Permalänk
Medlem

Hur ska man damma av datorn?

Hur ska man städa datorns inre från damm, på säkraste sätt?

Permalänk
Medlem

Lufttryck

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Använde min lilla mini usbdamnsugare

Offtopic: beklagar din polares död RoleX

Permalänk
Medlem

Ta ut den utomhus, använd dina lungor och blås.

Visa signatur

Första bygget: A7M266 | 2500+XP-M@2703Mhz 1,95V | PC2100 1gig 2.2.2.6.9.8 | SB Live 5.0 | 6800NU@6800GT
Andra vattenkylt: NF7-S v2 | 2400+XP-M@220x12.5 1.9V | XMS4400C25 | 9500pro@400/310 |3dmark01 18084
HP rp 5700 | E7600 | 8gig DDR2 | gt 1030 pci-e riser adapter | 128 gig SSD | win 10
Dell 9020, 7010, 960, HP pro 3300, Asus konfigurationer mfl.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lookkee
Ta ut den utomhus, använd dina lungor och blås.

lol.. haha... bästa kommentaren idag... jävla otur ifall han e rökare eller har KOL

Permalänk
Medlem

haha, nee men Tryckluft är det bästa tror jag, det använder jag på jobbet, "jobbar som civilingejör inom data" så får in 10-15st datorer om dagen, som är "lagom" dammiga ;D och tryckluften är min bästa vän i det läget ;D datorn blir som NY!

Visa signatur

Kan de där me data vet du Åke... "Ja jag förstår inte, mer eller mindre kinesiska för mig" -

Permalänk
Medlem

jag brukar göra som så att när det blivit lite dammigt så blåser man ut det i burken

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Gäst

Gör som jag.
Sprang ner till C.Olsson och köpte en liten fin dammsugare med diverse bra munstycke.Funkar kanon för att komma åt dom trånga utrymmen.

Permalänk

Har för mig att det är risk för statisk el. när det gäller alla slags dammsugare, även dom med plast munstycken, fast risken är väl försvinnande liten så det spelare väl ingen roll. Och högtryckskluft ska man vara lite försiktig med så att inte dammet "fastnar" imellan elektriska komponenter.
Jag röstar för lufttryck på burk..

Visa signatur

This text will waste brainspace! muhahahha!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darhkness
Har för mig att det är risk för statisk el. när det gäller alla slags dammsugare, även dom med plast munstycken, fast risken är väl försvinnande liten så det spelare väl ingen roll. Och högtryckskluft ska man vara lite försiktig med så att inte dammet "fastnar" imellan elektriska komponenter.
Jag röstar för lufttryck på burk..

Risken för statisk elektricitet är högre om man använder plastmunstycke... ska man använda dammsugaren så ska det vara metallmunstycke... men var försiktig

Visa signatur

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=47745...
| Shuttle SN25P | AMD Athlon64 Venice 3500+ | 2gb Corsair TWINX 3200 | HIS Radeon X850XT | WD Raptor 74gb | WD Caviar 160Gb | Hyundai L90D+ 19" TFT | Glatt humör |

Permalänk

så du menar alltså att metal leder el. minde än vad än plats gör??
ta en trasa som "runka" din metal damnsugare så ska du se vad som händer..

Visa signatur

This text will waste brainspace! muhahahha!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darhkness
så du menar alltså att metal leder el. minde än vad än plats gör??
ta en trasa som "runka" din metal damnsugare så ska du se vad som händer..

Leda el har ingenting med statisk elektricitet att göra.

Plast får en annan laddning än de elektriska komponenterna, medan metallen får "ungefär samma". Alltså uppstår högre potential mellan plast och komponenterna.

Visa signatur

<darren> the hardest part of linux is choosing either a kill bill or an anime wallpaper i wish i didnt have to choose

Permalänk
Medlem

Jag har dammsugit mina datorer i 6 år utan ett enda missöde. Jag dammsuger allt, grafikkort, moderkort, burken och allt annat. Så det där med att dammsugare mördar komponenter måste nog vara lite överdrivet, jag menar, har jag haft ren tur i 6 år eller?

Visa signatur

Main: i5 6600k|ASUS Z170-P|Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4
WindForce GTX970| 500GB evo850|Phanteks Enthoo EVOLV

Retro: S939 A64 venice 3000+@2826mhz|ASUS A8N-E|PoV 7800GT|1024mb Corsair XMS 450mhz|Aspire 520w