Minirecension: Biltema 15-280 multimeter

Permalänk
Avstängd

Minirecension: Biltema 15-280 multimeter

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=263&iItemId...

Jag har några gånger rekommenderat denna multimeter för nybörjare i tidigare trådar (senast i http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=49846...) men tänkte nu göra en lite recension av denna eftersom den aldrig upphör att förvåna med sin användbarhet, tillförlitlighet och smidighet. Det visar sig att instrumentet är lika välkommet för proffset som för nybörjaren.

För 129 spänn får man en av de minsta och smidigaste multimetrarna med massor av funktioner. Jag köpte min för ungefär ett år sedan och den petade snabbt ner mina mer dyra kvalitétsmultimetrar från "toppen" när jag rotar fram ett mätinstrument.

Mätaren drivs med en enda knappcell (CR2032) som verkar räcka länge (har inte behövt byta en enda gång trots nästan dagliga mätningar).

Mätaren täcker de vanligaste mätområdena med ett undantag: strömmätning finns inte. I stället har den frekvens- och kapacitansmätning.

Automatiskt val av mätskala på alla områden och en smart knapp för att relativisera mätvärden finns. Även en "data hold"-knapp.

Frekvens- och kapacitansmätningarna överträffade mina förväntningar; noggranheten är god och frekvensmätningen är rätt snabb. Eftersom den "bara" har fyra gällande siffror (vilket är mer än på de flesta multimetrar) så kan frekvensen uppdateras 10 eller 100 ggr per sekund.

Enligt specifikationerna kan den mäta 0-5-50-500 Hz/0-5-50-500 kHz/0-5-10 MHz, men det är en underdrift. Jag mäter helt utan problem frekvenser på 50 MHz med denna lilla multimeter. Den verkar även vara rätt känslig på topp-till-topp-värdet, utan att den för den sakens skull mäter elektriskt brus. Den har också en funktion för att mäta "duty-cycle" på frekvenser, dvs förhållandet mellan "hög" och "låg" i procent.

Kapacitansmätningen är tillförlitlig, men lite långsam.

Den klarar av både lik- och växelspänning, motståndsmätning, kontinutetstest (med summer) och spänningfall över dioder.

Strömmätning saknar detta instrument, men det gör knappast något. För nybörjaren är det kanske bara bra, eftersom denne inte riskerar att skapa kortslutning vid val av fel mätområde.

Kvalitén känns god, och den går knappast sönder av hård handhavande. En nackdel är funktionsvredet som inte har något bra grepp, så att man måste justera detta med tummarna, vilket kräver två händer. Å andra sidan är det genomtänkt - instrumentet är helt platt och kan med lätthet bäras i fickan utan störande utbuktande delar, frånsätt de fast monterade mätprobarna. Mätprobarna är vidare smalare än vanligt, och de passar perfekt att "trycka fast" dem på t.ex. en molexkontakt ("ovanifrån" - där kablarna går in). En nackdel är att testsladdarna är korta, bara en dryg halvmeter.

Det är sällan jag behöver min stora otymliga frekvensräknare när jag har denna till hands. Ja, t.o.m. enklare oscilloskopmätningar blir överflödiga. Således kan detta instrument rekommenderas även för den erfarne, som ofta vill mäta frekvenser och t.ex. kapacitans.

Ett strålande instrument som jag förhoppas införskaffa flera exemplar av. Att den dessutom har 4 fulla siffror i sin tydliga display till skillnad från de flesta instrument som bara har 3 (eller 3½) är ytterligare en fördel. Efter lång tids användning och jämförelser med andra precisionsinstrument känner jag verkligen att jag kan lita på mätvärderna - vilket alltid är önskvärt. Man bygger upp en outtalad erfarenhet som hjälper en att tolka och bedöma riktigheten av ett mätvärde. Detta instrument är lika gott som något annat. Edit: Förtydligande: Det är skallängden som är 4000 mot normalt 2000 på billiga multimetrar. Nuförtiden blir det dock allt vanligare med 4000 i skallängd även på lågprisvarianter. Detta är dock den första lågprismultimetern som jag sett med en skallängd på 4000.

För 129 spänn är den ett riktig kap. Precisionen är så god, att man teoretisk kan mäta även ström med stor noggranhet med ett yttre shuntmotstånd.

Edit: En nackdel är de korta, fastmonterade, mätsladdarna. De är mindre än en meter långa, vilken kan vara störande ibland.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Låter som det här blir min nästa multimeter! Perfekt med lite sådana här små tips och recensioner

Permalänk
Hedersmedlem

Tackar så mycket för tipset. Får se till att komma ihåg att köpa en sådan vid nästa besök på Biltema.

Mycket bra skrivet förövrigt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Ah, förträffligt MBY.

En info sak saknar jag, hur högt diodspänningfall mäter den?
Och vilken mätström anväder den för det diodspänningsfallet?

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paxmax99
Ah, förträffligt MBY.

En info sak saknar jag, hur högt diodspänningfall mäter den?
Och vilken mätström anväder den för det diodspänningsfallet?

Vet ej, men jag vill minnas att det är rätt högt (några volt). Kan mäta när jag kommer hem. Vad beträffar strömmen har jag för mig att den är under 10 mA, vilket är lagom för signaldioder. Jag tror både ström- och spänning är jämförbara med liknande instrument. Glöm inte att batterikällan är 3 volt, och man kan knappast vänta sig en step-up-regulator för spänningsfallsmätningen.

Ett mätinstrument som kan mäta riktigt högt spänningsfall (så man kan mäta lysdioder och zenerdioder) är något som länge stått på min önskelista.

Visa signatur

"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Då måste jag passa på komma med ett snabbt tips på en annan multimeter.

ELFA firar 60-års jubileum nu i september och säljer bl.a. en multimeter för endast 60:-
Tycker att den verkar fylla de flesta behov, i alla fall till det priset. Artikelnumret är 76-043-33 för den som vill kika närmare på den...

Såg nu att jag var lite väl snabb och att den multimetern jag kom med, är den samma som MBY tidigare rekommenderat...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jozze
.....Artikelnumret är 76-043-33 för den som vill ...Såg nu att ....är den samma som MBY tidigare rekommenderat...

Njae... inte riktigt.
Den på Elfa för 60kr (inkl moms!) har inte frekvensräknare, däremot har den ström-mätning vilket inte den på Biltema har. Så lite olika är dom alltid.
MBY's rekommenderade har även autorange, denna på Elfa är lite primitivare, man får byta område själv (vilket jag personligen tycker är kanondrygt när man mäter mycket på en gång)

Jag trodde hebeiltd.com.cn hade den som MBY drog fram från Biltema med dom hade bara lillebrorsan till den, som inte hade 4 hela sifror utan bara "1999" som högsta värde i display.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Ett mätinstrument som kan mäta riktigt högt spänningsfall (så man kan mäta lysdioder och zenerdioder) är något som länge stått på min önskelista.

Kunde inte undgå att känna precis likadant själv, en gräns runt 12V vore praktiskt.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paxmax99
...

Jag trodde hebeiltd.com.cn hade den som MBY drog fram från Biltema med dom hade bara lillebrorsan till den, som inte hade 4 hela sifror utan bara "1999" som högsta värde i display.

Kunde inte undgå att känna precis likadant själv, en gräns runt 12V vore praktiskt.

Egentligen är "3999" nog det högsta på de flesta områden - om jag ska vara petig - innan den slår om till nästa mätområde.

Så jag ljög lite när jag skrev "fyra fulla siffror", men nog är 4-40-400 osv bättre än det vanliga 2-20-200...

Fortfarande är det dock bättre än många andra billiga mulimetrar som bara visar två decimaler "bara" för att de högre siffrorna i varje mätområde har två siffor till vänster om decimalkommat.

För att illustrera vad jag menar (två hypotetiska mätningar av 3,14159... resp 15,14159 volt:
Vanlig display (20/40 volt mätområde): 3,14, 15,14

Denna multimeter (40 volt): 3,142, 15,14

(Vi bortser från att inget av instrumenten troligen är exakt vad den minst signifikanta siffran beträffar.)

Visa signatur