Permalänk
Avstängd

VU-meter/nforce drivers

Alla som har nforce Chipset och använder det interna ljudkortet vet att det finns en snygg VU-meter till denna som analyserar allt ljud och skickar det på vu-metern. Och detta tar faktiskt inte mer än 1% CPU

Tänk er att kunna få en vu-meter på eran OLED/LCD display (de som finns idag funkar bara med winamp)

Själv utvecklar jag program i VB, VB .NET och C#. Jag undrar om det finns bra programmerare här som vill slå sina kloka huvudet ihop och utveckla ett plugin som hämtar VU-infoarmtion och visar den på displayen.

Jag har hittat källkoden för chipsetets ljuddel, och det är skrivet i C++ så någon med kunskaper inom detta skulle vara kanon.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna tänka delta en del. Jag har kunskaper inom bl.a. VB, VB.NET, ASP.NET, PHP och C++. Skicka gärna ett PM med mer info.

Visa signatur

..:: RiJo ::..
Computer: Lenovo X300
Platform: Gentoo

Permalänk
Avstängd

här är såsen för nvmixer.exe (programmet som innehåller vu-metern). Men jag har inte riktigt lyckats lista ut vad som är koden för vu-metern. kanske du som har mer C++ kunskaper kan hjälpa...

ftp://download.nvidia.com/linux/nforce/nvmixer/nvmixer.tgz

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Bara som en sidokommentar känns det absurt att en VU-mätare ska ta upp så mycket som 1% CPU Är det inte smartare att bara sniffa ljudkortsoutputen 10 ggr / sek och läsa av det aktuella värdet? Då gör ni det dessutom oberoende av ljudkortsmodell.

...Sen hur DET ska göras, det är en annan femma. Jag misstänker att ett program inte kan ta del av ett annat programs "ljudkorts-trafik" hur som helst.

Permalänk
Medlem

borde gå, finns ju program som sniffar programs nätverkstrafik direkt från nätverkskortet...

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Avstängd

Det tar tar mycket CPU att läsa av det ja... RiJo, kollat på såsen nått?

edit: sim, att spela in en wav är inte samma sak som att fixa en vu-meter

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
edit: sim, att spela in en wav är inte samma sak som att fixa en vu-meter

Duh.

Jag kan ha missförstått vad CaptureSound gäller. Men vad jag förstod det som så kunde man fånga ljudet på vilken enhet som helst. Sedan vad man väljer att göra med det, spela in till en fil eller analysera innehållet, är väl upp till programmeraren?

Nåja, jag har inte spenderat timmar med att analysera källkoden så det är möjligt att SDKn begränsar till att spela in till en wav.

Permalänk
Avstängd

att analysera än wave-stream skulle ta mycket mer CPU, vad vi vill göra är att använda de funktioner som finns i chipsetet för att få ut infoirmationen.

Problemet är bara att jag har lite svårigheter med C++ koden så det är där jag skulle behöva hjälp

Visa signatur