Ny dator - vobblande volt och freeze med OC Guru
CPU (Fläkt) AMD 64 3200+ (Zalman 7700-AlCu)
Mobo Abit Fatal1ty An8
RAM Corsair TWINX1024-3200XL XMS (2x512 Dual)
GPU Gainward 7800GTX Golden Sample (@540/1450)
PSU Hiper 480W Type-R
DVD Nec 3540 DVD-R
HDD Maxtor DiamondMax 10 200GB + Lacie Porche 200GB (extern)
Monitor ViewSonic VX724
Fläkt / Chassi ADDA-fläktar i ett Cooler Master Centurion 5-chassi
Versioner:
Windows XP SP 2 - Alla uppdateringar
uGuru 2.3.0.6 - Senaste från hemsidan.
AMD 64 Drivers - 1.2.2.2 - Pga problemet (1) nedan så har jag avinstallerat dessa.
BIOS - Senaste från Abit (enligt deras LiveUpdate)
Åtgärder:
Resettat CMOS
Avinstallerat AMD 64 Drivers
--------------------------------------------------
1) När jag installerar medföljande "cool n' quiet"-drivrutiner till mitt moderkort så får jag konstiga utslag på vcore, multipliers och clockfrekvens i CPU-z och GURU EQ (medföljande). I BIOSEN står det 1,4V på Vcore men i Windows vobblar den mellan 1,1 och 1,4 och klockfrekvensen (pga multipliers) hoppar mellan 1GHz och 2GHz, antar att det inte sker på riktigt utan att det är ett mjukvaruavläsningsfel? När jag avinstallerar AMD 64 Drivers som dom heter så visar alla program rätt Vcore - 1,41. (Har provat med dom nyaste driversarna 1.2.2.2 från AMD's hemsida - samma problem)
2) Med OC Guru tänkte jag köra "Quiet mode" på rådan av en kompis, den ändrar då fanspeeds, voltages etc så att den ska gå tyst och fint. Min kompis har en likadan dator som jag (sånär som på HDD och bildskärm). När jag ändrar till quiet-mode så fryser bilden. Till en början började datorn pipa, men kom på att det var inställningar för "låg fläkthastighet" så jag sänkte helt sonika den gränsen lite (låg på tok för högt). Är tvungen att starta om datorn. När jag senare provade att trycka på "normal mode" (den kör i default från början) i OC Guru, ja då händer samma sak igen, det spelar ingen roll vad jag gör, datorn fryser.
EDIT - Ny version:
Provade installera om uGuru (nyaste 2.3.0.6 (oc guru är dock 2.3.0.4 i det paketet, fråga mig inte varför) och när jag tryckte på Quiet-mode så stängde datorn av sig.
EDIT2 - Datorn stänger av sig:
Jag provade igen och nu frös bilden igen, jag lät det stå på men efter 30 sek stängde datorn av sig. När jag startar datorn är det helt återställt till Default.
EDIT3 - Ny information:
Jag gjorde en User defined preset i OC Guru och satte fläktarna till normal speed och sen alla multipliers och vcore precis som default, då fungerade det prima. Det fungerar även att välja Turbo mode. Det verkar som om systemet inte gillar att jag kör fläktarna så långsamt. Tror inte datorn blir varm eftersom det sker på 0.1 sek. Har kontrollerat vilka inställningar jag har för "shut down" gällande Fläkt RPM och dessa skall inte påverka (har tagit bort "shut down"). Det enda jag har shut down på är CPU-temperatur och den har jag på 80 grader.
EDIT4 - Nya funderingar:
Nu verkar jag ha kollat all mjukvara - kan jag utesluta den i något annat avseende? Kanske borde testa hårdvaran, vilka program finns att tillgå och vad ska jag testa?
EDIT5 - Upptäckt, voltstyrkor:
Efter lite empiriskt prövande så har jag kommit fram till att det är N4-chipsetfläkten och CPU-fläkten som är känsliga för "quiet mode" och "normal mode", detta för att de kräver en högre volt än vad dessa medger. CPU-fläkten ger jag nu 10 Volt för den lägsta nivån (40grader) och NF4-chipsetfläkten ger jag 8Volt. Är det inte märkligt att ett identiskt system klarar det och inte mitt? Kan det relateras till greasing-incidenten jag nämner nedan? (förklarar inte NF4-fläkten)
Övrig information
Jag skrev en tråd tidigare här på forumet där jag klagade över min kylning och cpu-greasing.. tempsen ligger på 39/36/36 idle (cpu,sys,pwr) och trodde mig ha smetat på för mycket thermal compound (om det nu kan relateras till det här)
I övrigt går datorn bra och presterade 8500 i 3Dmark05, vilket får anses över förväntan
Snälla hjälp mig komma till rätta med detta problem.