Minirecension: Biltema 15-280 multimeter
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=263&iItemId...
Jag har några gånger rekommenderat denna multimeter för nybörjare i tidigare trådar (senast i http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=49846...) men tänkte nu göra en lite recension av denna eftersom den aldrig upphör att förvåna med sin användbarhet, tillförlitlighet och smidighet. Det visar sig att instrumentet är lika välkommet för proffset som för nybörjaren.
För 129 spänn får man en av de minsta och smidigaste multimetrarna med massor av funktioner. Jag köpte min för ungefär ett år sedan och den petade snabbt ner mina mer dyra kvalitétsmultimetrar från "toppen" när jag rotar fram ett mätinstrument.
Mätaren drivs med en enda knappcell (CR2032) som verkar räcka länge (har inte behövt byta en enda gång trots nästan dagliga mätningar).
Mätaren täcker de vanligaste mätområdena med ett undantag: strömmätning finns inte. I stället har den frekvens- och kapacitansmätning.
Automatiskt val av mätskala på alla områden och en smart knapp för att relativisera mätvärden finns. Även en "data hold"-knapp.
Frekvens- och kapacitansmätningarna överträffade mina förväntningar; noggranheten är god och frekvensmätningen är rätt snabb. Eftersom den "bara" har fyra gällande siffror (vilket är mer än på de flesta multimetrar) så kan frekvensen uppdateras 10 eller 100 ggr per sekund.
Enligt specifikationerna kan den mäta 0-5-50-500 Hz/0-5-50-500 kHz/0-5-10 MHz, men det är en underdrift. Jag mäter helt utan problem frekvenser på 50 MHz med denna lilla multimeter. Den verkar även vara rätt känslig på topp-till-topp-värdet, utan att den för den sakens skull mäter elektriskt brus. Den har också en funktion för att mäta "duty-cycle" på frekvenser, dvs förhållandet mellan "hög" och "låg" i procent.
Kapacitansmätningen är tillförlitlig, men lite långsam.
Den klarar av både lik- och växelspänning, motståndsmätning, kontinutetstest (med summer) och spänningfall över dioder.
Strömmätning saknar detta instrument, men det gör knappast något. För nybörjaren är det kanske bara bra, eftersom denne inte riskerar att skapa kortslutning vid val av fel mätområde.
Kvalitén känns god, och den går knappast sönder av hård handhavande. En nackdel är funktionsvredet som inte har något bra grepp, så att man måste justera detta med tummarna, vilket kräver två händer. Å andra sidan är det genomtänkt - instrumentet är helt platt och kan med lätthet bäras i fickan utan störande utbuktande delar, frånsätt de fast monterade mätprobarna. Mätprobarna är vidare smalare än vanligt, och de passar perfekt att "trycka fast" dem på t.ex. en molexkontakt ("ovanifrån" - där kablarna går in). En nackdel är att testsladdarna är korta, bara en dryg halvmeter.
Det är sällan jag behöver min stora otymliga frekvensräknare när jag har denna till hands. Ja, t.o.m. enklare oscilloskopmätningar blir överflödiga. Således kan detta instrument rekommenderas även för den erfarne, som ofta vill mäta frekvenser och t.ex. kapacitans.
Ett strålande instrument som jag förhoppas införskaffa flera exemplar av. Att den dessutom har 4 fulla siffror i sin tydliga display till skillnad från de flesta instrument som bara har 3 (eller 3½) är ytterligare en fördel. Efter lång tids användning och jämförelser med andra precisionsinstrument känner jag verkligen att jag kan lita på mätvärderna - vilket alltid är önskvärt. Man bygger upp en outtalad erfarenhet som hjälper en att tolka och bedöma riktigheten av ett mätvärde. Detta instrument är lika gott som något annat. Edit: Förtydligande: Det är skallängden som är 4000 mot normalt 2000 på billiga multimetrar. Nuförtiden blir det dock allt vanligare med 4000 i skallängd även på lågprisvarianter. Detta är dock den första lågprismultimetern som jag sett med en skallängd på 4000.
För 129 spänn är den ett riktig kap. Precisionen är så god, att man teoretisk kan mäta även ström med stor noggranhet med ett yttre shuntmotstånd.
Edit: En nackdel är de korta, fastmonterade, mätsladdarna. De är mindre än en meter långa, vilken kan vara störande ibland.
http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."