch till en av portarna i routern så att det blir: 3 direkt i routern och 3 i switchen kommer routern fatta att det är 6 datorer som vill ha internet och delar ut 6 ip adresser..
Switchen funkar alltså som en vanlig grendosa..
Undrar om man kan grena i evigheter eller är det routern som säger nej tillslut?

Tack, det var det svaret jag sökte

Visa signatur

CloNe Me