Kan ngn spåra mitt ip nr till min PC

Permalänk
Medlem

Kan ngn spåra mitt ip nr till min PC

Ngn som vet om typ antipiratbyrån kan spåra mig till min adress via mitt ip nr ,trots att jag inte har ngt "bredbands abb" ?
Det är så att jag sa upp mitt abb hos en viss leverantör för snart ett år sen,och ändå funkar det, och har ej betalat ngt sen dess. Mitt ip nr är ej samma som jag hade då !

Permalänk

Förmodligen kan APB kolla med din leverantör (förra då) och om de lämnar ut din adress så...för förmodligen kan de spåra ipet till ditt specifika uttag...

Visa signatur

Probably the best Hkkathome© in the world...
*** Borde inte C++ heta ++C istället? ***

Permalänk
Medlem

mitt råd är att läsa om datainspektionens utslag angående APB och sekretessen kring IP-nummer, kanske kan ge lite svar på dina funderingar...

"Det är så att jag sa upp mitt abb hos en viss leverantör för snart ett år sen,och ändå funkar det, och har ej betalat ngt sen dess. Mitt ip nr är ej samma som jag hade då !"

Vad menar du? menar du att du sa upp ditt abonnemang, du slutade att betala men att det fortfarande fungerar? I sådana fall är det nog dags att ringa deras support.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Låter jäkligt mysko för bra för att vara sant skulle jag säga,,, varför ska han rinfa suport??

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

min gamla ISP rixtelecom skickade själv inga räkningar till oss då vi hade deras radioLAN. Trots att vi ringde dit 2 ggr och påminde dom. Till slut så struntade vi i det. Vilket innerbar 2 års gratis bredband...

Permalänk
Medlem

Gratis är bäst... var glad & njut av varje sek.

Visa signatur

-=] cOz In Da HousE ]=-
#1 Game:
CPU: Intel I7 950 | GPU: Asus GTX480 | Ram: Corsair 3x2GB XMS3 CL7 | Chassie: Cooler Master HAF X | Moderbord: ASUS Rampage III Extreme | Nätagg: Corsair HX1000W | Skärmar: 2 st BENQ Led 24" |Kylning: EK Vatten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
mitt råd är att läsa om datainspektionens utslag angående APB och sekretessen kring IP-nummer, kanske kan ge lite svar på dina funderingar...

"Det är så att jag sa upp mitt abb hos en viss leverantör för snart ett år sen,och ändå funkar det, och har ej betalat ngt sen dess. Mitt ip nr är ej samma som jag hade då !"

Vad menar du? menar du att du sa upp ditt abonnemang, du slutade att betala men att det fortfarande fungerar? I sådana fall är det nog dags att ringa deras support.

JA jag sa upp mitt abb, och så var det inget med det, fick ej mer räkningar !!!! varför ringa support ?????????

Permalänk
Medlem

Därför att så länge du använder det är du betalningsskyldig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Woland
Därför att så länge du använder det är du betalningsskyldig?

Nej, så länge han har skrivit på avtal.

Visa signatur

Yo feel teh_flow!

Permalänk
Medlem

snopet bara om inkasso kommer med räkning på 10 lök för användning av bredbandet

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

Va inte så naiva. Självklart kan man bli betalningsansvarig om
man använder något man inte betalar för.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Va inte så naiva. Självklart kan man bli betalningsansvarig om
man använder något man inte betalar för.

Så om du hittar säg en kniv och täljer med den kan ägaren komma och begära hyra av dig för att du använde den? nä du... inget avtal finns påskrivet, upp till ISPn att se till att han inte kan använda nätet då...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Så om du hittar säg en kniv och täljer med den kan ägaren komma och begära hyra av dig för att du använde den? nä du... inget avtal finns påskrivet, upp till ISPn att se till att han inte kan använda nätet då...

Om du nyttjar en tjänst eller produkt som du inte har beställt eller har avtal om
så kan du såklart bli betalningsskyldig. Tro inte nåt annat.

Permalänk
Medlem

Har han sagt upp abbonemanget så har han inte längre någon betalningsskyldighet.

Förövrigt lämnar INTE ISP'n ut användaruppgifter till APB, om sina kunder!

Permalänk
Medlem

Om du säger upp ett abonnemang och ISP missar att stänga av det och du förtsätter att använda det som vanligt, så kan ISP debitera dig för kostnaderna.
Du kan inte bara låtsas som det regnar och använda nåt som du inte har rätt till bara för ett misstag har begåtts.
Den som påstår nåt annat vet inte vad de talar om.

Sådana händelser har hänt med el och teleabonnemang.
Brukaren har i domstol dömts att betala ersättningskraven från leverantören.
Detta har t.om varit uppe i tv-programmet Plus ett par gånger.

Ponera att ni säger upp ett abonnemang på DN.
DN missar att avföra er från utdelningen och ni får tidningen i ett år innan de inser sitt misstag.
DN skickar ut ett betalningskrav på de numren ni fått sedan ni avbeställde abonnemanget.
Ni vägrar att betala eftersom ni inte har ett avtal med DN och det hela går till inkasso och vidare till domstol.
Gissa vem som kommer att få betala för tidningarna?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Så om du hittar säg en kniv och täljer med den kan ägaren komma och begära hyra av dig för att du använde den? nä du... inget avtal finns påskrivet, upp till ISPn att se till att han inte kan använda nätet då...

Så du menar att man kan tanka bensin utan att betala bara för att man inte ingått avtal?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Så du menar att man kan tanka bensin utan att betala bara för att man inte ingått avtal?

Det var nog den sämsta liknelsen jag läst.

Självklart är man endast betalningsskyldig under den tiden man skrivit kontrakt för.

Om man inte har hunnit koppla ur sitt modem och bara låtit det sitta i då? Det är knappast ens eget "fel" att det går att surfa då.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO

Ponera att ni säger upp ett abonnemang på DN.
DN missar att avföra er från utdelningen och ni får tidningen i ett år innan de inser sitt misstag.
DN skickar ut ett betalningskrav på de numren ni fått sedan ni avbeställde abonnemanget.
Ni vägrar att betala eftersom ni inte har ett avtal med DN och det hela går till inkasso och vidare till domstol.
Gissa vem som kommer att få betala för tidningarna?

Inte ex-abbonenten, han har ju sagt upp abonnemanget. Dvs. han vill inte betala för fler ex. av tidningen.
Om nu DN vill fortsätta skicka tidningar får de väl göra det.

Permalänk
Medlem

Nyttjar du något du inte har rätt till...om det nu är pga av att de klantat sig...eller att du fått tag i inloggningslösen på annat sätt...är du ansvarig för det du gör.
Spelar ingen roll om du köpt deras tjänster tidigare, du har nu ingen rätt att använda den. Gör du det endå...blir du ersättningsskyldig.

Ring deras support så att de fixar detta vore bäst....du måste inte såklart...men du får självklart inte olovligt använda deras tjänst trots detta.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Avstängd

Om man säger upp ett abonnemang hos Viasat och man fortfarande kan se ett par månader efter då?

EDIT:

Eller som jag har det nu. Jag ströp mitt internet från 8mbit ner till 256kbit och det skulle gått ner i fredags. Jag har fortfarande 8mbit. Jag kan väll inte rå för att dom inte stryper det.

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lakanman
Om man säger upp ett abonnemang hos Viasat och man fortfarande kan se ett par månader efter då?

EDIT:

Eller som jag har det nu. Jag ströp mitt internet från 8mbit ner till 256kbit och det skulle gått ner i fredags. Jag har fortfarande 8mbit. Jag kan väll inte rå för att dom inte stryper det.

Nej, det kan du inte, men om det aldrig stryps utan fortsätter att gå i 8mbit och du betalar
för 256kbit en kan du bli skyldig att betala det högre priset.
Nu skedde inte strypningen innan helgen så den kommer säkert ske under veckan.

Även om ett företag gör fel är det inte var mans rätt att utnyttja situationen
och anse det är deras fel. det åligger kunden en viss upplysningsplikt att påtala för
företaget att du får något du inte har rätt till.

Jag har talat med en jurist om detta och det är enligt honom glasklart.
Skrivet avtal eller inte, du betalar för en tjänst du brukar.
Sen om felet upptäcks efter 3år får man en fet räkning.

Exemplet med DN är lika solklar, som tidigare prenumerant förstår man att DN inte
är en gratistidning som skickas efter avslutade prenumerationer.
Därför är man skyldig att påtala att ett fel begåtts till DN trots att man har
avslutatprenumerationen. Att i en domstol bestrida ett betalningskrav med att säga "vill de skicka tidningar så får de väl det" kommer knappast befria någon från betalningskravet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Nej, det kan du inte, men om det aldrig stryps utan fortsätter att gå i 8mbit och du betalar
för 256kbit en kan du bli skyldig att betala det högre priset.
Nu skedde inte strypningen innan helgen så den kommer säkert ske under veckan.

Även om ett företag gör fel är det inte var mans rätt att utnyttja situationen
och anse det är deras fel. det åligger kunden en viss upplysningsplikt att påtala för
företaget att du får något du inte har rätt till.

Jag har talat med en jurist om detta och det är enligt honom glasklart.
Skrivet avtal eller inte, du betalar för en tjänst du brukar.
Sen om felet upptäcks efter 3år får man en fet räkning.

Exemplet med DN är lika solklar, som tidigare prenumerant förstår man att DN inte
är en gratistidning som skickas efter avslutade prenumerationer.
Därför är man skyldig att påtala att ett fel begåtts till DN trots att man har
avslutatprenumerationen. Att i en domstol bestrida ett betalningskrav med att säga "vill de skicka tidningar så får de väl det" kommer knappast befria någon från betalningskravet.

Om man inte märker att det fortfarande går i 8mbit då?.. Kunden kan väll rå för det. För sänker jag till 256kbit och flyttar så tror jag inte mormor märker att det går i 8mbit asså

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem

hmm intressant.
en polare uppgraderade nyligen (typ 2-3 månader sedan) sin 2Mbits fiberlina till 10Mbit... trodde han.
det står 10Mbit överallt på alla papper och det är maxhastiheten leverantören kan erbjuda..

"problemet" är att han nu har 60Mbit ned och 30Mbit ut.
han borde väl inte kunna bli betalningsskyldig eftersom nån nätverkstekniker glömt slänga igång nån limiter?

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk

Preskibitionstiden för sådant är 2 år ..alltså kan du bli betalningsskyldig 2 år tillbaka i tiden..själv fick jag en teleräkning på 300 pix för ett halvår sedan som var daterat 1½ år tidigare...helt i sin ordning !

Permalänk
Medlem

Re: Kan ngn spåra mitt ip nr till min PC

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sbe1381
Ngn som vet om typ antipiratbyrån kan spåra mig till min adress via mitt ip nr ,trots att jag inte har ngt "bredbands abb" ?
Det är så att jag sa upp mitt abb hos en viss leverantör för snart ett år sen,och ändå funkar det, och har ej betalat ngt sen dess. Mitt ip nr är ej samma som jag hade då !

Vad är det för sorts uppkoppling?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olskroken
Preskibitionstiden för sådant är 2 år ..alltså kan du bli betalningsskyldig 2 år tillbaka i tiden..själv fick jag en teleräkning på 300 pix för ett halvår sedan som var daterat 1½ år tidigare...helt i sin ordning !

300 pix som i 300000:- ?! Låter lite mastigt..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skg
300 pix som i 300000:- ?! Låter lite mastigt..

"Slang för kronor, eller vilken valuta man nu föredrar. Ungefär som att säga att en viss sak kostar x antal pengar."

Taget från susning.

Visa signatur

"Bästa sättet att få ett arbete att verka svårt, är att skjuta upp det" - Winston Churchill

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smewt
"Slang för kronor, eller vilken valuta man nu föredrar. Ungefär som att säga att en viss sak kostar x antal pengar."

Taget från susning.

My bad.. Jag tyckte det stod "lax" istället för "pix", vilket för mig betyder tusen..