Permalänk

Socket 478... 533/800MHz?

Vad är det för skillnad och måste detta stämma med mitt moderkort när jag köper ny processor?

Räckar det att socketten stämmer när jag köper ny processor eller måste även Mhz stämma?

Kort och gott...
Vad måste jag tänka på när jag köper en ny processor?:
Socket (Ja)
533/800MHZ (?)
Willamette/Prescott/Northwood (?)
Något annat (?)

Anledningen till att jag byter processor är inte i första hand att datorn ska bli snabbare utan för att försöka få bort ett sanslöst irriterande fryslagg!

Har haft samma problem i snart ett år. Så fort datorn måste jobba mkt drar fläkten igång som ett helt flygfält och datorn låser sig i 10-30 sekunder. Värst är det när jag spelar spel men det händer även ute i windows.
Har försökt åtgärda felet med att köpa ny hdd, mer minne, formatering, virusscanning men inget har hjälpt. Kan det ha med bios att göra?

Någon datorkunnig som har en aning om vad det kan bero på eller någon som varit i samma sits?

Alla svar är välkomna... / jens

Microsoft Windows XP Home Edition
Service Pack 2
Intel Pentium 4, 1700 MHz (4.25 x 400)
Compaq 8070EA 470024-627
Intel Brookdale i845
512 MB (SDRAM)
BIOS typ: Compaq (09/06/01)
NVIDIA GeForce3 Ti 200 (64 MB)

3D accelerator: nVIDIA GeForce3 Ti 200

Permalänk
Medlem

Du har ett moderkort med SD-RAM stöd som ser ut att vara ett S423.

Detta är inte riktigt optimalt om man går i uppgraderingstankar då Willamette CPUer inte sålts på flera års tid och inte var några höjdare heller för den delen.

CPUn som du söker finns i frekvenser upp till 2.0Ghz, tror inte det ger någon större förbättring alls.

Det finns S478 konverterare till ditt S423 moderkort så du kan köra äldre S478 Northwoods med 400Mhz FSB.

Ang ditt problem med fryslagg, så ska ju givetvis inte detta uppstå på ett system som du har.
Borde inte ha någonting med BIOS att göra utan snarare kylningen av exempelvis CPU, hur varm blir den under fulload?

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk

Har inte mätt temperaturen med något annat än de sensorerna som redan fanns med (?). Använde AIDA32 till detta... Om jag inte gör något speciellt ligger tempen på en 60-65 grader och det mesta jag sett den gå upp i är 80-90 grader.

Hur menar du att en sån konverterare skulle fungera och har du namnet på nån? Hur ser du att det är s423 och inte en s478?

Jag måste alltså köpa en willamette?`

Det kanske då istället är värdare att lägga pengar på ett moderkort först och främt som pallar bättre cpu? Frågan är väl då ifall de andra komponenterna i min dator passar till det ny moderkortet? (Är inte alls speciellt hajj på de här grejjerna)

Tack på förhand // Jens

Permalänk
Medlem

Först och främst så tror jag inte en uppgradering är nödvändigt för att förhindra dessa frysningar.
Det är endast bra ifall du vill ha ett snabbare system
Konverterare är en ganska dyr affär, du får inte speciellt mycket mer prestanda för en sådan peng.

Dina temperaturer är dock alldeles för höga och jag är nästan bergsäker på att din CPU börjar throttla (klocka ned sig till en lägre frekvens) i spel som belastar den mycket.
CPUn bör inte ligga på mer än 65 grader i fulload.

Jag skulle öppnat chassit, rensat bort allt damm, tagit loss CPUflänsen, rengjort den + CPU med kemiskt ren bensin.
Sedan applicerat ny kylpasta på CPUN (gärna artic silver) och på med allt igen.

Har du möjlighet att sätta in ett par chassifläktar i chassit skulle jag gjort det också, bra luftgenomströmning i chassit sänker temperaturen avsevärt.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk

OK... ska pröva detta innan jag ger mig på något annat... Tack så jätte mycket!!!