Extern HDD (NTFS) ---> FAT32 (xp vill bara formatera till ntfs)

Permalänk
Medlem

Extern HDD (NTFS) ---> FAT32 (xp vill bara formatera till ntfs)

Hej!

Jag måste göra om filsystemet på min externa hdd till fat32 för att
kunna använda den i linux också. Jag har i xp:s "disk manager" tagit bor nuvarande partition och gjort en ny. Xp vill dock bara formatera denna till ntfs- hur får jag den att bli fat32? Vore tacksam för lite hjälp!

Permalänk
Medlem

Partition Magic borde väl vara det optimala att använda i detta fallet.

Permalänk
Medlem

jo jag antar att det är så! men det vore bekvämt om windows själv hade något verktyg inbbygt. Men det finns det alltså inte?

Permalänk
Medlem

Testa att konvertera.
convert X: /FS:NTFS i CMD

Edit: Oj, vadfel jag läste. Jag ber om ursäkt. Trodde du ville ha NTFS men kunde bara formatera till FAT32.

Visa signatur

Last FM - Slappis.Net - Petterssons.Org - Årets idiot 2004

Botten upp, resten i håret!

Bahnhof 100/100/Mb/s villafiber

Permalänk
Medlem

Nu kan jag inte kontrollera mina utsagor eftersom jag inte är hemma och kommer inte vara det på ett tag. Men jo, det ska gå att formatera till FAT32 i diskhanteraren om jag inte minns helt fel. Du ska kunna välja det i en dropdown-menu.

Men jag kan ha fel.

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tracer
Nu kan jag inte kontrollera mina utsagor eftersom jag inte är hemma och kommer inte vara det på ett tag. Men jo, det ska gå att formatera till FAT32 i diskhanteraren om jag inte minns helt fel. Du ska kunna välja det i en dropdown-menu.

Men jag kan ha fel.

Man kan aldrig konvertera NTFS till FAT eller FAT32 utan att formatera om hela partitionen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DreamMaan
Man kan aldrig konvertera NTFS till FAT eller FAT32 utan att formatera om hela partitionen.

Om du läser trådskaparens första inlägg så framgår det att han tog bort NTFS partationen, gjorde en ny partation och vill nu formatera den till FAT32.

Det är inget prat om konvertering.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att disken är "dynamisk" då kan du inte formatera den till FAT32.
Ta bort partitionen igen och gör om, bocka bort "konverta till dynamisk disk"

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tracer
Om du läser trådskaparens första inlägg så framgår det att han tog bort NTFS partationen, gjorde en ny partation och vill nu formatera den till FAT32.

Det är inget prat om konvertering.

Det gällde din tråd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DreamMaan
Det gällde din tråd

Då får gärna förklara vad du menar via PM. Jag ser inte att jag påstått att det går att konvertera NTFS till FAT

Permalänk
Medlem

det hela löste sig med partition magic!

tack för alla svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror vi inte har något så jobbigt som dynamiska hårddisk.
Ingen som nämnt att 2000, XP och 2003 inte formatera partitioner större än 32 GB med annat än NTFS...
My bet.
Nämna OS kan läsa sådana partitioner helt korrekt.

Så endera formatera med windows me startdiskett, jag vet inte hur externa hårddiskar funkar med gamla DOS så jag tror du hellre helt enkelt bara formaterar partitionen i ditt linux.

Är den dock redan dynamisk så måste du rensa bort alla partitioner för att göra hårddisken till "basic disk" igen.

Edit:
Ja partition magic klarar ju att formatera också. Glömde bort det. Gillar inte programmet bara så tänkte inte på det.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize

Ja partition magic klarar ju att formatera också. Glömde bort det. Gillar inte programmet bara så tänkte inte på det.

Nu blev jag nyfiken. Varför gillar du inte det programmet? Eller föredrar du bara ett annat?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tracer
Nu blev jag nyfiken. Varför gillar du inte det programmet? Eller föredrar du bara ett annat?

Jag har inte rekommenderat bort det från någon, bara vill säga det. Men det är en egen subjektiv åsikt i.o.m. en del trådar man ser om i forumet när partitionerna försvunnit PM. Har ingen färsk tråd i minnet nu. Det brukar ju vara de som får problem eller är negativa som man hör mest åsikter om, så programmet fungerar väl för de flesta.
Jag har haft en otrevlig upplevelse, PM var iblandat men inte direkt orsaken. Efter ett antal timmar hade jag fått ordning på problemet.

Vad jag föredrar för program? För att formatera partitioner tycker jag diskhanteraren duger utmärkt.
Senast jag var nödgad att ändra storleken på en (NTFS) paartition så använde jag ntfsresize.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

kommandoradsprogrammet format.exe (följer med alla NT-versioner) hanterar FAT32 med i alla fall 250 GB (större än så har jag inte testat). Så PartitionMagic behöver man inte.

format X: /FS:FAT32

Visa signatur

Jag har ingen signatur.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite!
Jag har en extern USB 2 disk, denna är formaterad i FAT 32. Alltså syns den inte i XP (NTFS).
Disken syns inte i diskhanteraren, PM 8 funkar inte heller. "Partition table is bad", vad göra i detta läget?

Permalänk
Medlem

Fat32 funkar visst i Windows och då även i linux, men sedan så funkar NTFS endast i Windows...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Okey!
Men om jag nu vill ha NTFS på min externa disk, kan jag då fixa detta via XP skivan?
Vill ha NTFS på båda diskarna, nu har jag NTFS på min interna disk och FAT 32 på den externa.
Den externa syns ju inte ens i mitt system, kanske bäst att sätta den som slav direkt på en IDE kanal?

Permalänk
Medlem

Hur stor är disken?

In theory, FAT32 volumes can be about 8 terabytes; however, the maximum FAT32 volume size that Windows XP Professional can format is 32 GB. Therefore, you must use NTFS to format volumes larger than 32 GB. However, Windows XP Professional can read and write to larger FAT32 volumes formatted by other operating systems.

Lång länk (får klippa o klistra lite för forumet ville inte ta hela)
http://www.microsoft.com/resources/documentation/Windows/XP/a...
url=/resources/documentation/Windows/XP/all/reskit/en-us/prkc_fil_tdrn.asp

Så om den är större än 32GB kanske du får ta o formatera den som fat32 med nån linuxdistro.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laszlo
Okey!
Men om jag nu vill ha NTFS på min externa disk, kan jag då fixa detta via XP skivan?
Vill ha NTFS på båda diskarna, nu har jag NTFS på min interna disk och FAT 32 på den externa.
Den externa syns ju inte ens i mitt system, kanske bäst att sätta den som slav direkt på en IDE kanal?

Jepp du bör nog först och främst få disken att hittas av windows? Har det fungerat förut? Syns den i enhetshanteraren?

Man kan använda större FAT32-partitioner än 32 GB i windows (2000,xp,2003), bara det att man inte kan formatera dem där.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Disken är 40 Gb och formaterad som FAT 32, vill ha den som NTFS.
Den syns i enhetshanteraren som USB-enhet: Maxtor 40 eller liknande.
Byglingen måste tydligen vara som master annars syns den inte i enhetshanteraren.
Men varför dyker den inte upp under "den här datorn"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laszlo
Disken är 40 Gb och formaterad som FAT 32, vill ha den som NTFS.
Den syns i enhetshanteraren som USB-enhet: Maxtor 40 eller liknande.
Byglingen måste tydligen vara som master annars syns den inte i enhetshanteraren.
Men varför dyker den inte upp under "den här datorn"?

Start -> Kontrollpanelen -> Administrations verktyg -> Datorhantering -> Lagring -> Diskhantering -> Troligtvis hittar du inte disken i volymfältet, men under det borde alla dina diskar som datorn får kontakt med listas. Högerklicka och formatera, så borde den fungera sen.