Basbygge, flera basar i hemmabion. Dunk dunk!

Permalänk
Medlem

Basbygge, flera basar i hemmabion. Dunk dunk!

Nu blir det bas bygge! Men kanske inte som ni tror till bilen utan till hemmet.

Hemma nu liggande har jag två stycken basar.

Den stora basen är en 15" Peavey 1502 DT BW Black Widow Speaker

Denna infon har jag om den:

Impedance: 8 Ohms
Power capacity: 1400 W Peak, 700 W Program, 350 W Continuous
Sensitivity: 98.4 dB / 1 W 1 m
Usable freq. range: 40 Hz ~ 2 kHz
Cone: Kevlar® impregnated cellulose
Voice coil diameter: 4.0 inch / 100 mm
Voice coil material: Aluminum ribbon wire, Polyimide-impregnated fiberglass former, Nomex® stiffener, Solderless diffusion welded OFHC copper leads
Packed Weight: 19 lbs.
Packed Width: 18 in.
Packed Depth: 17.25 in.
Packed Height: 6.25 in.

http://www.zzounds.com/item--PEVBW1502

Sen har jag en annan bas, den lilla Pro Eliminator 8"

Pro Eliminator 8"

Sub 8"
400 Watt RMS
Kromat chassi

http://www.boxter.se/index.html#

**

Det är de jag vet om dom.

och mina frågor är då hur jag ska räkna ut hur stora lådor jag ska ha till dom.
Kan också tilläga att jag vill använda den lilla som mega attack, och den stora som buller.
Den stora kommer vara bakom min hörnsoffa i hörnet.
Den lilla kommer stå framför soffan vid tv:en.

Sen efter jag har lådor så tänkte jag köpa en sån här till varje, för att sedan koppla till min hemmabio anläggning.

Zachry DSW-400

Basförstärkare avsedda att byggas in i högtalarlådan men kan även användas separat tack vare heltäckande bakkåpa. Försedda med automatiskt till/frånslag (urkopplingsbart) som gör att du aldrig behöver röra din subwoofer när du en gång har justerat in den som du vill ha den. Genom att använda en subwoofer och driva den med någon av dessa förstärkare avlastar man sina ordinarie förstärkare och högtalare från den effektkrävande lågbasen. Basförstärkarna är försedda med aktiva delningsfilter med steglöst variabel delningsfrekvens, 40 - 120 Hz. Det finns även en filtrerad lågnivåutgång med omkopplingsbar delningsfrekvens som man kan använda för att filtrera bort lågbasen från stereokanalerna om man vill att subwoofern ska ta hand om all lågbas i stället för att vara ett komplement till stereohögtalarna. Givetvis finns det även volymkontroll för nivåjustering och en variabel fasningsinställning för att man ska kunna få sin subwoofer att samarbeta perfekt med den övriga anläggningen. Har man en hemmabioanläggning med 5.1 utgång är det bara att ansluta den till basförstärkarens 5.1 ingång (gäller ej DSW-150). För den som inte har tillgång till någon lågnivåsignal är dessa förstärkare även försedda med ingång för högtalarnivå, där man helt enkelt ansluter sina högtalarkablar till polskruvar. Att installera förstärkaren är mycket enkelt, såga ett hål i högtalarlådan, anslut förstärkarens kablar till högtalaren, skruva fast förstärkaren och din aktiva subwoofer är färdig. En mycket kraftfull och rejäl basförstärkare av mycket hög kvalitet.
Den enda skillnaden mot DSW-250 är att DSW-400 ger ännu högre effekt, hela 420 W RMS ren och klar bas vid 4 Ohms belastning. Den höga effekten och höga kvaliteten gör att DSW-400 är lämplig för den som vill ha extrem ljudåtergivning hemma, men även i PA och discosammanhang. Uteffekt 420 W RMS / 4 Ohm / 0.1% THD, 250 W RMS / 8 Ohm / 0.1% THD. Filter Lågpass 24 dB / oktav, högpass 12 dB / oktav. Mått ( BxHxD ) 286x400x150 mm, Monteringshål BxH 258x370 mm. Vikt 11.5 kg.

Art.nummer: 703428
www.ljudia.se

Hoppas jag får svar nu. och om ni inte hittar infon ni vill ha för att svara på mina frågor, sök gärna på google eller liknande eller gå in på länkarna jag har skrivit.

Tack på förhand / Walkh.

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk

Trevligt att du också ska bygga baslåda till hemmabion Mitt projekt står lite stilla just nu, men hur som helst så tycker jag att du ska fråga på www.zatzy.com 's bilstereoforum om du inte får något svar här.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Audioslave
Trevligt att du också ska bygga baslåda till hemmabion Mitt projekt står lite stilla just nu, men hur som helst så tycker jag att du ska fråga på www.zatzy.com 's bilstereoforum om du inte får något svar här.

Lycka till!

Jo jag hade tänkt det, men eftersom jag såg två inlägg i denna tråden
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=45745...
Så tänkte jag bara att ni kunnde ge tips på program eller helt enkelt penna och papper tips på hur jag ska göra för att få som jag vill, ena basen attack och andra buller.
Hur stora lådor, material, vinkling, tjocklek osv osv.

Finns det rena tips på hur man får en bas till attack eller buller?
Och vad tycker ni, vilken skall vara attack, den stoa eller lilla, eller den som är bakom soffan eller framför?

Ge tips och kommentarer!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Finns som sagt kalkylatorer som kan göra jobet, men det kräver att man har en hel del data om högtalaren

Citat:

Ursprungligen inskrivet av six_dice
ta reda på vilket modell nummer du har på ditt element (brukar stå på baksidan)
Ta sedan reda på

SPL, Vas, Qts och Fs

Det kan tex se ut så här:
SPL: 92,4 dB
Vas: 81,245
Qts: 0,341
Fs: 27,475 Hz
Med dom har siffrona kan man sedan lätt räkna ut hur stor lådan ska vara.

Dett är dom inläggen jag regera på. om man har dom uppgifterna kan man lätt räkna ut lådan storlek. min fråga är då.. hur?

Och sen

Tror ni att en sån basförstärkare var från ljudia räcker till till mina basar?

Visa signatur

Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Medlem

www.ljudia.se / teknik / lådberäknare / Basreflex ... sen matar du in siffrorna i det programet o försök få som rak o fin kurva som möjligt

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av seda
www.ljudia.se / teknik / lådberäknare / Basreflex ... sen matar du in siffrorna i det programet o försök få som rak o fin kurva som möjligt

Vilka siffror, jag hittar ingen info om mina högtalare som säger rakt ut vad tex Vas är.
Det kanske står men som sagt jag vet ej vilka siffror jag ska ta. hjälp mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av seda

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJ
http://members.aol.com/NmacSmith/f3mfg.htm hittar du T&S parameterna.

Edit http://www.hal-pc.org/~bwhitejr/drivers.txt är bättre.

Tackar! men en fråga, hur vet jag om basen är attack eller buller?
hur ska kurvan se ut?

Exakt vad säger denna bild?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den visar hur frekvenskruvan kommer se ut.
Du har frekvensen på x axeln och ljudtrycket på y axeln.
Så vid 70Hz så börjar ljudtrycket avta ju lägre ner i bas du kommer.

Kan inte det med hur snabb respons ett element har.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

men var ser jag hur stor låda jag ska ha och lixom hög lådan kommer bli osv. eller spelar det ingen roll, så länge volymen är den samma och lådan är fyrkantig som en kube.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den måste inte vara kubformad.
Titta in på www.hififorum.nu
Där finns det massa kompetent folk som kan mycket mer än mig, Fina byggen finns det där också.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Den måste inte vara kubformad.
Titta in på www.hififorum.nu
Där finns det massa kompetent folk som kan mycket mer än mig, Fina byggen finns det där också.

Jag har vart inne där, och på en massa andra forum också, men det ger ej mycket hjälp, alla där är ute efter basar som kostar runt 20.000kr och dom ger tips på saker som kostar mer än min lägenhet där jag ska ha ljudet.

Men jag fick lite info, tex att en attack bas helst ska vara sluten och en mindre låda.
En buller bas ska vara med reflexrör och lite större låda.

Det jag nu vill ha är ett dator program där man lägger in alla info, man ser kurvan och så kan man bygga sin låda, och vinkla hur man vill, vända och vrida och så ser man hur kurvan artar sig.

Sen vill jag självklart se måtten på lådan, sen är det bara bygga. lägga lite ludd i, koppla in allt och köra igång.

tips nu!

Visa signatur

Permalänk

En 15" bas kommer du inte få speciellt mycket attack med, det är en ganska stor kon som ska flyttas. Självklart kan du få mer eller mindre attack/snärtighet men är du ute efter den där attacken så skulle jag titta på annat element.

Jag skulle bygga en portad låda med avstämningsfrekvens runt 45-50, ungefär som den kurva du fått ut på ljudia visar.

Titta även hur pass stor en sluten låda skulle bli eftersom det kan innebära lite mer "attack" än en portad.

Ang slutsteget så gör Hypex generellt sett bättre slutsteg än zachry, men är samtidigt lite dyrare.

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=835

Dsw 400 klarar du dig med annars, om du inte ska köra långa och hårda dj pass med basen tex. Då kommer det brinna upp efter några timmar...:) Har själv upplevt det, luktade rätt illa

Så bygg en låda på 130 liter, (Vb) jag skulle rekommendera en liggande låda med subben på ena sidan och porten på andra.

vill du bli lite mer avancerad så titta på en 4:ordn bandpasslåda.
Då kommer du ner lite i lådvolym samt kommer få basen att gå djupare.

Dock så är det på gränsen om ditt slutsteg kommer räcka då.

Lycka till!

ps. känner du igen orden "det finns ingen genväg till det perfekta ljudet" Det stämmer faktiskt ganska bra. Finns inga program där du bara kan lägga in parametrar och få en klar konstruktion som fungerar bra. Högtalarbygge handlar om hundratals kopromisser, volym, kantreflexter, form låda, dämpning, placering element, placering basporten i förhållande till elementet osv. ds.

MvH Patrik

Permalänk

Med en tillräckligt kraftig förstärkare ska man vällan få svaj i en 15"are eller? Det blir ju klart tungt och själva konen får vara rätt stabil men det måste gå. Titta på crellförstärkare för dom är så hiiimla bra i pris/prestanda!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Kan ju alltid köpa ett 21" Baselement ( Art.nummer: 211050 på www.ljudia.se )

Skulle vara kul att se ett sådant "in action"

Permalänk
Medlem

jag har fortfarande problem, att lådan skall vara 131 liter är självklart, men sedan så vet jag inte mycket mer.

Mds hade ett program på sin sida.

Screen:

Detta säger inte mig mycket, men storleken på lådan har jag fått fram där. i mm.
Men kurvan ändras ej när jag ändrar höjd osv. den kan vara hur som helst men kurvan är ändå likadan.
varför?

mer tips. jag vill ju få det att låta bra.

Visa signatur

Permalänk

Stirra dig inte blind på Måtten på lådan, ganska ointressant egentligen.

Det viktiga parametrarna som du måste komma fram till är:

Lådvolym

Portad/sluten låda?

Avstämningsfrekvens?

Detta får du fram med hjälp av datan på elementet du ska använda.

Du kan antingen använda program för att räkna ut detta alt. göra det för hand med formler.

För att ge ett snabbt tips i ditt läge så skulle jag bygga en liggande låda som på bilden från mds program, fast med vinklad baksida, se skiss:

Eftersom baksidan är vinklad så glöm inte att räkna bort den volymen!

Mvh Patrik

Permalänk

Det stora elementet passar inte särskilt bra i en hemmabio, det går bara ner till 40Hz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Det stora elementet passar inte särskilt bra i en hemmabio, det går bara ner till 40Hz.

Sant till viss det eftersom att det är en PA bas som vill ha massor med kräm.

Dock så börjar det falla vid 40hz, vilket inte betyder att basen tar tvärt slut vid den frekvensen. I en bra låda kan säkert den sådan sub spela nedåt 20-25 hz innan det börjar bli försumbart. Skulle hellre säga att det är för stort, måste ha stort rum för att använda en 15" sub.

Själv skulle jag hellre valt en 8-10" av bättre kvalitet.
Men nu måste han använda de element som han har vad jag förstår.

Mvh Patrik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pwrdesign

Sant till viss det eftersom att det är en PA bas som vill ha massor med kräm.

Dock så börjar det falla vid 40hz, vilket inte betyder att basen tar tvärt slut vid den frekvensen. I en bra låda kan säkert den sådan sub spela nedåt 20-25 hz innan det börjar bli försumbart. Skulle hellre säga att det är för stort, måste ha stort rum för att använda en 15" sub.

Själv skulle jag hellre valt en 8-10" av bättre kvalitet.
Men nu måste han använda de element som han har vad jag förstår.

Mvh Patrik

exakt.

Visa signatur